MartinGM Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Har en Compaq Evo n800 og har kjørt nettverks innstallasjonen debian men etter å ha konfigurert debian og restarter vil ikke startx kjøre. Tror det er noe gæernt med driveren til skjermkortet. Det er et Ati Radeon Mobility 7500 kort i maskinen. Er helt grønn på linux.. trodde jeg skulle klare å finne en driver ved å sette på apt-get til også å lete blant "testing" modulene også. Men jeg klarer ikke finne noen løsning. Noen skarpe linux folk som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Kjører du xorg eller xfree86? Kjør cat /etc/X11/xorg.conf | grep Driver Bytt evt ut xorg med xfree86 eller hva configfilen til xfree heter, dersom du bruker det. Så ser du hvilken driver du bruker. Du skal bruke ati (fri kildekode ati driver uten 3d støtte) eller fglrx (proprietær ati driver med 3d støtte). Dersom ingen av disse virker så kan du få startet X ved å bruke vesa. Dersom du trenger å forandre driver så kan du redigere xorg.conf med et program som heter nano. Det er ganske enkelt å bruke. Installeres med: su apt-get install aptitude aptitude install nano Åpner xorg.conf i nano med: su nano /etc/X11/xorg.conf Lukker nano med Ctrl+X, da vil du få spørsmål om du vil overskrive den gamle filen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå