Gå til innhold

Ubuntu fildeling i et hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei.

I går puslet jeg rundt i Ubuntu, i håp mot å ha en liten hjemmeserver i huset. Jeg satt opp Samba (eller hva det het) fildeling mot en mappe jeg hadde på skrivebordet bare for å teste. Jeg huket av for instillingen at det var et Windows nettverk. Så gikk jeg bort til en Windows maskin for så å gå inn på nettverket MSHOME, og riktignok var Ubuntu maskinen listet der. Men når jeg klikker meg inn kommer det en popup hvor jeg skal taste inn brukernavn og passord. Jeg har prøvd alle mulige passord og brukernavn (som jeg bruker på å logge på Ubuntu maskinen), og endret passord på Ubuntu maskinen. Men nei, det ser ikke ut til at jeg kommer forbi den passord popupen. Ingenting vil fungere. Er det noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal bruke maskinen kun som en server, så mener jeg at du har valgt feil distro. Ubuntu er kun egnet som en skrivebordsdistro etter min mening. Jeg mener Debian stable er den beste distroen for en server som skal stå på 24timer i døgnet. - Men Debian krever at du er villig til å slite litt for å lære, dersom du ikke kan en del om unix fra før. openSuSE (desktopdistro) med YaST kan kanskje være et alternativ om du er nybegynner, men da kan du ikke regne med å lære like mye.

Ellers, så kan du få hjelp til dette og det meste annet av vanlige problemer på ubuntu via ubuntuguide.org. - Trykk her så kommer du rett til windows fildeling seksjonen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Altså grunnen til at jeg valgte Ubuntu var at jeg skulle være meg det minste i Linux, og fant ut at jeg skulle installere et program. Kjører ikke Diskusjon.no på Ubuntu av noe slag forresten? Jeg er en person som ikke har noen kjennskap til terminal, og har brukt Windows i hele mitt liv og er fullt vant til klikk og pek for å si det sånn. Det eneste jeg har brukt av en terminal er CMD og ipconfig /all (raskt å finne mac adressen når man er hos venner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...