Gå til innhold

Dataen min slokner

vestlia

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bærbar data, som uten forvarsel plutselig slokner. Noen ganger kan det hende jeg ikke merker noe, men etter deb har stått på i fire timer eller mer, kan den plutselig slå seg helt av. Problemet startet for en måneds tid sia, mens dataen er 2år nå.

Noen som vet hvorfor? Kan det hjelpe å oppgradere operativsystemet til Vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan jeg skal få sjekket temperaturen, men det er en HP Compaq nc6120. Har prøvd å kjøre dataen med strømforsyning u/batteri og m/batteri med det samme skjer begge gangene.

Lurte på om det kunne være noe virus eller en feil programvare? Kanskje oppgradering av OS hjelper?

Et annet problem er også at når jeg skrur på dataen og har tastet inn passordet, stopper dataen i oppstartsprosessen med et blankt skrivebord. Kan dette ha en sammenheng?

Lenke til kommentar

det kan virke som at det er noe spesielt galt med windows-installasjonen din. Om mulig ville jeg kaldstartet maskinen (formatere og installere windows på nytt).

Har lite eller ingen tro på at dette er ett problem som løser seg ved å oppgradere til Vista.

Lenke til kommentar
Hei!

Har en bærbar data, som uten forvarsel plutselig slokner. Noen ganger kan det hende jeg ikke merker noe, men etter deb har stått på i fire timer eller mer, kan den plutselig slå seg helt av. Problemet startet for en måneds tid sia, mens dataen er 2år nå.

7797714[/snapback]

Har du oppdatert noen drivere siden du kjøpte den? HP har kommet med en rekke oppdateringer til den modellen. Kan hende det kan hjelpe. Du finner driverne her, klikk først på hvilket operativsystem du bruker:

drivere NC6120

Du kan også sjekke denne siden hos HP som tar opp lignende problemer:

Troubleshoot HP

Er forøvrig ikke dumt å formattere PC'en og installere Windows på nytt, og så legge inn de aller siste driverne. Pass bare på at du har Windows Cd'ene og driverne klar før du setter i gang. Last ned driverne og brenn dem ut på en cd.

Lykke til!

Endret av Digilars
Lenke til kommentar
Hei!

7797714[/snapback]

Har du oppdatert noen drivere siden du kjøpte den? HP har kommet med en rekke oppdateringer til den modellen. Kan hende det kan hjelpe. Du finner driverne her, klikk først på hvilket operativsystem du bruker:

drivere NC6120

Du kan også sjekke denne siden hos HP som tar opp lignende problemer:

Troubleshoot HP

Er forøvrig ikke dumt å formattere PC'en og installere Windows på nytt, og så legge inn de aller siste driverne. Pass bare på at du har Windows Cd'ene og driverne klar før du setter i gang. Last ned driverne og brenn dem ut på en cd.

Lykke til!

7799142[/snapback]

Takk.

Men er det bare å laste ned alle drivere? Prøvde å laste ned driver for en stund siden, men fikk bare en feilmedling om at det ikke gikk :hmm:

Lenke til kommentar

Takk.

Men er det bare å laste ned alle drivere? Prøvde å laste ned driver for en stund siden, men fikk bare en feilmedling om at det ikke gikk :hmm:

7801737[/snapback]

Ja, det er bare å laste ned.

For å gjøre det oversiktlig kan du jo opprette en mappe som heter f.eks. Drivere, og lage undermapper der som du kaller BIOS, Skjermkort, mus, osv. Så laster du driverne ned til korrekt mappe.

Filen du laster ned er bare å dobbeltklikke på, så starter en selvforklarende installasjonsprosess. Det er også godt forklart på sidene jeg viste til hvordan du skal gå frem.

Jeg ville først lastet ned nyeste BIOS og installert den, deretter tatt de andre etterhvert. Pass bare på at din modell (NC6120) er i listen over PC'er oppdateringen gjelder for. Og selvfølgelig at du velger riktig operativsystem.

Hvilken feilmelding får du når du prøver å laste ned?

Lenke til kommentar

Takk.

7801737[/snapback]

Ja, det er bare å laste ned.

For å gjøre det oversiktlig kan du jo opprette en mappe som heter f.eks. Drivere, og lage undermapper der som du kaller BIOS, Skjermkort, mus, osv. Så laster du driverne ned til korrekt mappe.

Filen du laster ned er bare å dobbeltklikke på, så starter en selvforklarende installasjonsprosess. Det er også godt forklart på sidene jeg viste til hvordan du skal gå frem.

Jeg ville først lastet ned nyeste BIOS og installert den, deretter tatt de andre etterhvert. Pass bare på at din modell (NC6120) er i listen over PC'er oppdateringen gjelder for. Og selvfølgelig at du velger riktig operativsystem.

Hvilken feilmelding får du når du prøver å laste ned?

7801813[/snapback]

Når jeg skal innstallere den nyeste driveren for grafikk kortet, står det

" Denne driveren kan ikke innstalleres på denne datamaskinen. Kontakt produsenten av datamaskinen for å få mer informasjon. Innstalleringen vil bli avsluttet."

Lenke til kommentar

" Denne driveren kan ikke innstalleres på denne datamaskinen. Kontakt produsenten av datamaskinen for å få mer informasjon. Innstalleringen vil bli avsluttet."

7803416[/snapback]

Det høres merkelig ut. Såfremt du har en HP Compaq NC6120 med 915GM integrert skjermkort så er det filen sp33805.exe du skal laste ned og installere. Den finner du her:

915GM driver for NC6120

Det er vel den du prøver å installere?

Hvis det ikke går, så får du gjøre som feilmeldingen sier, kontakt HP.

Men hvordan gikk det med nedlastning og installasjon av BIOS? 'Dør' PC'en fortsatt?

Lenke til kommentar

7803416[/snapback]

Det høres merkelig ut. Såfremt du har en HP Compaq NC6120 med 915GM integrert skjermkort så er det filen sp33805.exe du skal laste ned og installere. Den finner du her:

915GM driver for NC6120

Det er vel den du prøver å installere?

Hvis det ikke går, så får du gjøre som feilmeldingen sier, kontakt HP.

Men hvordan gikk det med nedlastning og installasjon av BIOS? 'Dør' PC'en fortsatt?

7803519[/snapback]

Er den grafikk oppgradering jeg prøver å innstallere ja, men det fungerer fortsatt ikke. Får håpe det ikke er en kritisk oppgradering ;)

BIOS-oppgradering innstallerte jeg nå, så får bare se etter hvert om det hjelper eller ikke, den pleier å skru seg av sent på kvelden, så vi får se i kveld.

Men om jeg skal skifte OS til Vista, trenger jeg noen nye drivere da? Ser ikke noen Vista drivere på den siden du linket.

Går det ann å slå av Aero grafikken? Kjørte en test av dataen, om den var Vista kapabel, men der stod det at skjermkortet burde byttes ut...

Lenke til kommentar

Når du sier at den 'kræsja', betyr det at den slår seg helt av, eller får du blåskjerm i Windows?

Har du prøvd å ta ut batteriet og bare kjøre den på nettstrøm? Slår den seg av da også?

Ja, du kan slå av Aero i Vista, og dermed kjøre Vista på 6120. Det anbefales sterkt at du har minst 1 GB RAM.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at den skrur seg av. Alt blir bare svart. Har prøvd å kjøre dataen med strømforsyning uten batteri, og med batteri, men det samme skjer.

Men hvordan rensker jeg viftene og sjekker temperaturen?

Blir vel oppgradering til Vista etterhvert, ettersom jeg har innstallert 1225MB RAM..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...