Gå til innhold

Sette opp web/mail/fil-server..

Yaricks

Anbefalte innlegg

Hei,

sikkert vært oppe 10000 ganger før, men spørr allikevel etter å ha søkt, fant ikke noe vittig...

Jeg stitter på 1 (snart 2) maskiner som ikke er i bruk,

Maskin 1:

IBM fra 2002/2003

P3 933MHZ

512MB RAM

Masse HD plass, har flere disker som bare ligger å slenger som kan brukes senere.

Maskin 2 (ikke sikker på når jeg kan bruke den)

P4 2,4

1GB RAM

7600 GS 512 MB ram

Totalt ca 400-500GB HD plass..

Har flere ganger (godt og vel 5/6 ganger) prøvd Linux, men gitt opp hver gang. Har Ubuntu og Kubuntu på CD hvis jeg trenger det. Har og tilgang til Windows 2003 enterprise eller web ikke helt sikker på hvilken, itillegg til windows XP som ligger på maskinen nå.

Har 2 domener registrert hos servage.net nå, og kunne tenke meg å kjøre en filserver for de to domenene mine. Itillegg kunne jeg kansje tenke meg å bruke den som mail server men det er ikke så viktig.. Det som ER viktig er at man skal kunne bruke den som filserver, altså jeg skal kunne legge filer på den både fra windows maskinen, og macbooken min..

Kan noen komme med forslag til hvilket OS jeg skal kjøre, og NØYAKTIG hvordan jeg skal sette det opp, da jeg ikke har gjort dette før.. Har fillezilla og apache installert på maskinen nå, men har ikke fått det til! :(

Håper på svar,

/Yaricks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bruker Windows XP, 2000, 2003, Linux, Unix eller Mac til å kjøre en filserver spiller mindre rolle. FTP- og HTTP-servere er utprøvd og velprøvd på alle sammmen. Hvis du ikke føler du mestrer Linux enda, så kan det være lurt å holde seg til det du kan.

Jeg har ikke 1 time til overs for å skrive NØYAKTIG hvordan du skal sette det opp. Prøv selv først, og spør heller hvis du har konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar

Hm, får en merkelig feilmelding, i 3 forskjellige OS her nå!

Debian, Kubuntu og Ubuntu. Uansett hvilen

apt-get install
jeg bruker får jeg samme feilmeldig i alle 3!
E: Kunne ikke åpne låsefila /var/lib/dpkg/lock ø- open (13 Ikke tilgang)

E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg), are you root?

Er det ikke standard "Sudo -l" tast passord osv?

Btw. den komandoen funker ikke i Debian (som jeg kjører nå), får medingen

Sorry, user admin may not run sudo on localhost.
Ja, bruker kontoen min heter Admin!

Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du må skrive sudo apt-get install program. Ville ikke brukt en konto som heter admin, det er en systembruker såvidt jeg vet..

Edit: På Debian kan du bare skrive su - og så passordet og så apt-get install program.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Se der! Det funka faktisk!

Så var det bare en ting. Hva synes dere jeg skal bruke, Ubuntu, Kubuntu, eller Debian? Har Ubuntu server 6.10 og har innsett at jeg kan endel terminal kode allikevel etter endel bruk av det i mac osx.. Kunne tenkte meg å bruke Debian, men den er ikke helt frisk! Lar meg ikke ha annen oppløsning enn 640x480, noe som er VELDIG irriterende..

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg vil anbefale Debian. Men hva i alle dager!! Du skal da ikke ha noe grafisk grensesnitt på en server? Dropp det. ;) Dette er ikke Windows Server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...