sbstn Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 core 2 dou har f.eks 2ghz x 1 og core duo har 2ghz/2 dvs. amd og core dou har en prossesor med f.eks 2ghz men siden det er 2 kjerner blir det 2 delpå 2 såm blir 1 ghz (det er i allefall slik på brutterns bærbare maskin med amd) men core 2 dou derimot har 2ghz på hver sin kjerne (2ghz*1=2ghz ^^) jeg er ikke sikker men jeg tror det er slikt men det er sikkert andre fordeler også (mere catch) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg misforsto deg angående ytelse kontra cpu-hastighet, jeg oppfattet det første innlegget ditt i tråden som et svar på mitt først innlegg.7803601[/snapback] Hmm.. Det var svar på ditt første innlegg i tråden. Jeg ser nå at du skrev "CPU-ytelse" og har en egen definisjon på det som ikke innbefatter hvilken ytelse man kan få ut av den i vanlige praktiske oppgaver. Ellers så kan man finne mer info om SuperPi i første innlegg i SuperPi-tråden som jeg nettopp har finpusset litt på. bendik92: Nå tror jeg du roter sammen mye rart her. Core Duo har 2 kjerner på f.eks 2GHz = totalt 2GHz Core 2 Duo har 2 kjerner på f.eks 2GHz = totalt 2GHz Turion64 X2 har 2 kjerner på f.eks 2GHz = totalt 2GHz Core Solo har 1 kjerne på f.eks 2GHz = totalt 2GHz Turion64 har 1 kjerne på f.eks 2GHz = totalt 2GHz Alle disse har innebygget en funksjon som senker hastigheten for å spare strøm når det ikke er behov for mer ytelse. CPU'en slipper altså å gå på "fullt turtall" når den bare jobber på tomgang. Dette sparer strøm, gjør PCen mer stille og gjør batteritiden lengre. Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) ok.. er ikke helt inne på det der ;P men jeg velger bare det beste man får for pris.. men hvis det er slikt er amd tl60 en bra prossesor ca. i c2d hvor god er den? (f.eks t7200) Endret 26. januar 2007 av bendik92 Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 men hvis det er slikt er amd tl60 en bra prossesor ca. i c2d hvor god er den? (f.eks t7200)7804926[/snapback] Jeg er ikke helt sikker men tror en Turion X2 TL-60 2,0GHz tilsvarer omtrent en Core 2 Duo T5600 1,83 GHz. sbstn: SuperPi er kun avhengig av prosessor og ikke av resten av systemet så lenge prosessoren har minst 1MB L2 cache og dermed kjøres fullstendig fra cachen. Fortsatt måler det ikke det du kaller CPU-ytelse. Det du kaller CPU-ytelse er teoretiske tall som aldri vil inntreffe i praksis i noen ordentlige programmer. Det blir som å si at en SATA-harddisk kan levere 300 MB/s selv om den under ingen omstendighet klarer det. Eller som å si at et trådløst nettverk kan levere 108 Mbit/s selv om det under ingen omstendigheter klarer det. Hva er de teoretiske tallene egentlig verd hvis det ikke har noen relevans til den praktiske virkeligheten? Poenget mitt er at ytelse er noe som kan oppleves i praksis, mens det du kaller CPU-ytelse og system-ytelse er teoretiske tall som er helt irrelevante for brukeren. Brukere driter i hva de teoretiske tallene er så lenge de praktiske tallene er bra. F.eks om en prosessor har dobbelt så mange kjerner som en annen tilsvarende prosessor så betyr ikke det at den er dobbelt så rask. Eller at to skjermkort i SLI er dobbelt så raskt som ett av skjermkortene alene. Ordet "ytelse" er noe jeg mener hører hjemme på det praktiske planet og ikke blant teorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå