Gå til innhold

Lånekassens regler for studenter fra 2000-2005

Ekko

Anbefalte innlegg

Ble minnet på en liten sak da jeg så denne artikkelen idag.

http://www.bt.no/utdanning/article334927.ece

Lurte på om noen hadde kommentarer om samme emnet.

Min erfaring er at jeg begynte på 5 års studie høsten 2000. Da jeg begynte var opplegget at når man fullførte en 5årig utdannelse på normert tid fikk man tilbakebetalt et beløp.

Fra høsten 2002 (tror jeg) ble reglene endret. Fra da av skulle man få omgjort en del av lånet til stipend dersom man tok nok vekttall og bestod alle eksamener. Dvs at for de tre skoleårene 02/03, 03/04 og 04/05 fikk jeg tilbakebetalt etter den nye ordningen.

Jeg hadde da ventet at mine to første studieår skulle komme inn under den gamle ordningen og at det ble et fratrekk for disse ettersom jeg hadde oppfylt kravene, men da fikke jeg beskjed om at jeg måtte ha påbegynt mitt 4. år høsten 02/03

Ettergivelse kan bli gitt til studenter som har begynt på høyere grads studier (inklusive mastergrad) eller på 4. år av en profesjonsutdanning senest i løpet av 2002-2003.

Så de som begynte året før meg fikk 3 års tilbakebetaling av den gamle ordningen og 2 år med den nye ordningen.

De som begynte 2 år etter meg fikk 5 år med den nye ordningen.

Såvidt jeg kan se har vi som begynte på en femårig utdannelse i året 2000 eller 2001 gått glipp av henholdsvis 2 og 1 år med ettergivelse av lån sammenlignet med resten av lånetakerene.

Jeg synes dette er litt rart, og er fortsatt ikke overbevist om at jeg har rett, men i mine øyne er denne overgangen svært urettferdig mot alle som har tatt tilsvarende løp som meg.

Jeg vil samtidig påpeke at jeg synes vi er heldige som har lånekassens tilbud og klage ikke på støtten vi får, det er en annen diskusjon. Det er denne forskjellsbehandlingen jeg synes er litt rar.

Om noen kan påpeke noe som oppveier denne ujevnheten som jeg ikke har fått med meg vil jeg gjerne høre om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forsøkt å sette meg inn i samme sak selv uten at bli noe klokere. I god tro søkte jeg om tilbakebetaling basert på at jeg har fullført til normert tid, men fikk avslag på søknaden.

På lanekassen.no har de lagt ut saksforløpet i en slik klagesak som viser tydelig at det har vært endringer av reglene underveis, og at det er perioder hvor man faller mellom to stoler.

Se saksgangen her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____10169.aspx

Lenke til kommentar

Hei

Da ser det jo ut som vi har gått i "parallellklasse" i noen år ja. Synes egentlig det er veldig rart at det ikke har vært noe skriving om dette her noen steder. Jeg er den eneste av de jeg kjenner som faktisk har tenkt over dette, de fleste er enige når de får saken presentert, men det er ingen andre jeg har hørt om som har lagt merke til at man som du sier det "har falt mellom to stoler". Har ikke regnet ut nøyaktig hvor mye det er snakk om, men er vel noen tusen.

Det som er hakket verre er at jeg kjenner 2 stk. som faktisk har kommet igjennom dette nåløyet uten å være "kvalifisert".

Samboeren min begynte studier i 1999 og har brukt 6 år på det som er en 5årig utdannelse. Hun fullførte bachelor og begynte på master, dvs sitt 4. år samme år som jeg begynte mitt 4. år av siving. Hun har fått en reduksjon, lurer på om det er 22 000, for dette. Hun søkte ikke om dette.

En kamerat av meg begynte på høyskole da jeg begynte i trondheim, gikk der 3 år, begynte på masteren i Australia samme år som jeg begynte i 4., gikk 2,5 år (Mba) og kom hjem, søkte og fikk tilbakebetalt.

Hvorfor det er blitt slik at dette ikke gjelder oss vet jeg ikke, har spekulert i om det kunne åpne for et eller annet smutthull som gjorde at folk som ikke hadde krav på tilbakebetaling likevel fikk det, men har ikke kunne se noe.

Var en interessant link du sendte, det er jo akkurat denne saken som er behandlet, men ser ut som at de gjemmer seg litt bak reglene sine. Hvorfor kom de som begynte året før oss inn under ordningen hvis de lager reglene ett år av gangen? Mulig de har gjort dette for å dempe unngå protester fra de som mistet 3 år og for å spare penger på oss andre.

Jaja...takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg leste ikke reglene for dette da jeg begynte ved NTNU, men jeg hadde oppfattet det slik at man fikk ettergitt en del av studielånet når man fullførte på normert tid. Det at de underveis har endret reglene er greit - at de stadig endrer på noe er vi jo vant til, men jeg finner det underlig at de ikke fullfører en ordning for alle som har begynt på en utdanning.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...