Gå til innhold

Overklokking hjelp til nybegynner ("spilleren")

Anbefalte innlegg

Det som skal overklokkes:

Prosessor: Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 1066MHz FSB

Ram: 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 (2.3 V)

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS3 (Maks databushastighet 1066MHz)

Som dere kan se har jeg kjøpt meg "spilleren" fra anbefalinger her på hw (https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=2738). Det vil si, jeg har kjøpt hovedkomponentene fra den lista, også har jeg brukt andre deler fra min forrige pc.

Hva bør man tenke på når det gjelder overklokking? Hva vil 1066MHz FSB si?

I EasyTune5 (program som fulgte med hovedkortet) står det forskjeldige ting anngående overklokking. Jeg tror den er innstilt på standard, og jeg leser følgende info:

CPU: FSB 266.00 - Voltage 1.31 - Ratio 9.00

Memory: Freq 798.00 - Voltage 2.10

PCI: Freq 33.00 (ikke justerbar)

I easy mode har jeg kun muligheten til å justere antal GHz til prosessoren målt i %.

Når det gjelder temperaturer bruker jeg en zalman vifte til prosessoren, og et par vifter rundt om i kabinettet. CPU er ca 25-30 C, systemet er ca 35C og skjermkortet er ca 55C uten jobbing. Når jeg spiller går temperaturene opp ca 5-10C på noen av delene.

I tillegg har hovedkortet en funksjon for cpu som heter CPU Intelligent Accelerator 2 som kan stilles til Disable, Cruise, Sport, Racing, Turbo og Full Thrust.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å ikke bruke "CPU intelligent accelerator" eller EasyTune 5; ikke andre programmer som overklokker for deg heller.

Hold deg til BIOS og still inn der.

Vil anbefale deg å kikke litt HER og bruker den så godt du kan.

Den skal gjelde for ditt hovedkort, men også mange andre, så hvis det er en instilling du ikke finner, så er den sansynligvis bare på de andre kortene.

Kan ta en kort liten guide til deg om hva du bør stille på i BIOS, (ikke hva du skal skru av osv, for det vet jeg ikke om på ditt HK):

RAM - sett til å kjøre med divider 1:1, eller 533MHz hvis det er det hovedkortet kaller det.

Sett timings til 4-4-4-12 manuelt og la volt stå på stock intill videre.

FSB kan du igrunn sette opp til 300 med en gang, på 300MHz FSB behøver du ikke endre på noen volt-instillinger.

Jobb deg oppover med 10MHz om gangen til du får feilmeldinger i stress-programmer eller temperaturen blir for høy. 60grader full last på CPU erdet høyeste jeg ville gått. Chipsett bør ikke bli så varmt at du ikke klarer å ta på kjøleribbene, det samme gjelder RAM.

Pass på temperaturene, det er noe de som kommer til å sette grensen for hvor langt du kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...