Gå til innhold

Trening til å skyte hardt.

simzERK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestemmer du det? Kanskje han egentlig ikke har kraft i det hele tatt, men teknikken hans, som involverer tripping, gjør at han skyter hardt.. Ikke helt seriøst da, alle vet jo hvordan lårene til Carlos ser ut, men jeg bare sier at teknikken har mye å si, og hvis trippingen er en del av det, så hjelper det nok på.

Lenke til kommentar
å skyte hardt er ikke bare rå kraft, men har også en hel del med treffpunk & teknikk og gjøre.

7822999[/snapback]

slenger meg på her trenger hjelp til det samme. men noe måte jegk an bli sterke i beinet på?? forklar åssen jeg gjør en øvelse. og si hvor lenge jeg må gjøre den. helsestudio utelukke.

7824938[/snapback]

Benkpress & legpress i et helsestudio er to øvelser som er fine. Etter at jeg begynte å trene (disse to øvelsene står på programmet) merket jeg fort etter et par uker at jeg ble vannvittige mer eksplosiv samt sterkere i både lår og legger.

Beklager at jeg nevner helsestudio, men det er faktisk godt for noe.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Bestemmer du det? Kanskje han egentlig ikke har kraft i det hele tatt, men teknikken hans, som involverer tripping, gjør at han skyter hardt.. Ikke helt seriøst da, alle vet jo hvordan lårene til Carlos ser ut, men jeg bare sier at teknikken har mye å si, og hvis trippingen er en del av det, så hjelper det nok på.

7840348[/snapback]

Det jeg mener å si er at hvis du ikke er så sterk i bena så bør du ikke trippe så mye, ser jo det på laget mitt alt for mange som tripper altfor mye som gjør at du mister mye fart. mens da folk som er sterke i benet som Carlos må ha litt teknikk når de skyter for at det skal bli et dugandes skudd

Lenke til kommentar

Tja.. Ser ikke helt hva man skal med så stor fart når du skal skyte, da mister du fort presisjonen, som er vel så viktig.

Det er klart, alle kan ikke trippe mot ballen, men for dem som mestrer teknikken er det vel ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Alt ligger i teknikken!

Kraften kommer senere.

Når du skal lære deg å skyte hard må du ha teknikken som passer best for deg først, så kan du legge på styrke og alt det der etterpå.

Det er som golf, du trenger å ha riktig sving, ikke kraft!

Du står ved ballen, legger venstre (høyre viss skjevvendt) benet der du har det komfortabelt å ha det når du skyter, går sånn ca. 3-5 skritt bakover.

Tar en titt på målet, resten av tiden skal du se på ballen.

Alt på ballen, ikke noe annet! (Målet flytter seg ikke!)

Du går mot ballen, og sjekker at du har målt riktig. Høyre benet (venstre viss skjevvendt) skal akkuratt subbe ned i bakken når du er ved ballen.

Etter det tar du 3-5 skritt bakover igjen og nå gjør du det.

Rolig bort til ballen og klin til med strak rist og venstre (høyre viss skjevvendt) benet må stå helt perfekt ved siden av ballen. Kommer venstre benet (høyre**) for lang forrann går ballen langs bakken, men fremover viss du har holdt høyre (venstre**) benet riktig. Har du hatt venstre (høyre**) benet for bak vil ballen da fly laaaang over målet eller viss du lener deg bakover som også heter å ha ryggsekk.

Når du får til dette kan du tenke på å sette farten sakte men sikkert oppover og bruke litt mer kraft.

Og anbefaler også viss du har en fin 4'er ball og gå rundt med den i huset, småtrikse litt og sparke den i trappa.

Da øver du koordinasjonen din og ball følelsen.

Viss du går med ballen vær dag i 1 år eller 2 så blir du rene Ronaldinhio ;)

Har snart gått rundt med den i 1 og ett halvt år og jeg har utrolig ballfølelse.

Lenke til kommentar

:)

Alt ligger i teknikken!

Kraften kommer senere.

Når du skal lære deg å skyte hard må du ha teknikken som passer best for deg først, så kan du legge på styrke og alt det der etterpå.

Det er som golf, du trenger å ha riktig sving, ikke kraft!

Du står ved ballen, legger venstre (høyre viss skjevvendt) benet der du har det komfortabelt å ha det når du skyter, går sånn ca. 3-5 skritt bakover.

Tar en titt på målet, resten av tiden skal du se på ballen.

