Gå til innhold

Hvilke objektiver og utstyr til EOS 400D?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp og god dag i stua alle fotografer! :)

Det har seg slik at jeg snart går til anskaffelse av EOS 400d, mest sannsynlig. Da jeg har hørt om kitobjektivet som visstnok ikke er noe tess, tenker jeg å kun kjøpe hus, og optikk for seg. :)

Jeg er ny med dSLR, men vil gjerne kjøpe utstyr som kan vare leeeenge. :D

Fra før har jeg funnet litt av min fars gamle utstyr fra analog slr-tiden:

TOKINA Tele-auto f=135mm 1:2.8

Canon Zoom lens EF 28-90mm 1:4-5.6 (dette passer, har testet. Men det er ikke akkurat hva man kan kalle lyssterk :p)

Først to spørsmål ang disse:

1) TOKINAen har ikke canon-fatning. Hvor får jeg kjøpt en overgang av noe slag? Og pris.. Hva koster en slik sak? :)

2) Canon-objektivet har makro nærgrense på 38 CM. Selv om objektivet ikke er veldig lyssterk, tror dere dette vil dekke mitt makro-behov? :)

Tilbake til det jeg skal kjøpe. Jeg trenger virkelig tips! :)

Busjettet strekker seg kanskje litt over 8000 for ALT jeg trenger (untatt kamerahuset, minnekortleser og stativ).

Jeg trenger vel om lag 1000 kroner for minnekort (tenker på Sandisk eXtreme 2 GB.)

Jeg kommer nok til å bruke kameraet til følgende:

- Landskap

- Helt sikkert litt makro

- Kanskje litt sport

- Så klart også mye ferie og familiebilder. :)

Oog en ting til (ikke så viktig);

Månebilder (hva trengs her? Tar man månebilder med en superzoom-sak eller gjennom teleskop el.lign?)

Det var objektiver.. Hva annet kan jeg trenger? Blitz, filter osv osv.. Gjerne en liste over alt jeg trenger! :D

Jepp, der har dere den infoen. Bare si ifra om dere trenger mer! :)

Tusen takk til alle som gidder ta seg tid til å svare! :D

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF 28-90mm 1:4-5.6 er nok et kit-objektiv det også. Beregnet på analoge kamera. Det skal virke på digitalt også, men det blir jævlig dårlig vidvinkel med det da dSLR har mindre bildebrikke enn en filmrute. Må under 20mm på digitalt for å få ok vidvinkel

Tamron SP AF 17-50mm er et godt kjøp til ca 3400kr

Hvis den er for dyr kan Sigma 17-70mm F2.8-4.5 være et alternativ (2700kr)

Nå koster det ikke mye ekstra å kjøpe kamera med kit-objektiv så det kan være en mulighet å kjøpe dette for så å spare til et bedre.

Sandisk Extreme er bra og kjapt og kanskje unødvendig kjapt.

Et Ultra II holder i massevis.

Månebilder... Minst 200mm...

Et filter man må ha: Polariseringsfilter (sirkulært). Så blå himmel som dette får du ikke uten filter. Gir også en god dytt på de andre fargene :)

Lenke til kommentar

Tror du egentlig du kan glemme deobjektivene du har fra før. Kit objektivet er faktisk ikke så ille. Du kan ta masse bra bilder med det.

Dersom du velger bort kit linsen trenger du en annen allround erstatter. Jeg mener at god vidvinkel, til inne bruk, er meget viktig. Mindre enn 17mm er ikke nødvendig, fordi den innebygde blizen ikke lyser mer opp.

Et billig alternativ er Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD til 2989. Denne har fått mye skryt.

Skal du har objektiv med stabilisator, har du kun canon orginalt å velge mellom. Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM til 4799,-. Da sprenges nok budsjettet ditt litt. Dette er et meget bra allround objektiv.

Lenke til kommentar

Enig med Rivers at Ultra 2 holder i massevis.

Skal du ha ekstrem zoom til feks månebilder rekker ikke 200mm. Må sikkert opp i 600mm. Da sprenges budsjettet ditt.

Skal du ha billig extrem zoom, kan du sette deg inn i digiscoping.

Edit: Glem digiscoping pga at dette gir svært tilfeldig resultat. Ikke spess billig heller.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Da kommer jeg med noen svar her. :)

Rivers:

Stemmer at canon-objektivet er fra en eldre kit-pakke. ;)

Det er nok ikke noe veldig bra greier, tenker mest som makro. Tror du det funker til dette bruket?

