Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lan for 40 stk. Hva må vi tenke på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Hærverk; skjer en del på LAN dessvere. Derfor, ikke slipp inn besøkende + ha vakter.

- Kiosk: Hvis dere finner en måte å tjene på det, hvorfor ikke? Hvis en butikk ligger rett ved siden av LAN lokalet så er det bare å glemme det...

- Strøm, har dere store nok kurser i lokalet?

- Nettverk, prøv å leie noen gode switcher av et lokalt datafirma e.l

- Crew: bør være minst 5stykker + vakter. Gjerne noen frivillige til rigging og nedrigging (gratis inngangsbilett til dem)

Tips: De pengene dere tjener, bruk dem til et nytt LAN senere :) Er morro å arrangere LAN, jeg har selv arrangert et LAN for 30-40 stykker, men vi har kun 2 stykker og det var alt for lite. Vi skulle hatt vakter også pga ble litt tull mer åpne dører i kjeller osv.

Lenke til kommentar

Til 40 stk er det nok med et 4 manns crew, der dere går skift 2 og 2 om nettene og fungerer som vakter.

I min tid la jeg opp LANene mine slik:

- Strøm. Beregn ca 10 maskiner per 16 amps kurs (tror jeg det var min far sa). Dvs at for ditt lan trenger du minst 4 kurser, jeg ville lagt meg på 6 eller 7 for å ha en margin, samt kjøre switcher på egen kurs.

- Bord oppsett. Tegn opp lokalet der du skal arrangere. Beregn ca 2 maskiner per standard kantine bord. Regn og med litt mellom radene siden ingen liker å sitte klistra inni skjermen.

- Strøm tilgang. Ikke alle er lur å ha med seg egene kontakt feller. Legg derfor ut hoved feller fra kursene, ca 8 punkts feller skulle være nok. Ikke bruk europris feller, da du garantert blir å få en feil i løpet av LANet.

- Nettverks kabler. Lag til noen CAT-5 kabler og ha liggende. Alltid noen som har glemt en, så har du mulighet for å låne ut. Jeg tok 20 kr i depositum per kabel, uansett lengde. Fikk ingen av de jeg lånte tilbake så jeg tjente vel 300 spenn på det. Kablene var gratis dog :p

- Planlegg godt. Invester i god teip og teip alle ledninger til gulvet, eller forsøke å få dem til å gå langs lister. De som blir liggende utover gulvet, legg teip over dem, hele veien, slik at ingen snubler i dem. Samme gjelder om du har internett som kommer fra en kontakt på en vegg.

- Arrangør arragemanger. Arranger noen compoer, gjerne med noen små premier. Trenger ikke være noe stort, men arranger noen små leker og litt morro, slik at de som vil får litt morro utenfor skjermen, siden mange bruker å bli litt lei etter vært og vil ha noe annet å gjøre. Redder deg og fra ødelagte lokaler.

- Kjøkken. Ha dette tilgjengelig, men begrens det. Ikke la folk fly ut og inn i eningen, da blir det seende ut som et dass. Om noen f.eks skal steike pizza, hold et lite øye med dem, og at de rydder etter seg. Mange driter i ryddingen etter seg, noe som skaper sur stemning blant de som kommer etterpå og finner ovnene tilgriset av svart dritt.

Vær konsekvent, men ikke for streng. Jeg husker tok strømmen fra alle på et LAN, fordi 1 stk ikke ville slå av anlegge sitt. Jeg sa som det var at strømmen var tatt fordi han ikke hadde hørt på reglene. Strømmen ble satt på, men hørtes det lyd fra det anlegge en gang til kom strømmen til å bli tatt igjen. Han økte volumet en gang, men før jeg fikk sagt noe gikk 3 stk bort og nøkte strøm, phono kabel og høyttaler kabel ut av anlegge. Det var det :p

Lenke til kommentar
Vil bare si en ting og det er pass på og gå vakter hos dem som skal sove.

Finnes ikke noe verre enn å ikke få sove på grunn av noen idioter som springer rundt og kødder! ;)

7914496[/snapback]

Jo, å våkne opp med en blanding av majones og ketchup i håret samt en dæsj sursilds kraft bare for å være spesielt morsom.

Dette skjedde på et av LANene jeg ikke arrangerte. Det værste var at kødden som gjorde det ble ikke kasta ut eller advart på noen mulig måte, ganske enkelt fordi han var nær venn av han som arrangerte LANet.

Dog har aldri skjed på mine LAN, fordi jeg har vært konsekvent på slik oppførsel. Jeg hater LAN der enkelte idioter skal ødelegge for andre. Det er ikke noe spesielt morsom, derfor holder vi god vakt under nattetimene, samt oppdages eller skjer noe slikt blir vedkommende som har gjort det, eller de, kasta ut fra LANet med prompto gange. Har og gjort dette klart i våre regler så de aller fleste vet det.

Lenke til kommentar

Var også på eit lan her for ikkje så lenge siden der det var en som drakk og var halv-full,full nesten hver kveld, og dette var eit rusfritt arrangement etter det eg kan huske. Det var iallefall ikkje lov å være påvirket men siden han var crew så hadde han fri adgang inn.

Så pass på at reglene gjelder for alle! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...