Gå til innhold

Reparere tape (miniDV)

Anbefalte innlegg

Har en minDV-tape som er røket, og i tillegg er leamikken inni den ødelagt. Skulle altså ha skiftet selve "containeren" på denne og skjøtt båndet. Noen som vet om hvor man kan få gjort slikt i Trondheims-området, og hva man kan forvente å måtte betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iallefall Sony Premium-kassettene (som koster 40-50 kr) er satt sammen med skruer, så er du litt fingernem kan jo eksperimentere med å prøve å flytte bandet som er røket over på en ny kassett. Jeg ville ikke prøve å skjøte bandet, tenk på mekanikken i kamera.

Lenke til kommentar
Ville ikke gjort det hvis jeg var deg. Det kan funke en liten stund, men det sliter på spillehodene i kameraet, og etterhvert ender du opp med et ødelagt kamera som koster flesk å reparere. Da er det billigere å kjøpe en ny tape.

7798121[/snapback]

Poenget hans er vel ikke at han ikke har penger til ny tape? Vil tro det er innholdet som han (eller hun kanskje?) er interessert i å få ut, og ikke redde tapen til senere opptaksbruk.

Lenke til kommentar
Ville ikke gjort det hvis jeg var deg. Det kan funke en liten stund, men det sliter på spillehodene i kameraet, og etterhvert ender du opp med et ødelagt kamera som koster flesk å reparere. Da er det billigere å kjøpe en ny tape.

7798121[/snapback]

Poenget hans er vel ikke at han ikke har penger til ny tape? Vil tro det er innholdet som han (eller hun kanskje?) er interessert i å få ut, og ikke redde tapen til senere opptaksbruk.

7798162[/snapback]

Skjønner det jeg også, og hvis han syns det på tapen er mer verdt enn kameraet så må jeg jo bare si; go for it;p

Lenke til kommentar

OK, takker for svar og omtanke :)

Dette med at det sliter på kameraet hadde jeg ikke tenkte på i det hele tatt faktisk. Trodde kanskje dette var en forholdsvis vanlig operasjon. Men om jeg nå hadde fått reparert tapen kunne jeg vel alltids fått "spolet den over" på en ny tape etterpå. Det viktigste er å få reddet innholdet (bla. sydentur da poden var ett år). Men i tillegg er det altså noe med mekanismen inne i tapen som er ødelagt. Og denne kassetten er ikke skrudd sammen, den må evt. brekkes opp.

Tror ikke jeg skal prøve på noen lure løsninger selv her, men hvis det finnes fotografer eller verksted som kan utføre slikt (har spurt i et par butikker og fått negativt svar) så hadde jeg tenkt å fått utført det der.

Jeg har nettopp kjøpt et nytt miniDV-kamera, men har i tillegg et gammelt et, hvor zoom o.l. ikke fungerer, men det kan jo fortsatt brukes til å spille av/over innholdet på tapen med, er ikke så farlig om det kameraet blir enda mer ødelagt.

(gikk lenge og trodde at det gamle kameraet hadde DV-kassetter, og det nye hadde miniDV. Stor var min undring da jeg fikk det nye cam'et og oppdaget at de nye og de gamle kassettene var eksakt like :blush: Er vel ingenting som heter bare "DV-kassett", men tror jeg har blandet litt sammen med microDV som var en sånn SONY-proprietær sak forrige gang jeg kjøpte kamera. Tok vel aldri helt av. Men jeg har nå fortsatt en haug med 8mm som også skal over på miniDV da :cry: )

Lenke til kommentar
OK, takker for svar og omtanke  :)

Dette med at det sliter på kameraet hadde jeg ikke tenkte på i det hele tatt faktisk. Trodde kanskje dette var en forholdsvis vanlig operasjon. Men om jeg nå hadde fått reparert tapen kunne jeg vel alltids fått "spolet den over" på en ny tape etterpå. Det viktigste er å få reddet innholdet (bla. sydentur da poden var ett år). Men i tillegg er det altså noe med mekanismen inne i tapen som er ødelagt. Og denne kassetten er ikke skrudd sammen, den må evt. brekkes opp.