Ang. minnekort vil jeg da gå for extreme 2 GB da det koster bare 31 kroner mere enn 2 GB Ultra. :)

Filter; Polariseringsfilter går jeg for ja.. Men det finnes jo i massevis av priser! Bør jeg kjøpe det dyreste kompstible jeg finner? :p

Og hva med såkalt UV-filter og andre typer filtre.. Bør jeg ha dette i tillegg?

Nå kjøper jeg sikkert en kit likevel :p

Takk for dine innlegg også, ludvig! ;)

Edit! What to choose; SanDisk eXtreme III 2 GB til 506 kr + frakt, eller Ultra II 2 GB til 475 + frakt? :)

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Da kommer jeg med noen svar her. :)

Rivers:

Stemmer at canon-objektivet er fra en eldre kit-pakke. ;)

Det er nok ikke noe veldig bra greier, tenker mest som makro. Tror du det funker til dette bruket?

Ang. minnekort vil jeg da gå for extreme 2 GB da det koster bare 31 kroner mere enn 2 GB Ultra. :)

Filter; Polariseringsfilter går jeg for ja.. Men det finnes jo i massevis av priser! Bør jeg kjøpe det dyreste kompstible jeg finner? :p

Og hva med såkalt UV-filter og andre typer filtre.. Bør jeg ha dette i tillegg?

UV filter er i mine øyne ikke vits så sant du bruker solblender, de tar av eventuelle "fall" de også.

Det enkleste er å kjøpe objektiver med samme diameter, fordi da trenger du bare et polariseringsfilter eller hvilket filter du skulle finne på å kjøpe. :)

Andreas

Lenke til kommentar

UV filter er i mine øyne ikke vits så sant du bruker solblender, de tar av eventuelle "fall" de også.

Det enkleste er å kjøpe objektiver med samme diameter, fordi da trenger du bare et polariseringsfilter eller hvilket filter du skulle finne på å kjøpe. :)

Andreas

7797646[/snapback]

Hva er solblender? :blush:

Lenke til kommentar
Fant ingen månebilder i galleriet ditt.. :S

Trenger fortsatt anbefalinger! :D

Hva trenger jeg?! Polariseringsfilter eller UV-filter? Og bør jeg kjøpe det dyreste jeg finner som passer?

7798752[/snapback]

uv-filter er i hovudsak til beskyttelse av frontlinsa på objektivet, det er greit å ha på når du ikkje brukar kameraet, men det blir betre bilder uten UV-filter påmontert.

Pola-filter er derimot veldig kjekt å ha, særleg om du tek mange ''ute-bilete'' da det gir ein mykje djupare himmelfarge, i tillegg til å øke fargemetninga.

når det gjeld pris so får du vel det som du betalar for, sjølv om eg tvilar på at du vil sjå store skilnaden mellom eit 600- og eit 1200kr polafilter.

Lenke til kommentar
uv-filter er i hovudsak til beskyttelse av frontlinsa på objektivet, det er greit å ha på når du ikkje brukar kameraet, men det blir betre bilder uten UV-filter påmontert.

Pola-filter er derimot  veldig kjekt å ha, særleg om du tek mange ''ute-bilete'' da det gir ein mykje djupare himmelfarge, i tillegg til å øke fargemetninga.

når det gjeld pris so får du vel det som du betalar for, sjølv om eg tvilar på at du vil sjå store skilnaden mellom eit 600- og eit 1200kr polafilter.

7798823[/snapback]

Tusen takk, da var det spørsmålet ute av verden! :)

Jeg kjører på med neste spm :tease:

1) For landskap, trengs det da brennvidde eller zoom (det er vel det motsatte av hverandre? :tease: )

2) For sport, landskap, makro og familiebilder/mennesker.. hva trengs her (med tanke på mm og blender osv..)

3) Bestemmer blenderen både fokus og lysstyrke?

