Gå til innhold

Brukernavn med Ø mulig i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjører Ubuntu og er den eneste som bruker maskinen. Jeg ønsker å lage en besøkskonto slik at dem som måtte ønske å bruke maskinen kan gjøre det, men uten at trenger å bekymre meg for at de roter i mailene mine osv. Derfor laget jeg en ny konto, som jeg haket av for at de ikke skule kunne kjøre sudo kommado.

Problemet er at Ubuntu ikke lar meg bruke bokstaven Ø, jeg vil at brukernavn og passord skal være "besøk". Er det mulig å få til det?

Har engelsk som språk i Ubuntu, fordi jeg har lest at norsk språkpakke kan føre til krøll, samt at jeg liker bedre engelsk ettersom det blir lettere å forstå guider osv på nett.

Videre tenkte jeg å endre på skjermen man møter(hvor man logger seg inn), slik at det feks stod skrevet(i grafikken likssom) "Besøkende kan bruke brukernavn beøsk og passord besøk", så slipper de å spørre meg... Er det mulig?

Takker for hjelp

Edit:

Ubuntu Studio baserer seg på GNOME. http://ubuntustudio.org/ Vil denne kunne kjøres fint på Kubuntu?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilleggsspørsmål;

Kan jeg installere programmer bare for en bruker, slik at de ikke dukker opp dersom man logger seg inn som en annen bruker? I tilfelle ja, hvordan velger man mellom generell installasjon og bare for en bruker?

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar

Det du kan prøve er å pakke ut programmene i hjemmekatalogene til brukeren isteden for under /usr eller hvor synaptic og apt vil pakke de ut.

Dersom du bruker synaptic til å laste ned programmer, så kan du markere programmet i synaptic og isteden for å trykke på Apply Changes, trykker du File -> Generate Package Download-script. Dette vil lagre et bash-script som laster ned pakkene for deg.

Bruk dette scriptet til å laste ned pakkene og bruk for eksempel fileroller til å pakke de ut i hjemmeområdet. Da vil du ikke få en snarvei i menyen automatisk, men det kan du lage manuelt. I gnome, høyreklikk på menyene og velg Edit Menus.

Har du programmene i tar-baller så kan du forsøke å kompilere de selv i hjemmekatalogen din uten å kjøre make install...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...