Gå til innhold

Minnekort forskjellige typer

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi en forklaring på fordeler og ulemper med de forskjellige minnekorttypene til digitalkameraene?

Ser i tester av digitalkameraer eksempelvis at noen mener xD kort er dårligere enn SD... og gir innvirkning på score etter dette.. Ser og at noen kort kommer helt opp i 4GB... Er det fysisk størrelse, hastighet, lagringskapasitet eller fremtid som er med på å si at noe er bedre enn annet på dette område? Eksempelvis, dersom man kjøper et kamera i dag, kan man komme i situasjoner om to år som sier at minnekorttypen til kameraet ikke produseres mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sandisk og Lexar regnes vel som de beste minnekort merkene,kvalitet koster men er verdt det når det tross alt er noe så viktig som bilder som skal lagres på de.

Sandisk Extreme III eller Extreme IV er å foretrekke da disse er raskest,i allefall som jeg vet om til dags dato.

Lenke til kommentar

Jeg har eid/eier flere kortyper, da inkludert både SD kort Extreme III og XD (H)kort. Noen forskjell i hastiget eller kvalitet (snart ikke pris heller) er umulig å se.

SD kort er mye mer utbredt, men prisen på minnekort har vært i fritt fall de seneste årene, og for 2 år siden var både størrelse og kapasitet på helt andre stadier enn nå.

Å kjøpe kamera ut fra hvilket kort de bruker, burde ikke være spørsmålet nå lenger.

Mitt første kamera hadde et medfølgende 8 MB smart media kort, og jeg holdt på å gå overende da jeg kjøpte et 32 MB minnekort ekstra.

Hva vi setter i kameraene om 2 år, er nok neppe et 512 MB kort lenger...

Lenke til kommentar

Bortsett fra at det kan bli plundrete å få tak i XD kort etterhvert. Fuji har etter hva folk sier bestemt seg for å gå over til den mer utbredte standarden SD, og da står kun Olympus igjen med XD kort. Tipper de tar til fornuften snart også.

Smartmedia, som Fuji og Olympus brukte før, er nå umulig å få tak i... men så er vel ikke så mange av de kameraene i bruk lenger heller da.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, så spiller det liten rolle hvor rask minnekortet er såfremt du har et "vanlig" kamera. Der er det hastigheten på processoren i kameraet som avgjør, og den er ofte mindre enn hastigheten til et standard minnekort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...