Gå til innhold

Partisjoneringsproblem-XP installasjon *Løst*


Footy

Anbefalte innlegg

Poster dette her og da jeg har en bange anelese at dette kanskje har noe med S-ATA diskene mine ågjøre..

 

"Har akuratt bygget sammen en pc bestående av en intel C2D 6400, Asus P5B-E PLUS oog 2 Seagate 320 S-ATA disker. Seff har jeg et skjermkort men kan ikke se dette skal spille noen rolle her..

 

Har satt sammen og og driver å installere XP. Har nu kommet til der hvor jeg skal lage partisjoner. Lager en C: partisjon på 25 gig, MEN...

 

Installasjonen forteller meg så at jeg trenger å lage en "Windows XP-Compatible Partision on the disk"... Hva er det jeg akuratt har laget da?

Og om det ikke er dette jeg har laget, hvordan lager jeg dette?"

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk om dette hjelper: http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-6...WIndows-XP.html

7799897[/snapback]

 

Er ikke dette hva man gjør under en vanlig installasjon...aka hva jeg akuratt har gjort?

 

Her er forresten hele teksten:

 

Her er hele teksten:

To install windows XP on the partition you selected,

Setup must write some startup files to the folowing disk:

 

305243 MB Disk 0 at ld 0 on bus 0 on atapi [MBR

 

However, this disk does not contain a Windows XP-Compatible

partition.

 

To Continiue installing XP, return to the partition selection

screen and create a windows XP-Compatible partitiona on the disk

above. If there is no free space on the disk, delete an existing

partiotion, and then create a new one.

 

To return to the partition selection screen, press ENTER

 

 

Edit: Gjør jeg dette havner jeg tilbake til partisjoneringsvalgene, velger jeg noen annen parisjoner eller lager jeg en ny får jeg til slutt opp samme teksten. mao. jeg får ikke valget om jeg vil formatere i FAT eller NTFS...

Endret av Footy
Lenke til kommentar

vel jeg har googla en del, finner flere folk med samme problem, men ingen løsning. Der blir de bare forklart omigjen og omigjen at de på formatere i NTFS, men hele poenget er jo at vi ikke får det valget...

 

Når det gjelder å snakke med IT folk så var dte det jeg hadde håpet på å gjøre her

Lenke til kommentar
Hadde et lignende problem selv. Det løste seg ved å sette en jumper på harddisk for å tvinge den til SATA1 istendenfor default som er SATA2 på den disken.

 

Mvh

Kjetil

7801047[/snapback]

prøvde, jeg får samme resultat...

 

Nå er det jo slikt at med S-ATA disker er det masse snakk om installasjon av drivere til de ved bruk av en floppy disk. Jeg har ikke installert noen drivere til mine disker, men jeg antar jeg ikke trenger fordi jeg finner diskene både i bios og under XP Installasjonen? Vis det er drivere til diskene jeg mangler, hvor finner jeg dette?

 

Det er 2x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB....

Lenke til kommentar

Først du må google på det du har foran deg.

Dvs:

-er disken koplet til riktig port?

-er det riktig innstillinger i Bios

-hvilken Bios versjon har du? (bare notere ned, ikke noe annet)

 

Gå videre til å finne ut litt om ….hvorfor partisjonerer/formaterer ikke?

 

Det kan du gjøre med å prøve med Repair og ikke Enter for ny installasjon?

Da kommer du til recovery consol.

 

Fra her kan du bruke …Diskpart..for å lage/fjerne partisjoner på disken din

Og etterpå, dvs. med ..esc..fra diskpart., bruke format c: /fs:ntfs, eller fat, fat32, hvis du skal velge det.

 

Du har du mulighet allerede her å utføre flerre commando for å eventuelt finne hva det feiler, etter at du merker problemer igjen eller at du får noe direkte tekst basert feilmeldning.

Det er ikke mange commandoer du kan utføre der, men dog noe.

 

Da har du noe som utgangspunkt til videre behandling.

Feil på CD? Laste ned installasjonsdisketter fra MS. (riktig vers. Og riktig språk)

Lenke til kommentar

PARTITION MAGIC, sa du? aldri, aldri bruk det djevleske programmet. Jeg og mange, mange andre har opplevd å ende opp med korrupte filer, mistet alle filene og bad sectors på diskene etter bruk av programmet.

 

Hold deg til diskbehandling, eller andre programmer... men aldri pm, aldri.

 

Bare tips, det er få programmer som symantecs pm, man opplever så mye problemer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...