Tror ikke jeg skal prøve på noen lure løsninger selv her, men hvis det finnes fotografer eller verksted som kan utføre slikt (har spurt i et par butikker og fått negativt svar) så hadde jeg tenkt å fått utført det der.

Jeg har nettopp kjøpt et nytt miniDV-kamera, men har i tillegg et gammelt et, hvor zoom o.l. ikke fungerer, men det kan jo fortsatt brukes til å spille av/over innholdet på tapen med, er ikke så farlig om det kameraet blir enda mer ødelagt.

(gikk lenge og trodde at det gamle kameraet hadde DV-kassetter, og det nye hadde miniDV. Stor var min undring da jeg fikk det nye cam'et og oppdaget at de nye og de gamle kassettene var eksakt like  :blush:  Er vel ingenting som heter bare "DV-kassett", men tror jeg har blandet litt sammen med microDV som var en sånn SONY-proprietær sak forrige gang jeg kjøpte kamera. Tok vel aldri helt av. Men jeg har nå fortsatt en haug med 8mm som også skal over på miniDV da  :cry: )

7801058[/snapback]

Du kan jo saktens ta kontakt med www.videoutstyr.no og høre med dem om det er mulig å fikse tapen, men jeg er 99,99% sikker på at løpet for den er kjørt.

Lenke til kommentar

Jeg forstår dilemmaet ditt godt!

Ta med kassetten HIT hvis du bor i rimelig nærhet av Trondheim. Her har de i allefall peiling.

Hvis du absolutt må spole, f.eks tilbake til start for å begynne å legge det inn på pc, tror jeg det vil være lurt å ikke spole med full hastighet. (Dvs spol med bilde, i området der du vet bruddstedet er)

Så lenge bruddstedet er et stykke inne på den ene eller den andre rullen er det mindre fare, men trøbbelet vil vel evt oppstå når bruddet er eksponert inne i kassettluken og når det passerer videohodet. Deretter kommer det jo bånd oppå bruddstedet igjen, og faren minsker for trøbbel.

Lykke til, og hold oss oppdatert om hvordan det går!

Lenke til kommentar
Er vel ingenting som heter bare "DV-kassett"
Joda, jeg bruker vanlige DV kassetter i jobben min hver dag ved overføring av gamle smalfilmer før de spilles over på DVD. Disse tapene har en spillelengde på opptil tre timer, og er en del større enn mini-DV som brukes av alle videokamera (omtrent på størrelse med gamle Video-8/Hi-8 kassetter). DV kassetter kan kun spilles av i avspillere beregnet på dette formatet.

Det finnes profesjonelle kamera som kan bruke disse kassettene, men det foretrekkes å bruke det noe mer profesjonelle formatet DVCAM til dette. Kassettene er prikk like, men hastighet på båndet er høyere på DVCAM, og komprimeringen er lavere, noe som fører til bedre kvalitet. Det finnes ytterligere et enda mer profesjonelt format i dette formatet.

Mini-DV kassetter kan som oftest repareres med hell om man tar den ene delen av båndet (det før bruddet) i en tom kassett, og delen etter bruddet i en annen tom kassett (man kjøper to nye, og kaster innholdet). Båndet må selvsagt festes til den ene spolen inne i kassetten. Deretter må de spilles over på en ny kassett da denne løsningen ikke er beregnet på gjentatt bruk. Det er noe komplisert, så det beste er å ta kontakt med et verksted eller noen som vet hvordan det gjøres. Det er imidlertid ikke helt håpløst.

Lenke til kommentar

Har da snakket med Nordenfjeldske film-kino-service (eller noe i den duren) på Ranheim her i Trondheim.

Han bekreftet det noen her på forumet sier, nemlig at den reparerte tapen ikke bør brukes i et kamera etter reparasjonen. Man spiller imidlertid det som er på tapen, før og etter skjøten, over på et nytt bånd (eller DVD) etter at båndet er skjøtet.

