chrishan Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 kjører ubuntu edgy, og har installert en del programmer via synaptic. det ser imidlertid ut som om det blir noen problemer med rettigheter på visse. jeg opplever det på gnomebaker, som sutrer over manglende rettigheter på /dev/sg0, som er cd-stasjonen. hvis jeg starter gnomebaker fra terminal med sudo gnomebaker, virker det som en drøm. det samme er problemet med latex-programmet kile. det klager over manglende skriverettigheter til en obskur fil i share/texmf-texlive/tex/generic/babel. som med gnomebaker, hvis jeg starter kile fra terminal med sudo kile, kommer ikke disse feilmeldingene.... noen som vet hva som skjer, og hvorfor? det bør ikke være nødvendig å gå manuelt inn og endre rettighetene eller eierskapet til filer etter at et program er installert.... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg kjenner ikke til dette latex-programmet, så der får andre svare. Men når det gjelder cd-brenning, så er mange distroer konservative på rettighetene til ulike drev/disker. Det er da også gode grunner til i flerbrukermiljøer hvor ikke alle skal ha tilgang, men kan såklart virke tungvint på en hjemmepc. F.eks er det kritisk at vanlige brukere ikke har tilgang til harddisk-devicene, fordi de da kunne tatt råkopier og lest data de ikke skal ha tilgang på. Når det gjelder cd/dvd er det nok mindre kritisk. Du kan endre rettighetene på cd-brenneren, eller så har mange distroer en grei løsning med en egen gruppe som heter "optical" (?), hvor du kan melde inn brukere som skal ha tilgang til cd/dvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå