Gå til innhold

TEST: Åtte prosessorkjølere

Anbefalte innlegg

Den gamle Typhoon går på 1300 RPM mens VX går på 1300 og høyere, så den bråker nok akkurat like mye og blir vanskeligere å få roligere.

7829345[/snapback]

Slutt å tull ! Den bråker ikke på 1318 omdreininger med mindre du har permanent øresus etter å ha hørt på ipod på full guffe hele dagen :nei:

7834040[/snapback]

Det er personlig smak hva som er "bråk", 1300 omdreinger er tydlig hørbart. At du ikke bryr deg så mye om støy betyr ikke at andre ikke gjør det.

AtW

7834154[/snapback]

Selvfølgelig bryr jeg meg om dette. Men jeg skjønner ikke hva dere snakker om. 1318 rpm på en 120 mm vifte pakket inn i et kabinet 1-2 m fra en bruker gir i praksis ingen hørbar susing. Er du sikker på at det ikke er snakk om PSU'en eller andre vifter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk! Kom meg i forkjøpet.

Min personelige mening er at viften må justeres, ellers bråker den litt. Men det er heller en mer høy freselyd fra vifta fremfor bråk.

Bare å se på en 120mm vifte, uansett merke, som spinner på 12-1300 rpm, det er ikke akkurat lydløst. Men har du den surrende på ca 6-800 rpm, så hører du den ikke. Det skal i såfall vanskelig la seg høre.

Men igjen, dette er subjektive oppfatning, og noen her har så stor terskel for hva de mener er støy at det ikke kan sammenlignes med en som er svært allergisk mot støy.

Lenke til kommentar
Den gamle Typhoon går på 1300 RPM mens VX går på 1300 og høyere, så den bråker nok akkurat like mye og blir vanskeligere å få roligere.

7829345[/snapback]

Slutt å tull ! Den bråker ikke på 1318 omdreininger med mindre du har permanent øresus etter å ha hørt på ipod på full guffe hele dagen :nei:

7834040[/snapback]

Det er personlig smak hva som er "bråk", 1300 omdreinger er tydlig hørbart. At du ikke bryr deg så mye om støy betyr ikke at andre ikke gjør det.

AtW

7834154[/snapback]

Selvfølgelig bryr jeg meg om dette. Men jeg skjønner ikke hva dere snakker om. 1318 rpm på en 120 mm vifte pakket inn i et kabinet 1-2 m fra en bruker gir i praksis ingen hørbar susing. Er du sikker på at det ikke er snakk om PSU'en eller andre vifter ?

7834241[/snapback]

Om viften ikke gir hørbar susing så har man enten hørselsskade, eller en vesentlig støy fra andre ting som overdøver.

AtW

Lenke til kommentar

7829345[/snapback]

7834040[/snapback]

AtW

7834154[/snapback]

7834241[/snapback]

Om viften ikke gir hørbar susing så har man enten hørselsskade, eller en vesentlig støy fra andre ting som overdøver.

AtW

7834380[/snapback]

Jeg tok hørseltest forrige mandag på klinikk i Oslo. Alt er perfekt :)

Ellers er det veldig stille her når kona ikke kjefter på meg fordi jeg bruker for mye tid foran pc'en :!:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Jeg tok hørseltest forrige mandag på klinikk i Oslo. Alt er perfekt  :)

Ellers er det veldig stille her når kona ikke kjefter på meg fordi jeg bruker for mye tid foran pc'en :!:

7834417[/snapback]

Bra for deg! Jeg kan desverre ikke si det samme :( Men Isåfall har vi forskjellig syn på hva som regnes som stille. Jeg gjorde noen målinger på 120mm-vifter, og en meter ut, og en meter opp fra kabinettet så var nivået på 25db(A) noe som er godt hørbart alene. (dog kan det som sagt overdøves av andre ting).

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er da også stor forskjell på vifter.. deriblant 120mm'etere.

