Wixe Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Nå har det gått alvorlig galt her :sad: Maskinen består av MSI KT3 Ultra2 R AMD XP1800+ 256MB TwinMOS PC2700 Point Of View GF4TI4200XP (ikke turbo) Seagate Barracuda IV 80GB (på Raid kontroller) MSI DVD (secondary IDE master) Aopen CDRW (seocndary IDE slave) Aopen HQ08 Hovedkortet har noe som kalles D-Bracket som gir en lys kode under oppstart for å indikere hva som er galt. Maskinen starter ikke, under boot henger den ved: Initializing IDE kontroller Har nå prøvd alt, koblet fra alle ekspansjonskort unntatt skjermkort, koblet fra alle disker. Skjermen kommer ikke på og maskinen henger som over. Har oxo prøvd å resette alle Bios instillinger med jumper på mobo. Hva kan være galt? Maskinen var helt ok helt til jeg reboota i dag ettermiddag, og nå skjer ingenting. Kan dette være et virus? Noen som kan gå igjennom the basics for meg (i tilfelle jeg har glemt noe)? Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Jeg har ikke peiling på raid. Men har du ingenting i primary ide? Isåfall kan det være et problem. Tror du må ha noe koblet til primary... Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Her er det nok Primary Master som mangler ja. Prøv det. Kan vel kanskje boote fra raid kontrolleren, men da må du sette den til å gjøre dette. Er ikke sikker på hvordan siden jeg aldri har gjort akkurat det. Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Skjermen slår seg ikke på, indikatoren er de 4 lysene som gir forskjellig signal under oppstart. Skulle vel få bilde selv om jeg ikke har koblet en harddisk? Jeg har ingen andre maskiner privat så jeg må poste dette fra jobb (nattevakt). Håper noen kan gi meg noen tips før jeg går av i morgen tidlig, så kan jeg prøve når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 send alt tilbake til dit du kjøpte det og få dem til å skjekke det Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Den 2002-11-30 01:35, skrev Lufen:send alt tilbake til dit du kjøpte det og få dem til å skjekke det Håper å slippe dette, da det som oftest tar evigheter. Dessuten vil jeg først eliminere brukerfeil (fra min side) for å slippe å betale flesk for at de ikke skal finne noen feil. Den løsningen tar også evigheter skal en tro noen av postene her på foumet :sad: Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 send alt inn på en gang gjorde det på komplett sendte inn mp3spiller som viste seg å funke og cpu som var død betalte ikke noe for det mp3spilleren ble sendt inn igjen da det sto en gul postit lapp fra komplett på innsiden av eksen hvor det sto: samme feilmeldig som kunde Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Kan dette skyldes endring av multiplier i bios? (eneste endring fra mskinen gikk prikkfritt og til den ikke postet). Første gang jeg har vært borte i noe slikt isåfall :sad: Det tok en evighet fra jeg bestillte varene til de kom så jeg vet ikke helt om jeg stoler så innmari mye på butikken som solgte meg dette (vil ikke nevne navn). Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Kan dette skyldes endring av multiplier i bios? (eneste endring fra mskinen gikk prikkfritt og til den ikke postet). Første gang jeg har vært borte i noe slikt isåfall :sad: Det tok en evighet fra jeg bestillte varene til de kom så jeg vet ikke helt om jeg stoler så innmari mye på butikken som solgte meg dette (vil ikke nevne navn). Lenke til kommentar
