Gå til innhold

Nytt objektiv til Canon EOS 350D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nå hatt Canon EOS 350D i snart ett år med det medfølgende 18-55 objektivet. Tenkte at det var på tide å få oppgradert utstyret litt, men trenger litt hjelp før jeg tar avgjørelsen.

Bruksområdet er som oftest naturbilder, sportsbilder og av og til "vanlige" bilder som familietilstelninger, osv. Har sett på tre objektiver som virker interessante:

Canon EF 24-105mm f/4,0L IS USM

Canon EF 24-70 F2.8 L USM EW 83

Canon EF 135mm f/2.0L USM

Hvilken av disse (eventuelt andre også) tror dere ville passet mest til midt bruk? Planlegger å kjøpe 70-200 senere, men tror nok førstnevnte størrelser vil fungere mer enn nok foreløpig. Finnes det bedre utgaver innenfor de samme størrelsene (24-135)? (Pris er ikke vesentlig)

Har det noe å si om det er EF eller EF-S objektiv?

Ønsker også hjelp til å finne passende og gode solblendere/filtre samt rensesett - kvalitet fremfor pris.

Håper på noen utfyllende svar  :)

7797958[/snapback]

Hei :)

Har selv hatt 24-70 2.8L og det er et kjempeobjektiv.

Litt tungt, men skarpt og fint.

Har nå 24-105 F4.0 L IS og det går vel for det samme som 24-70.

Du har ikke den ekstra blenderen, men du har IS som kompenserer på et par blendertrinn.

135mm objektiver er vel ikke noe å bruke til naturbilder siden det er litt lang brennvidde.

Ville valgt enten 24-70 eller 24-105 jeg.

24-105 er ikke så tungt som 24-70.

Bruker selv som sagt 24-105 og den er knivskarp og fin.

Begge to er knallobjektiver og derfor veldig vanskelig for meg å velge det ene foran det andre :)

Andreas

Lenke til kommentar

Har hatt 24-70 og har de to andre. Av de tre er det uten tvil 135 som har størst 'wow-faktor', om en kan si det slik. Kriminellt bra objektiv. Men det er vel antaglig ikke det første objektivet jeg ville anbefalt til en som skulle ha et alternativ/tillegg til kit-zoomen.

Jeg kaster meg på Andreas og legger inn et godt ord for 24-105, så får du heller ha kit-leken på hylla og evt. spe på med en EF-S 10-22 senere.

Alternativt kan du også vurdere EF-S 17-55IS som har samme høye optiske kvalitet som de to zoomene -om enn litt mindre solid bygd -, men som er tilpasset den mindre billedbrikken (1.6 crop).

Lenke til kommentar

Valget mellom 24-70 og 24-105 er et av de vanligste spørsmål som dukker opp når det gjelder valg av standard zoomlinse.

Sto overfor samme valg for en stund tilbake, og gikk for 24-105 som standardobjektiv, pluss 85 f/1,8 til sport/portretter. Gikk for sistnevnte i stedet for 50 f/1,4 fordi jeg hadde 50 f/1,8 fra før. Har ikke angret på dette. Trenger mange ganger mer lysstyrke enn f/2,8( 50 og 85 linsene dekker dette behovet), og de ekstra 35 mm brennvidde, IS og lavere vekt gjør 24-105 til en mye bedre standardlinse utendørs etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...