Det er derfor bl.a. Microplex er nøye på å påpeke i sine produktbeskrivelse at oppgitt støy (dbA) ikke nødvendigvis er korrekte tall fra produsent.

Den 120mm som sattt på "ur-TTBT" var i mine system knapt hørbar sammen med PSU-vifte.. skjermkort-vifte (AC/Zalman) og andre vifter i "kassa".

Så har jeg hatt andre 120mm som har bråkt som en "sliten diesel".

mao.

Det er tildels stor forskjell i opplevd (og faktisk) lyd fra vifter.. selv på samme turtall.

Lenke til kommentar
Det er da også stor forskjell på vifter.. deriblant 120mm'etere.

Det er derfor bl.a. Microplex er nøye på å påpeke i sine produktbeskrivelse at oppgitt støy (dbA) ikke nødvendigvis er korrekte tall fra produsent.

Den 120mm som sattt på "ur-TTBT" var i mine system knapt hørbar sammen med PSU-vifte.. skjermkort-vifte (AC/Zalman) og andre vifter i "kassa".

Så har jeg hatt andre 120mm som har bråkt som en "sliten diesel".

mao.

Det er tildels stor forskjell i opplevd (og faktisk) lyd fra vifter.. selv på samme turtall.

7834625[/snapback]

De fleste "kvalitetsvifter", dvs vifter fra kjente produsenter, som satser sånn halveis på å være stille. Har veldig likt nivå på et gitt turtall. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at dette er en produktene som har minst forskjell til tross for et utall forskjellige varianter. Dog er det ganske stor forskjell i lydtrykknivået produsentene oppgir, og hvor godt det harmonerer med virkligheten.

AtW

Lenke til kommentar

7829345[/snapback]

7834040[/snapback]

Det er da ikke noe problem å høre en 120mm vifte på 1300rpm, i mine ører er det direkte støyende :ohmy:

Jeg lever fortsatt i den tro at stillhet og overklokking kan kombineres :!:

Lenke til kommentar
Det er da ikke noe problem å høre en 120mm vifte på 1300rpm, i mine ører er det direkte støyende ohmy.gif

Jeg lever fortsatt i den tro at stillhet og overklokking kan kombineres laugh.gif

vist kan det kombineres.... og man trenger ikke vann til det heller.

ei 12 cm av bra kvalitet må som regel under 800rpm. dette funker fint hos meg. schyte ninja E6600 @ 3,2

Jeg kan desverre ikke si det samme sad.gif Men Isåfall har vi forskjellig syn på hva som regnes som stille.

har erfart det slik at hvis du ikke iriterer deg over idle støy fra HDD er ikke systemet serlig stille, og spesiellt hvis du ikke hører hdd idle/kobler inn og spinner opp

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Høy kjøleevne eller lavt støynivå - kan man få i pose og sekk? Vi tester åtte modeller fra fem produsenter.

Les mer

7796752[/snapback]

Kan man få i både pose og sekk?

Ja, håper det!

Jeg valgte selv Noctua NH-U12 etter å ha lest testen i HW.no. Etter også å ha byttet ut viften i strømforsyningen med en Noctua-vifte plages jeg bare av støyen fra Samsung-diskene (og disse skal være av de stilleste).

Med Noctua-vifte på 800RPM er strømforsyningen kjøligere enn med originalviften (men kan høres dersom man legger øret inntil og diskene er koblet fra).

C2D6400 er kjølig og fin på 3,2GHz: 56 C ved full last i vanlige programmer og 62 C ved bruk av TAT for belastning. Kjører da med spenningsreduksjon på medfølgende kjølevifte og den går da ca 850 RPM.

Så nå er sekken min full. Kan noen hjelpe meg med å fylle posen også? Jeg trenger lydløse disker... Minst 10 dB stillere en Samsung SpinPoint T133..

