Gå til innhold

Hastighet på PCIe

Elessarsi

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på hva hastigheten på PCIe 16x bussen er. Grunnen til at jeg spørr er at jeg trenger å locken hastigheten for vidre overklokking. Når fsben blir høy så blir også hastigheten på PCIe porten høy. Derfor får jeg artifacts. Hovedkortet mitt har muligheten for å kjøre fixed hastighet men det står ingen ting om standard hastighet. Bare valg mellom "auto" og 90-150 Mhz.

Mvh

Jon N

EDIT: ser at jeg har lagt denne i feil katogori. Skulle egentlig skrive en tråd om minne, men ble noe annet i steden :)

Endret av Netman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig! Klokkehastigheten på PCIe-signalene er vist 2,5GHz og de sender 1 bit per kanal (2 ledere) per klokkesyklus. For hver Byte (8bit) som sendes så kommer det 2 kontrollbit. Det er derfor 10 bit for hver Byte med nyttedata. Dataraten på en PCIe-kanal blir dermed 250 MByte/s.

Det virker rett og slett som skalaen i biosen er feil. Kanskje det heller burde stått 90-150% av orginal hastighet.

Lenke til kommentar
tja, hvem vet. Det er slik hos meg også, jeg kan velge mellom 90-150 jeg også. Så den skal visstnok være 100mhz stock. Hvorfor vet jeg ikke, men det er tydeligvis slik.

7800442[/snapback]

Hmm, kan jo hende det er 90 - 150% ja. Får når jeg søkte etter PCIe hastighet så fikk jeg også bare opp båndbredde. Kanskje jeg skal ta noe benchmarks å se om det er noe forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...