Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

trøbbel med internett tilkobling

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et strømbrudd her igår, strømmen var borte i 20 sekunder omtrent. Så etter det sluttet internett å virke. Jeg ringte til Direct Connect idag og de sa det var forbindelse mellom modem og deres tilkobling. Jeg har to pcer, denne jeg skriver på nå (jeg fikk nettet til å funke igjen, bare restartet modem osv) og gamer pcen min. Jeg får ikke internett på gamer pcen min! Kun denne som fungerer og begge er koblet opp mot samme router. Det kan ikke være modemet som tuller det til fordi jeg har jo forbindelse på denne maskinen!

Hvorfor vil ikke den andre pcen komme på nett? Den fungerte fint igår tidlig så det er ikke drivere eller noe. Men kan den ha tatt skade av strømbruddet kanskje?

Endret av StrongBad_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde et strømbrudd her igår, strømmen var borte i 20 sekunder omtrent. Så etter det sluttet internett å virke. Jeg ringte til Direct Connect idag og de sa det var forbindelse mellom modem og deres tilkobling.  Jeg har to pcer, denne jeg skriver på nå (jeg fikk nettet til å funke igjen, bare restartet modem osv) og gamer pcen min. Jeg får ikke internett på gamer pcen min! Kun denne som fungerer og begge er koblet opp mot samme router. Det kan ikke være modemet som tuller det til fordi jeg har jo forbindelse på denne maskinen!

Hvorfor vil ikke den andre pcen komme på nett? Den fungerte fint igår tidlig så det er ikke drivere eller noe. Men kan den ha tatt skade av strømbruddet kanskje?

7797171[/snapback]

Viss du har en software firewall så kan du prøve å slå den av for å se om det fungerer.

Evt så kan du gå ut i en "dos-boks", og skrive ipconfig, gjør dette på begge maskinene dine, se om ip addressen på begge er i samme "net", f.eks viss den som fungerer har 10.0.0.1 så bør den andre har 10.0.0.x (x=et eller annet tall).

Videre kan du se på hvilken "gateway" adresse som er oppgitt, på den maskinen som fungerer, prøv så å skrive ping 10.0.0.138 (forutsatt at gateway = 10.0.0.138).

Gjør så det samme på den andre maskinen din og sjekk om du får svar.

Håper dette ga litt mening...;)

Lenke til kommentar
ja slå av firewall på den som ikke funker?

7797351[/snapback]

ja, bare for å teste, du må gjerne ta "repair" på netverks-tilkoblingen din etter dette. Viss det da fungerer, så er det mest sansynlig en instilling i FW'en din som er blitt feil etter strøm bruddet...:)

Lenke til kommentar
sjekket på ipconfig nå og de har ikke samme gateway, denne pcen har 192.168.1.254 mens den andre har 192.168.1.1 på slutten. ?

kan det være feilen?

7797471[/snapback]

kan være, gatewayen skal i allefal være den samme på begge pc'ene (gateway = ip-adressen til ruteren din).

IP addressen på hver maskin skal være forskjellig. (altså f.eks 10.0.0.1 og 10.0.0.2).

Lenke til kommentar
ja ip er forskjellige men det er annerledes gateway på de to pcene. Men hvordan forandrer jeg gateway'n på den som ikke funker?

7800971[/snapback]

velge tilkoblingen på nettverkstilkoblinger og egenskaper. -Egenskaper på tcp/ip protokoll. Deretter sette fast ip / gateway. osv..

Lenke til kommentar
men for å få tilkobling må jeg jo sette på "motta ip automatisk". Hvis jeg skriver inn en ip og gateway vil jo ikke internettet/adsl fungere?

7801761[/snapback]

Så lenge du setter en ip addresse i det nettet som ruteren deler ut (det vil si at viss ruteren deler ut ip addresser som 10.0.0.1, 10.0.0.2 etc etc, så kan du sette en ip adresse som f.eks 10.0.0.25), og du setter gateway til ruterens ip addresse så skal du få internet til å fungere.

Som nevnt over, se om du klarer å pinge gateway addressen fra begge maskinene. Den du ikke får pinget har evt feil gateway, eller det kan være noe galt med tilkoblingen el.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...