Alt på ballen, ikke noe annet! (Målet flytter seg ikke!)

Du går mot ballen, og sjekker at du har målt riktig. Høyre benet (venstre viss skjevvendt) skal akkuratt subbe ned i bakken når du er ved ballen.

Etter det tar du 3-5 skritt bakover igjen og nå gjør du det.

Rolig bort til ballen og klin til med strak rist og venstre (høyre viss skjevvendt) benet må stå helt perfekt ved siden av ballen. Kommer venstre benet (høyre**) for lang forrann går ballen langs bakken, men fremover viss du har holdt høyre (venstre**) benet riktig. Har du hatt venstre (høyre**) benet for bak vil ballen da fly laaaang over målet eller viss du lener deg bakover som også heter å ha ryggsekk.

Når du får til dette kan du tenke på å sette farten sakte men sikkert oppover og bruke litt mer kraft.

Og anbefaler også viss du har en fin 4'er ball og gå rundt med den i huset, småtrikse litt og sparke den i trappa.

Da øver du koordinasjonen din og ball følelsen.

Viss du går med ballen vær dag i 1 år eller 2 så blir du rene Ronaldinhio ;)

Har snart gått rundt med den i 1 og ett halvt år og jeg har utrolig ballfølelse.

7849350[/snapback]

takk får den der :) den skal prøves. var fin guide

Lenke til kommentar

Har ikke lest noen innlegg nå men...

Hvor hardt og langt du skyter går veldig mye, faktisk mest på teknikken.. Hvis du ser på proffene i PL og TL, f.eks. på 5-metere, så ser man at keepern ikke bruker så veldig mye kraft...

Ta med deg en god ball på treningsbanen, og skyt på mål en time+ hver dag, så lover jeg deg at du har en mye bedre skuddfot på noen uker...

Lenke til kommentar

For min del, så syntes jeg du burde trene mer teknikk, hard styrke trening tar du neste år og framover. I alder av 15 som du er, er ikke for mye styrketrening særlig bra heller.

Ta heller et par-tre joggeturer i uka, og tren teknikk. Hør på teggY, viker som han har litt mer peil enn gjennomsnittet her inne også.. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Skal du skyte hardt, bør du bruke vrista. Treffpunktet bør være ca midt på ballen.

Gradvis:

Ta et ca 45 grader tilløp, sett stamfoten ved siden av ballen, klin til med strak vrist, og FULLFØR SKUDDET HELT UT!

Ha godt trente ben, og øv mye, kraften kommer etter hvert som du får bedre teknikk;)

Lenke til kommentar

Spiller ikke aktivt fotball, det eneste jeg gjør er igrunn å ta med ballnettet opp på banen iblant og banke frispark i nota^^

Det standard 45-gradersrådet er ikke så halvgæærnt, men fins andre skuddteknikker som funker bedre for meg hvertfall. Uansett handler det MYE om teknikk. Prøv og feil-metoden funker bra her. Test ut forskjellige tilløpsvinkler og plassering av stamfoten (venstra hvis du er høyrebeint) og se om du får bedre resultater ved å endre på det.

Hvis du er sikker på at du ikke lener det for mye tilbake, og fortsatt skyter over, kan det være at stamfoten er for langt bak når du skyter. Skyter du markkrypere til venstre for der du sikter er stamfoten for langt framme. Tilløpsvinkelen er 100% prøv og feil, men ikke ha mer enn 45 graders vinkel mellom løpsretning og ballbane hvis du vil skyte hardt.

Men du BØR ha bra utstyr for å skyte hardt. Bra sko er viktig, men du taper mer på å ha dårlig ball enn på dårlige sko. Noe high-end a la PL-matchballen, teamgeist er solide saker. Koster flesk, men skal du sette verdensrekord må du nesten bare skaffe det som trengs :p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når du skal skyte hardt, handler alt om å overføre kraften fra foten og til ballen. Derfor er det viktig å fullføre skuddet helt ut.

Ta et passe langt tilløp, sett stamfoten ved siden av ballen. Treffpunkt midt på ballen. Stiv ankel og strak vrist, prøv gjerne å treffe helt ytterst på vrista, og fullfør skuddet helt ut. Ta med deg en god ball og skyt ofte, så kommer tilslaget etter hvert. Klem til men pass på å treffe midt på ballen slik at treffet blir rent, det er da du har mest kraft.

Husk på å ikke legge deg bakpå, for da vil ballen gå rett opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...