Gå til innhold

Hvor mye båndbredde tar lydkort av PCI brua?

morten_s

Anbefalte innlegg

Fikk ikke noe svar når jeg postet dette i "Lydkort og PC-høyttalere" kategorien. Derfor poster jeg det her i stedet.

Tjoho..

Noen som vet ca. hvor mye båndbredde et gjennomsnittlig lydkort tar av PCI bussen?

7764386[/snapback]

Har det ikke i hodet, men pci bussen skal klare det helt fint.

Aldri hørt om noen som har ..sprengt.. pci bussen ved at lydkortet har overført for mye mb.

7767624[/snapback]

Nei nei... Jeg er ikke bekymret for at lydkortet skal klare det alene.. Men om man har en SATA-kontroller og litt annet som tar opp båndbredde i tillegg, så kunne det vært interessant å vite hvor mye som faktisk ble igjen til lydkortet. Derfor jeg lurer på hvor mye båndbredde det egentlig trenger...

7768558[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slikt har jeg lurt på selv.

jeg tror ikke det tar stort mer enn selve lyden, i seg selv, men bruksområdet avhenger jo også.

hører du på en cd-plate så krever vel ikke lydkortet stort mer enn båndbredden som lyden på cd-plata krever, men spiller du, så kanskje det sendes 30 lyder til lydkortet før de gjøres analoge, og da vil det jo kreve mer.

selvsagt, dette er bare antakelser fra min sin side..

Lenke til kommentar
Det er vel en båndbredde på 133MB\s på PCI-porten. Tror ikke alle PCI-portene på hovedkortet deler den båndbredden, så det skulle være plenty hvis det var det du lurte på.

133MB\s er ved 32-bit bus, så hvis du har 64-bit bus dobles den vel?

Link til wikipedia

7804269[/snapback]

Jo. Alle porter i en PCI-bus har felles båndbredde, og når det da i tillegg bare er 133MB/s de har å rutte med kan det lett oppstå en flaskehals der om man bruker en haug med ulike utvidelseskort. Derfor erstattes PCI-bussen i disse dager med PCI-ex.

slikt har jeg lurt på selv.

jeg tror ikke det tar stort mer enn selve lyden, i seg selv, men bruksområdet avhenger jo også.

hører du på en cd-plate så krever vel ikke lydkortet stort mer enn båndbredden som lyden på cd-plata krever, men spiller du, så kanskje det sendes 30 lyder til lydkortet før de gjøres analoge, og da vil det jo kreve mer.

selvsagt, dette er bare antakelser fra min sin side..

Jau... Jeg mekker litt musikk osv så det tar nok opp litt mer båndbredde enn bare én lydkanal utgjør... men men. Det er sikkert som du sier, at det ikke tar mer enn bitraten til lyden. :)

Hvilket lydkort? Mener X-fi bruker en god del båndbredde, men mitt funker knirkefritt hvertfall.

M-Audio Audiophile 2496

Edit: edit...

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...