Gå til innhold

LCD skjerm 19", hva slags speks ser man etter?

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Ser flere annonserer 19" til 2000 kr. Hva slags speks bør man se etter på slike ting? Hva er "minstekrav", hva er bra, dårlig osv?

Ser også det selges LCD-TVer da. Hva er forskjellen på en LCD tv og skjerm? Rent bortsett fra at TVen er enklere å koble til et antenneuttak. Er en LCD-tv dårligere til pc-bruk enn en skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LCD-TV'er på 30-40" er etter min mening ypperlige til PC-bruk, om man sitter på riktig avstand.

Jeg bruker selv en Samsung 32" LCD-TV som primærskjerm til PC, og søren fløyte så digg det er å sitte i sofaen med trådløst tastatur og mus. Avstanden er vel litt over 2 meter.

Nå er jeg ingen progamer da. Da ville jeg nok kanskje ønsket et vanlig oppsett.

Mulig du tenkte på mindre TV'er?

Angående LCD-skjermer ment for PC så er det nesten umulig å se om en skjerm er bra eller dårlig ved lesing av spesifikasjoner. Så vel som alt av 19" på markedet i dag har tilnærmet null etterslep, uansett om det er oppgitt 2 eller 12 ms responstid. Så på det området er det neppe noe å bekymre seg over.

Det du må finne ut av er hvordan fargegjengivelsen er. Mange av disse rimelige LCD-skjermene har svake TN-paneler som gir nitriste bilder i forhold til skjermer som kun er hakket dyrere.

En annen ting som må vurderes er baklyset. LCD-skjermer er avhengig av sterkt baklys. På noen skjermer kan dette baklyset være ujevnt, og skjermen vil virke noe "blekere" på noen områder.

Før du kjøper en skjerm bør du lese brukererfaringer og tester. Du finner som regel mye fint å lese på nettet :)

Og ja, du får OK-skjermer til 2000 kr. i nettbutikkene. Samsung har blandt annet en finfin 19"-widescreen med navnet 940BW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...