ZooMazter Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 du kan da prøve å sette disken på Primary Master (ide1) da raid kontroleren somregel krever driver Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Den 2002-11-30 02:29, skrev Wixe:Kan dette skyldes endring av multiplier i bios? (eneste endring fra mskinen gikk prikkfritt og til den ikke postet).Første gang jeg har vært borte i noe slikt isåfall :sad:Det tok en evighet fra jeg bestillte varene til de kom så jeg vet ikke helt om jeg stoler så innmari mye på butikken som solgte meg dette (vil ikke nevne navn). Multiplier? Har du overklokket for mye, så vil ikke maskina boote nei. Har du ikke fått resatt multiplier med å resette bios da? Prøv isåfall å fjerne bios-batteriet i noen minutter. Funker det ikke da, så er det ikke multiplieren sin feil, men rart at du skal komme til initializing IDE hvis det er det som er problemet... Edit: Skjermen skal klare å slå seg på om det er ide-kontrolleren som er problemet...sikker på at du har satt i kabelen? :smile: Men som sagt så vil ikke maskina boote med for høy multiplier, og derfor heller ikke skjermen, men da skal den halte før initializing IDE. [ Denne Melding var redigert av: Hurley på 2002-11-30 02:42 ] Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Jeg får ikke opp initializing ide på skjermen, det er en av kodene de fire lysene på d-bracket gir (1+2 lyser rødt, 3+4 lyser grønt). Skjermen kommer ikke på. Skal prøve det med batteriet. Merkelig at en xp1800+ ikke skal kunne kjøre 133x10 (da jeg kun ville sjekke om multiplier kunne forandres) standard er jo 133x11,5! Uansett er jeg kanske overrasket over dette da det er første gang jeg har vært borti noe lignende. Er det noen av dere som vet om dette W32Klez viruset er hardware ødeleggende? Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Det finnes virus som kan ødelegge BIOS ja, men ikke hardware direkte... http://www.norman.no har en fin oversikt... [ Denne Melding var redigert av: Hurley på 2002-11-30 03:54 ] Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Etter å ha lest mye om w32klez ser jeg at jeg har hatt et slikt virus på maksinen. Det som bekymrer meg i denne sammenhengen er at jeg har hatt oppdatert norton internet security hele tiden, samt at denne ormen tydelighvis er en bakvei for mer ødeleggende virus (en av de nevnte servises har kjørt på min maskin). Om det er tilfelle at maskinen min har tatt kvelden pga virus, hva kan jeg gjøre? Regner ikke med at garantien fortsatt gjelder? Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 30. november 2002 Forfatter Del Skrevet 30. november 2002 Tenkte jeg skulle nevne det at maskinen skal gå igjennom en rekke harwaretests under boot, som skal gi en rekke foskjellige lyskombinasjoner, men maskinen min skipper alt og går rett til initializing IDE controller (ifølge manualen er det det lyskoden som vises betyr). Dette gjør maskinen uansett hva jeg gjør. Dermed kan jeg ikke vite om cpu, minne, bios eller vga er skadet da disse skal indikeres før ide controller. Problemet mitt er at jeg har ikke flere AMD cpuer liggende, ei har jeg annen DDR minne eller Vga kort :sad: Skal prøve noe som jeg gjorde med mitt forrige system da det hang når jeg kommer hjem, samt tipset om å ta ut batteriet. Så får vi se hva som skjer. Skal på vakt igjen i morgen natt, håper det har kommet flere forslag til da :smile: Frustrerende å ikke ha flere maskiner :sad: Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. november 2002 Del Skrevet 30. november 2002 Quote: Wixe skrev (2002-11-30 02:58):Merkelig at en xp1800+ ikke skal kunne kjøre 133x10 (da jeg kun ville sjekke om multiplier kunne forandres) standard er jo 133x11,5! Hvis problemene kom etter at du endret multiplieren, så er det helt sikkert det som er problemet. Prøv å resette bios. XP1800 er vel låst slik at du ikke vil kunne endre den, eller du vil kunne endre den i bios, men det vil ikke få noen endring på prosessorhastigheten. Lenke til kommentar
Wixe Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Har nå fått maskinen til å fugere igjen, takk til dere alle for god hjelp. Gikk over hovedkort, Vga kort med støvsuger og det gjorde susen Og ja jeg har satt på støvfilter (det er ihvertfall en nyttig ting en kan bruke strømpebukser til :wink: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå