Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fast IP på en PC. Ikke på resten. Mulig?

Anbefalte innlegg

Har en Linksys rsx (WRT54GX) trådløs router.

Åpnet noen porter som jeg vil ha på 192.168.1.100

Men om jeg slår på bærbare først så blir denne 100 og den jeg skal ha det på blir 101.

Har nå satt fast IP på alle tingene. Systemet sier at det er noen like ip adresser. Noe jeg ikke skjønner at det er? Hvordan kan jeg finne ut dette?

Derfor lurte jeg på det er best å ikke ha faste ip adresser. Men om det er mulig på routeren å sette den til at det er en spesiell maskin som får en fast ip?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo deaktivere DHCP på ruteren da. Da er du nødt til å kjøre faste adresser på alle nodene.

Eller du kan ha det aktivert. Så setter du en adresse i samme område 192.168.1.100(eller noe) og så setter du adressen til ruteren i standard gateway.

evt. kan du jo bare åpne portene på den IP-en pcen får av DHCP-serveren.

Endret av emalisti
Lenke til kommentar

Det skal finnes en mulighet i DHCP i ruteren å trykke "fix" eller noe så den spesifikke PC'n skal ha lik IP hele tiden.

Men det er også mulig å stille DHCP rangen manuelt, også setter du fast IP på den maskinen du skal ha statsisk IP på, utenom den rangen.

Lenke til kommentar

Jeg har samme oppsett, uten problemer.

Den maskinen som skal ha fast IP-adresse har det. Det er satt i nettverksoppsettet på den PC'en.

Routeren har DHCP aktivert, og tildeler til alle som ber om det. PC som har fast IP blir akseptert på lik linje med de med DHCP.

DHCP tildeles fra nr 101. Den fast IP-adressen ligger på nr 125, som også er en gyldig DHCP-adresse (innenfor angitt intervall).

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Har en Linksys rsx (WRT54GX) trådløs router.

Åpnet noen porter som jeg vil ha på 192.168.1.100

Men om jeg slår på bærbare først så blir denne 100 og den jeg skal ha det på blir 101.

Har nå satt fast IP på alle tingene. Systemet sier at det er noen like ip adresser. Noe jeg ikke skjønner at det er? Hvordan kan jeg finne ut dette?

Derfor lurte jeg på det er best å ikke ha faste ip adresser. Men om det er mulig på routeren å sette den til at det er en spesiell maskin som får en fast ip?

7802141[/snapback]

Den måten jeg synes er enklest er å sette fast IP adresse utenfor den IP rangen som DHCP på routeren tildeler.

Sett IP range f.eks i fra 192.168.1.5 til 192.168.1.50 Skal du ha en PC med fast IP så kan du bruke i fra 192.168.1.2 til 192.168.1.4 eller i mellom 192.168.1.51 til 192.168.1.254.

Regner med din router har 192.168.1.1

Da er du 100% sikker på at DHCP på routeren ikke tildeler noe annet utstyr den samme IP adressen som er fast.

mvh

Ståle

Lenke til kommentar

Heisann

Den vanligste måten å gjøre dette på er å benytte statisk dhcp tildeling. Da slipper du å gjøre noe på pcen, alt styres fra dhcp serveren.

Jeg har en linksys wrt54L, men regner med at det ikke er så annerledes på gx. Du setter ganske enkelt opp mac adresse til pc og ønsket ip.

post-44762-1169815666_thumb.png

ps: jeg kjører en annen firmware på ruteren min, som du ser på bildet, men regner med at denne funksjonaliteten finnes i orginalen også.

K

Lenke til kommentar
ps: jeg kjører en annen firmware på ruteren min, som du ser på bildet, men regner med at denne funksjonaliteten finnes i orginalen også.

K

7802542[/snapback]

Desverre, denne funksjonaliteten får du bare i uorginal firmware.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Staal3. Den enkleste måte å sette en fast IP i en router på, er å sette IPen manuelt til en IP utenfor DHCPens "ip range"..

De pleier som regel å være innstilt til å starte på 30, 50, 100, etc, avhengig av produkt, så om du setter den faste IPen til å være f.eks. 192.168.1.3, bør du være sikret ;)

Lenke til kommentar

Takker for mange bra svar.

Det blir å sette en fast IP i en router med manuelt til en IP utenfor DHCPens "ip range"..

Min range er 192.168.1.100 til 149 står det.

Men hvor skal jeg sette denne faste IP adressen? Altfor mange faneblad osv å finne frem.

Noen som har Linksys som kan hjelpe her?

Har Firmware Version: 2.00.19

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...