Ville koste meg omtrent 200 for reparasjonen og 4 kroner per minutt for kopiering. (Forhåpentligvis var dette priser inkl. mva. :cry: ). Hvis dette er et 90-bånd (husker ikke) vil det altså komme seg på oppunder 600 kroner. Dyrt, men sikkert noe jeg ikke vil angre på at jeg gjorde for ettertiden.

Lenke til kommentar
Det finnes profesjonelle kamera som kan bruke disse kassettene, men det foretrekkes å bruke det noe mer profesjonelle formatet DVCAM til dette. Kassettene er prikk like, men hastighet på båndet er høyere på DVCAM, og komprimeringen er lavere, noe som fører til bedre kvalitet. Det finnes ytterligere et enda mer profesjonelt format i dette formatet.

7805855[/snapback]

Litt avsporing...menmen..

Dvcam har samme komprimering som DV, uansett tapestørrelse, større tape betyr kun mer tid. Fordelen etter hva jeg har fått med meg med Dcvam taper er at de er stripet og har tidskode fra starten av, noe som gjør at du slipper problemet med TC brudd som er ett H****** ved batching/logging av klipp. Ut over det skal det ikke være noen kvalitetsforskjeller på feks. en Advanced Master tape fra Panasonic eller dvcam/master tape fra sony bortsett fra at dvcam tapene til sony er vesentilig dyrere.

Den eneste formen for "dv" som har lavere komprimering er dvcpro50 som av og til omtales som to stk dv25codecs i paralell, som en konkurrent til Sony's digibeta(90mbits).

Når det gjelder den ødelagte tapen som tråden egentlig handlet om, så er "alt" mulig å reparere, og alt har sin pris. Om det koster 600kr for å redde en tape av poden på sin første ferie ville jeg løpt og betalt med en gang, det faller for min del i kategorien koste hva det koste vil å redde. Jeg ville fått det spillt over til dv tape da dette er mer holdbart og brukbart for feks. redigering enn en dvd. Ut over det er det utrolig hva som kan reddes når det ser som mørkest ut, uansett om vi snakker om en tape eller harddisk...

Lenke til kommentar

Den tapen skal nok bli forsøkt reddet ja, høres jo ut som om det skulle ordne seg det, selv om det altså ser ut til bli den dyreste tapen vi har i huset da :-)

En annen ting jeg nå erfarer i den prosessen jeg såvidt har begynt på med å spille over gamle 8mm til miniDV er at det ikke ser ut til å finnes miniDV som har spilletid på 90 minutter? Det lengste jeg finner (på nettet) er 80 minutters-taper. Litt upraktisk, i og med at jeg har en del 90-minutters 8mm'ere. I tillegg har jeg merkelig nok (dette ligger 12-13 år tilbake i tid :blush: ) noen backup-taper for datamaskiner som jeg har brukt som videotape. Disse har ikke angitt spilletid, men er 112 meter (eller var det fot?) lange. Må vel bare spille gjennom dem og se hvor mange minutter dette utgjør.

Lenke til kommentar
Er nok rett og slett ikke plass til så mye som 90 minutter med tape i en liten mini-DV kassett. Har heller ikke sett mer enn 80 minutter.
Hva med denne? Koster riktig nok over 300,- kr. :)
Tror du skal slite med å dytte den inn i et hvilket som helst mini-DV kamera, da det er en DV kassett, og ikke en mini-DV kassett :)

7833162[/snapback]

Ops. :blush: Beklager. Bra du følger med. Får håpe at ingen har feilbestillt.

Lenke til kommentar
Er nok rett og slett ikke plass til så mye som 90 minutter med tape i en liten mini-DV kassett. Har heller ikke sett mer enn 80 minutter.

7825063[/snapback]

setter du kameraet på LP er det vel plass til 90Min tror jeg. blir ikke like god kvalitet da.

Lenke til kommentar
setter du kameraet på LP er det vel plass til 90Min tror jeg. blir ikke like god kvalitet da.

7841862[/snapback]

Og kan føre til STORE, uopprettelige problemer med å avspille tapen et annet sted om akkurat ditt eksemplar av kameraet blir ødelagt. Selv reparerte kamera kan ha problemer med å spille av LP taper som er spilt inn på det samme kamera før reparasjonen. For meg er LP ikke et alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...