Gå til innhold

Noen spm. om eposttjener

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har tips ang. oppsett av eposttjener.

Bakgrunn:

Hjemmenettet mitt består av en router/ fw/ server (debian stable,) en dualboot PC, en laptop og en windows mobile telefon. Debianboksen er headless. Jeg har flere epostkontoer som jeg benytter daglig mot forskjellige eposttjenere. En er en pop-konto, en er IMAP, og en er på debianboksen via dyndns. (I tillegg har jeg en gmail-konto.)

Hva jeg ønsker:

Jeg kunne tenkt meg å kunne hente ned all mailen til debianboksen slik at jeg kan aksessere den via IMAP på hjemmenettet, evt også webmail. Dvs. at debianboksen må kunne hente mail via POP og IMAP hos de forskjellige kontoene, håndtere mailen, samt å sende den ut til riktig eposttjener. F.eks. dersom mailen sendes fra min konto "[email protected]," skal denne rutes via eposttjeneren til domain1.no, osv. På denne måten har jeg alltid tilgang til all eposten uansett hvilken maskin jeg sitter ved, og hvilket OS jeg benytter.

Spørsmål:

Er det noen som har tips om programmer, HOWTOS, etc. som kan hjelpe meg litt på vei med et slikt oppsett?

EDIT: Exim kjører allerede på debianboksem og tjener epost til dyndns-domenet.

Endret av Entropi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om noen har tips ang. oppsett av eposttjener.

Bakgrunn:

Hjemmenettet mitt består av en router/ fw/ server (debian stable,) en dualboot PC, en laptop og en windows mobile telefon. Debianboksen er headless. Jeg har flere epostkontoer som jeg benytter daglig mot forskjellige eposttjenere. En er en pop-konto, en er IMAP, og en er på debianboksen via dyndns. (I tillegg har jeg en gmail-konto.) 

Hva jeg ønsker:

Jeg kunne tenkt meg å kunne hente ned all mailen til debianboksen slik at jeg kan aksessere den via IMAP på hjemmenettet, evt også webmail. Dvs. at debianboksen må kunne hente mail via POP og IMAP hos de forskjellige kontoene, håndtere mailen, samt å sende den ut til riktig eposttjener. F.eks. dersom mailen sendes fra min konto "[email protected]," skal denne rutes via eposttjeneren til domain1.no, osv. På denne måten har jeg alltid tilgang til all eposten uansett hvilken maskin jeg sitter ved, og hvilket OS jeg benytter.

Spørsmål:

Er det noen som har tips om programmer, HOWTOS, etc. som kan hjelpe meg litt på vei med et slikt oppsett?

EDIT: Exim kjører allerede på debianboksem og tjener epost til dyndns-domenet.

7800373[/snapback]

Mulig det er så lenge siden du spurte at du har googlet deg fram til et svar allerede (leser ikke dette forumet hver dag), men jeg har et litt lignende oppsett.

Bruker fetchmail til å hente epost fra noen pop3 konti, deretter overtar exim som kjører all epost som ikke allerede er merket som spam igjennom spamasassin før eposten blir levert til brukerne.

Benytter Dovecot (med LDAP autentisering) som IMAP server. Den har fungert lenge uten problem. For aksess fra internett har jeg åpnet for imaps (med egenprodusert root sertifikat).

Det eneste jeg savner litt i løsningen min er epostfiltering på serveren. Jeg var så lei av å installere den ene applikajonen etter den andre da jeg satte dette opp at jeg rett og slett ikke gadd å begynne med det. Jeg bruker nå en maskin med kmail som jevnlig sjekker imap kontoen min og så filterer på klientsiden. Det fungerer forsåvidt greit nok.

Da jeg satte dette opp var det en del dill, jeg lærte mer om epostruting enn jeg strengt tatt har bruk for :) Men Exim er grei slik, det er ganske enkelt å endre på rutingen vhj.a rutingsregler - når du har skjønt hvordan rutingen fungerer.

Noen linker jeg (muligens) har brukt:

Mange nytte tips der Dovecot inngår som en del av løsningen - wiki.dovecot.org/

Basic exim, spamassassin, dovecot oppsett - www.win.tue.nl/~martijna/Debianstuff

Rot sertifikat - Fulgte www.debian-administration.org/articles/284

Ser ellers av linksamlingen min at det tydligvis var LDAP biten som skapte mest hodebry. LDAP er det er det ikke noe poeng i med mindre du har imap brukere som ikke har konto på serveren.

Jeg vil absolutt anbefale deg å skrive ned hva du gjør slik at det er mulig å skjønne det i ettertid.

Ellers har oppsettet av løsningen for mitt vedkomede vært en engangsjobb som har fungert utmerket i lengre tid og det har definitivt vært verd innsatsen dvs. den håndterer mengder med spam med minimal innsats ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...