Lenke til kommentar

for å ta landskap først da: her kan du bruke alt frå vidvinkel til tele, det spørs vel kva i landskapet du skal ta bilete av, om du vil ha med mykje av det rundt deg brukar du vidvingel, om du vil ta bilete av omtrent det samme som du ser brukar du normal, og om du vil isolere eit spesiellt område brukar du tele.

sport: her er det lurt med lyssterk opptikk for å kunne bruke så kort som mulig lukkartid. Brennvidda avhengar av avstanden mellom deg og det du skal ta bilete av.

makro: her er det dedikerte makro-objektiver som gjeld, ''ekte makro er når 1 cm i verkelegheita er 1 cm på sensoren blir målt som 1:2, ein del sigma (blandt anna) setter betegnelesen ''makro'' på mange av objektiva dei produserar sjølv om det ikkje er ekte makro. Brennvidda på makro-objektiv vil seie kor langt vekke frå motivet du kan stå men framleis få 1:1 makro og fokusere skarpt. Altso om du ønskjer å trykkje deg opp i ein blomster, eit insekt eller liknande brukar du brennvidder omkring 50mm, om du ønskjer å stå på avstand men fortsatt få samme forstørrelsen brukar du ei større brennvidde.

manneskebilete: er vanleg med 50mm til halvportrett og ansiktsportrett. om du ønskjer heilfigurs-portrett eller gruppe-bilete kan du bruke kortare brennvidde, eller gå lenger vekk frå motivet med 50- 85mm-eren

canon har eit 50mm f-1,8 til litt under tusenlappen, dette er supert i forhold til prisen,

dei har også eit 50mm f-1,4, og dette kostar ca.3000kr,

og blendertalet bestemm ikkje fokusen, den bestemmer lysstyrka og

DOF (depth of field/dybdeskarpheita.)

Lenke til kommentar

1)En zoomlinse er en linse med variabel brennvidde, enkelt og greit. Brennvidde måles i antall mm( f.eks. en 18-55 linse er en zoomlinse der man kan velge mellom alle brennvidder mellom 18mm og 55mm ved å vri på en ring)

2)Sport:

-Utendørs: Avhenger av sport, men en 70-200 f/2,8 USM vil dekke de fleste behov. En Sigma 120-300 f/2,8 HSM er også verdt å vurdere( koster skjorta, men er en veldig spennende linse). USM/HSM er veldig viktig, siden man må fokusere raskt og presis, og motivet er gjerne i bevegelse.

- Innendørs: Avhenger av sport. En 50 f/1,4 USM eller 85 f/1,8 USM. Man trenger meget lyssterk linse med rask autofokus.

Landskap:

De fleste( om ikke alle) linser kan brukes til landskap. Spørs hva slags landskapsbilder du ønsker. Som regel bruker jeg vidvinkel( Canon 17-40) eller standardlinse( 24-105). Man blender som regel ned til f/8-16 for å få stor dybdeskarphet, og derfor er ikke lysstyrken så veldig viktig.

Makro:

Makrolinse. Etter min mening er det best med lang brennvidde( 100mm til 180mm). Linsa må være lyssterk( f/2,8-3,5).

Portretter:

Lyssterk linse( minst f/2,8). Vidvinkel til gruppebilder, 50, 85 eller 100mm til portretter. Personlig bruker jeg nesten bare fastoptikk til portretter( 50 eller 85mm).

3) Blenderen bestemmer lysstyrke, ikke fokus.

Lenke til kommentar

Andreas

7797646[/snapback]

Hva er solblender? :blush:

7797705[/snapback]

Solblenderen ser ut som en plastikktrakt som sitter på utsiden av objektivet.

Dette for å hindre at strølys fra siden etc lager runde lysmerker på bildet ditt.

Men også glimrende for å beskytte objektivet for skader i fronten.

Andreas

Lenke til kommentar
Ett lite tips til de som ønsker macro, ta den eldste, dårligste linsen du har, og snu den bak-frem :D Så vil du få ett lite sjokk, mer sinnsyk macro får du ikke!

7799775[/snapback]

Må man holde linsen for hånd forran selve kamerahuset da? man får vel ikke skrudd den på :hmm:

Lenke til kommentar
Ett lite tips til de som ønsker macro, ta den eldste, dårligste linsen du har, og snu den bak-frem :D Så vil du få ett lite sjokk, mer sinnsyk macro får du ikke!

7799775[/snapback]

Må man holde linsen for hånd forran selve kamerahuset da? man får vel ikke skrudd den på :hmm:

7799977[/snapback]

Jeg har sett noen hjemmelagde saker med strikk og teip og lignende, men så ikke så bra ut, hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...