gxi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dersom jeg kjører i 30km/t og vrir rattet f.eks en halv omdreining, og slipper det, så går det ofte ikke tilbake igjen, det blir bare liggende, eller det går halvveis tilbake og stopper. Om jeg slipper rattet når jeg kjører på isunderlag følger rattet underlaget fullstendig, dvs. at jeg må holde igjen for at den skal gå rett frem på isunderlag. Kjører jeg i ca. 60km/t går rattet somoftest nesten tilbake, dvs. at det stopper kanskje 1/8 omdreining fra senter. Står jeg i ro, eller nesten i ro senterer aldri rattet seg. Kan dette være noe alvorlig? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Det kalles vel dødgang og er påbudt å fikse på visst dødgangen er mer en 2 -3 cm. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Høres ut som du har dårlige foringer. hvordan bil er det? Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Slitte foringer, slitte styre /opphengskuler, feil hjulstilling eller feite dekk som sporer. En eller flere av disse er nok feil/årsak hos deg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 Det er ikke dødgang det er snakk om. Har ikke mye dødgang, bare litt, men at rattet ikke går tilbake til senterposisjon (og følgelig ikke hjulene heller) når jeg slipper rattet. Hørte noen som nevnte at det kunne være noe galt med forstillingen(?). Jeg har ikke fått noen indikasjon på at servoen har noe feil, og jeg har nettopp sjekket at det er tilstrekkelig med servovæske på beholderen. Jeg har nå vært og sagt ifra der jeg kjøpte bilen, samt at bremseskiveproblemet har oppstått igjen. Er det mulig at det er noen sammenheng her? De skal i vertfall ta den inn på tirsdag, og sjekke disse to problemene. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Kan tyde på feil i noen hjulvinkler (camber/caster/toe in). Ganske vanlig hvis man har senket bilen og ikke foretatt firehjulskontroll etterpå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Noen biler er faktisk bare slik..... Hva slags bil har du?? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 Renault Laguna 97. Om dette er normalt, så er det greit, jeg er bare redd for at dette kan være noe fatalt, og at den evt. ikke går igjennom EU-kontrollen. De skal uansett få se på det på verkstedet, så får jeg vel et svar på om det er normalt, siden de uansett må ha den inn for å se på bremseskiveproblemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Har aldri kjørt Laguna, men har kjørt flere franske biler som ikke har selvoppretting. Kanskje franskmenn liker det sånn?? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Om dette er normalt, så er det greit, jeg er bare redd for at dette kan være noe fatalt, og at den evt. ikke går igjennom EU-kontrollen. 7810902[/snapback] Dårlig selvoppretting er toerfeil på PKK. Lurt å fikse feilene man vet om før man møter til testen. Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Dårlig selvoppretting er feil castervinkel. Ta forstillingskontroll. Sannsynligvis er det andre vinkler som er feil også og da sparer du fort inn kostnaden på å slippe å slite ut dekkene dine. (Eller kjøp Citroën CX. Den har selvoppretting innebygget i servoen - funker også når den står stille! ) Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Et tjuvtriks for å sjekke castervinkelen, er å parkere bilen på et plant underlag, sentrere rattet og legge et vanlig snekkervater inntil hjulet og se om bobbla legger seg på samme plass på begge sidene. Er det forskjell, så er du rimelig sikker på at castervinkelen er feil. Lenke til kommentar
25TRD Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Et tjuvtriks for å sjekke castervinkelen, er å parkere bilen på et plant underlag, sentrere rattet og legge et vanlig snekkervater inntil hjulet og se om bobbla legger seg på samme plass på begge sidene. Er det forskjell, så er du rimelig sikker på at castervinkelen er feil. 7822371[/snapback] Dette blir vel måling av camber, dvs hellingen innover/utover, sett forfra. Caster er vinkelen mellom hjulenes svingeakse og loddlinjen, sett fra siden. Det er denne som gjør at hjulene retter seg opp selv, når de ruller. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 Hm.. var vist en del forslag ja, selvom jeg ikke skjønner særlig mye av det. Noen forslag på hvorvidt det kan være en sammenheng mellom dette, og det andre problemet (bremseskiveproblemet): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=692958 Kan det være en felles feil som foråsaker dårlig selvoppretting, treig styring og samtidig også ødelegger bremseskiver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå