Gå til innhold

fettsyrer i kylling..?

Petoah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil tro at marine pattedyr som hval, sel, hvalross osv har endel umettede fettsyrer innabords.

7800874[/snapback]

Det er korrekt. De har også et ganske fint nivå av Omega 3, noe som gjør det ekstra sunt for oss som lett spiser for mye Omega 6 i forhold til Omega 3-syrer.
Lenke til kommentar
Mettede fettsyrer. Med unntak av fisk og margbein på rein er det så godt som ingen dyr som har umettede fettsyrer. Det er dog lite fett på kyllingen så ikke så fetende.

7799529[/snapback]

Der tar du nok feil.

Du finner flerumettet fett i fet fisk, vegetabilske oljer, i tran og i kylling.

I kylling har man 30-40% mettet fett, men det er ganske lite av det uansett. Det er snakk om ca. 0.3 gram mettet fett / 100 gram kylling, og 0.7-0.8 gram umettet fett / 100 gram kylling. Hvor mye av det umettede fettet som er flerumettet, hva som ligger i de forskjellige Omega-klassene, navnet på fettsyrene, hvilken fettype vi plasserer dem i og slikt kan jeg dessverre ikke svare på.

Lenke til kommentar

C8      Caprylic Acid              <0.10%
C10     Capric Acid                <0.10%
C12     Lauric Acid                <0.10%
C12:1  Lauroleic Acid              <0.10%
C13     Tridecanoic Acid           <0.10%
C14     Myristic Acid              0.58%
C14:1  Myristoleic Acid            0.21%
C15     Pentadecanoic Acid         <0.10%
C16     Palmitic Acid              22.21%
C16:1  Palmitoleic Acid            7.09%
C16:2  Hexadecadienoic Acid        0.11%
C17     Margaric Acid               0.11%
C18     Stearic Acid                5.99%
C18:1  Oleic Acid                  43.04%
C18:2  Linoleic Acid                18.97%
C18:3  Linolenic Acid              0.56%
C20     Arachidic Acid             <0.10%
C20:1  Eicosenoic                   0.40%
C22     Behenic Acid                0.12%
C22:1  Erucic Acid                  0.10%
C24     Lignoceric Acid             0.10%
C24:1  Tetracosenoic Acid           0.37%

edit: Håper dette også tilbakeviser teoriene om at få dyr hadde umettede fettsyrer ;)

Om du har problemer med å oversette enkelte av navnene så kan vi prøve å være behjelpelige, men jeg klarer nok ikke alle sammen selv på sparket. Du kan uansett se på karbon-antallet og antall dobbeltbindinger (er du kjent med den notasjonen) og søke opp om det er snakk om omega 3-, 6- eller 9- f.eks., så kan du tegne molekylet og da lett kunne telle deg frem til det ikke-trivielle navnet.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Du har rett Zethy, jeg bommet litt der. Jeg mente marine organismer, og et lite antall andre pattedyr. Det er forsåvidt flest fisker blant marine organismer, og derfor var jeg litt upresis. Den umettede andelen av fett i kylling er så godt som ikke eksisterende. Varier på hvor på kroppen fettet er også

En lett forklaring på hvorfor marine organismer har umettet fett, og de fleste pattedyr har mettet er at umettet fett ikke stivner så lett som mettet fett. Hadde fisken hatt mettet fett ville de ikke vært heldig da den lever i kaldt vann. Pattedyr har ofte skinn som beskytter dem fra kulden, og dermed trenger ikke de umettet fett.

Endret av o0Hawk0o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...