Gå til innhold

Spørsmål ved skjermkort ~ prosessor.

Gopox

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har grublet litt i det siste om jeg skulle kjøpe et nytt skjermkort til bruk av spilling, et kort som burde holde en god stund fram i tid.

Jeg leste også litt rundt på dette forumet, men jeg fant ingen nøyaktig tabell\oversikt over hvor bra prosessor man må ha for å yte fullt ut på spesifike kort. Selv har jeg et NVIDA GeForce 7300 LE (PCIe) kort, og en Intel Pentium 4 3.00GHz CPU.

Spørsmålet er da - Hvor bra skjermkort kan jeg kjøpe som kan gi full ytelse i forhold til CPUen?

Hadde vært fint med noen råd i forskjellige prisklasser, og hvor stor økning jeg ville ha fått i forhold til mitt gamle.

edit: For øvrig har jeg 2gb ram, husker ikke noe detaljer om strømforsyningen akkurat nå. kan undersøke hvis det har stor betydning.

Endret av Gopox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har du ikke skrevet om du har AGP eller PCIe, men jeg går ut ifra at du har AGP. Først kan du gå inn her:

http://www23.tomshardware.com/graphics.htm...2=529&chart=196

Så ser du en sammenligning mellom 7300GS og 7600GT. Dersom du ønsker å sammenligne med andre kort, er det bare å bytte ut i menyen på toppen. (Tok 7300GS, som var det nærmeste jeg kom til skjermkortet ditt).

Når du har funnet kortet du vil ha, sjekker du i Prisguiden her:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Personlig, tror jeg ikke du burde kjøpe noe dyrere enn 7600GT. Husk at AGP er en "døende" standard.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg ikke husker å nevne om jeg hadde PCIe\AGP. Jeg har nemlig PCIe, og siden det ikke er en "døende standard", hadde jeg håpet jeg kunne kjøpe et litt bedre kort enn 7600GT.

Hadde vært fint med flere forslag, men det jeg først og fremst er ute etter, er hvor bra kort jeg kan kjøpe som kan yte fullt ut i forhold til resten av PCen.

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Ingen flere?

fikk ikke akkurat altfor mye info ut fra ett svar som handlet om AGP.

Trenger flere råd!

7825964[/snapback]

da får du et råd fra meg:

Gå for x1950pro pci-e koster rundt 1500kr og er absolutt verdt pengene. Er mye bedre enn 7600GT og koster bare litt mer

Lenke til kommentar

Så ett x1950 pro PCIe vil være et gunstig valg i forhold til pris og resten av PCen?

Hvis en 3.0ghz pentium 4 CPU, en 375w PSU, 2gb ram sammen med et x1950 pro kort ikke får "flaskehals"-effekten, skal jeg kjøpe det.

Takker, du hjalp meg veldig camxer :w00t:

Lenke til kommentar
Så ett x1950 pro PCIe vil være et gunstig valg i forhold til pris og resten av PCen?

Hvis en 3.0ghz pentium 4 CPU, en 375w PSU, 2gb ram sammen med et x1950 pro kort ikke får "flaskehals"-effekten, skal jeg kjøpe det.

Takker, du hjalp meg veldig camxer  :w00t:

7826339[/snapback]

Hvilken strømforsyning har du(merke)? Uansett hva det er så burde det gå bra hvis du har ikke masse optiskedrev og hd og annet stash. Jeg kjører nemlig en Sapphire x1900GT@ 570MHz gpu og 1998MHz mem pluss et A64 3000+ @ 2,6GHz på en Q-tec 450W som yter kanskje 350W :p

x1950pro er suveren på pris vs. ytelse. Veldig digg kort. Anbefaler power color sin utgave.

Mvh

Camxer

Lenke til kommentar

Har klart å rote bort skriftlig info om detaljer, så jeg kan ikke si noe helt sikkert, men på PSUen stod det bare en logo som kunne forstås som produsent: "DELL". Hele pcen er konfigurert og kjøpt hos dell, ingen "deler fra både her og der". Muligens produserer de det selv, siden det ikke står noe annet. Får bare håpe det går bra :D

Men det jeg lurte litt på er hvorfor Power Color skulle være noe bedre enn andre? Jeg trodde forskjellene var veldig små, så jeg hadde gått etter pris - sapphire, og muligens Komplett som leverandør. Eller er det noe veldig spesielt med power color?

Uansett, så takker jeg for infoen. Har hjulpet meg veldig mye.

Endret av Gopox
Lenke til kommentar
Har klart å rote bort skriftlig info om detaljer, så jeg kan ikke si noe helt sikkert, men på PSUen stod det bare en logo som kunne forstås som produsent: "DELL". Hele pcen er konfigurert og kjøpt hos dell, ingen "deler fra både her og der". Muligens produserer de det selv, siden det ikke står noe annet.  Får bare håpe det går bra :D

Men det jeg lurte litt på er hvorfor Power Color skulle være noe bedre enn andre? Jeg trodde forskjellene var veldig små, så jeg hadde gått etter pris - sapphire, og muligens Komplett som leverandør. Eller er det noe veldig spesielt med power color?

Uansett, så takker jeg for infoen. Har hjulpet meg veldig mye.

7826593[/snapback]

merke har ingenting å si når det gjelder skjermkort. muligens er det en annen vifta, bortsett fra det, annet klister. x1950 krever litt strøm, du bør ha mer en 18 amper på strømforsyningen. kortet maxer nok cpuen uten tvil.

Lenke til kommentar

Ok, fant ut at power color ble dyrere nå... kostet 1499 en stund siden.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt MSI sin x1950pro. Koster like mye men har bedre kjøling, husk at det kortet bruker "double slot" kjøling så du må ha litt mer plass under kortet enn vanlig. Kortet er bedre enn sapphire til overklokking og holder seg mye kjøligere.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har tenkt å drive så mye med overklokking, har hittil klart meg fint uten, men kan jo være morsomt å eksperimentere litt en dag i framtida :).

Har nok av plass under kortet, og hvis det har bedre temperaturer tror jeg at jeg går får det.

Skal se an saken, kjenne litt på "feelingen", og bestille.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...