Gå til innhold

Mail istedet for e-post


Fruktkake

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg over at samfunnet begynner å si mail istedet for e-post. Mail er engelsk for post og betyr ikke på noen måte elektronisk post. Det begynner å bli akseptert, og folk tenker aldri over det. Jeg ser at mange butikker på nett bruker mail istedet for e-post. Er det noen andre som blir irritert over dette?

 

Jeg synes dette temaet fortjener en egen tråd, synes ikke dette problemet passet inn i klagemuren. Dette temaet passer ikke inn i klagemuren ettersom jeg ikke bare kan sitere en bruker, men det er veldig mange som gjør dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg irriterer meg over at samfunnet begynner å si mail istedet for e-post. Mail er engelsk for post og betyr ikke på  noen måte elektronisk post. Det begynner å bli akseptert, og folk tenker aldri over det. Jeg ser at mange butikker på nett bruker mail istedet for e-post. Er det noen andre som blir irritert over dette?

7800064[/snapback]

Jeg må si meg helt enig.. Men kan legge til at jeg synes "e-post" er omtrent like ille. Hvorfor ikke si epost? Da unngår man inflasjon i bindestreker.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg over at samfunnet begynner å si mail istedet for e-post. Mail er engelsk for post og betyr ikke på  noen måte elektronisk post. Det begynner å bli akseptert, og folk tenker aldri over det. Jeg ser at mange butikker på nett bruker mail istedet for e-post. Er det noen andre som blir irritert over dette?

7800064[/snapback]

Jeg må si meg helt enig.. Men kan legge til at jeg synes "e-post" er omtrent like ille. Hvorfor ikke si epost? Da unngår man inflasjon i bindestreker.

7800368[/snapback]

Normalt sier jeg epost men siden jeg er på et språkforum valgte jeg å skrive det helt riktige, ifølge Clue.

Lenke til kommentar
een (ble det riktig, forresten?)

7801800[/snapback]

E-en.

7802994[/snapback]

 

Det er notert!

 

Jeg synest også at «mail» er forkastelig, spesielt verbet «maile».

7806510[/snapback]

 

Ja, å gjøre ordet til verb er det verste. Det blir litt bedre å si at man kan sende en mail, selv om det også er ganske teit.

Lenke til kommentar

Hmm, ja jo.

Den er ikke så ille.

 

Men jeg tror det der er hipp som happ og varierer veldig fra sinn til sinn.

 

Tror e-mail / e-post vil være ganske unødvendig å diskutere om.

Hovedsaken her er vel mail / e-post, og da mail ofte nå karaktiseres som snail mail, så vil vel da den korrekte termen være e-post.

 

Sånn sett :p

Lenke til kommentar
Hvorfor er e-post så korrekt? Post er vel en "samling" av brev og pakker? Han skrev henne et kjærlighetspost? Det heter da brev. Ergo burde det hete e-brev istede for e-post. "Kan du sende meg et e-brev"

7824736[/snapback]

Jepp, du har rett. «e-post» refererer egentlig til det elektroniske postsystemet, og ikke til elektroniske brev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...