Er det evt. noen som kjenner til en måte å støyisolere disker slik at de ikke suser?

(Og da mener jeg ikke å trekke ut strømmenkabelen)

Lenke til kommentar
Så nå er sekken min full. Kan noen hjelpe meg med å fylle posen også? Jeg trenger lydløse disker... Minst 10 dB stillere en Samsung SpinPoint T133..

Er det evt. noen som kjenner til en måte å støyisolere disker slik at de ikke suser?

7889902[/snapback]

Du får ikke mekaniske harddisker som er 10 dB lavere en samsung sine.

Noen slike kasser (fra, nexus mfl.) finnes til å dempe HDer, de fungerer bra på sus, ikke så bra på vibrasjon.

Og min vanlige spikking av flis: ingen beveglige datakomponenter er "lydløse", at man ikke hører de under et gitt forhold betyr ikke at det er lydløst.

AtW

Lenke til kommentar

7889902[/snapback]

Du får ikke mekaniske harddisker som er 10 dB lavere en samsung sine.

Noen slike kasser (fra, nexus mfl.) finnes til å dempe HDer, de fungerer bra på sus, ikke så bra på vibrasjon.

Og min vanlige spikking av flis: ingen beveglige datakomponenter er "lydløse", at man ikke hører de under et gitt forhold betyr ikke at det er lydløst.

AtW

7891941[/snapback]

Denne kan jeg slenge meg på. Siden jeg var på utkikk etter en lynrask OS disk, endte jeg opp med WD Raptor 74GB. Ulempen min er at jeg er skikkelig lydfreak. Hater støy fra maskinen og har prøvd det meste på lista. En riktig CPU kjøler kombinert med en støysvak 120MM vifte, dvs voltregulert tilgang på strøm og få HDD sørger for at maskinen blir stille. Jo flere disker, jo mere støy vil det bli.

For 2 års siden, bestile jeg meg Silentmax kjølere fra 3dfxcool.no. Dette er HDD kjølere som pakker disken inn, noe sikt ATW nevner. Disse demper susing og vibrasjoner veldig bra. Misforstå meg rett, jeg hører Raptoren når den jobber f.eks med flytting av filer eller defragmentering. Men ikke slik jeg ville ha gjort om den var skrudd fast i selve kabinettet. Den er så tilnærmet lydløs den kan bli. Dessuten har jeg ca 28-31 grader på disken, konstant.

Nå ble dette svææært off-topic, og det beklager jeg. Men følte at det var på sin plass å nevne mine erfaringer med slike støydempere for disker.

Bare for å nevne det, ingen av CPU kjølerne jeg har testet er like bra som Scytje Ninja+ rev2. Denne er helt rå. Jeg vurderte Noctua, men de ble litt store og nå gidder jeg ikke å bytte. Tviler jeg tjener voldsomt mye på det heller.

Lenke til kommentar
For 2 års siden, bestile jeg meg Silentmax kjølere fra 3dfxcool.no. Dette er HDD kjølere som pakker disken inn, noe sikt ATW nevner. Disse demper susing og vibrasjoner veldig bra. Misforstå meg rett, jeg hører Raptoren når den jobber f.eks med flytting av filer eller defragmentering. Men ikke slik jeg ville ha gjort om den var skrudd fast i selve kabinettet. Den er så tilnærmet lydløs den kan bli. Dessuten har jeg ca 28-31 grader på disken, konstant.

Takk skal du ha! Dette ser ut til å være akkurat produktet jeg har vært på leting etter.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha! Dette ser ut til å være akkurat produktet jeg har vært på leting etter.

7895399[/snapback]

Jo, bare hyggelig. Jeg vil legge til at jeg fortsatt venter på min kjøler som jeg bestilte på søndag. Litt merkelig at jeg ikke har fått den i posten enda. De pleier å være raske. Det som er litt dumt, er at 3dfxcool.no ikke har noen lagerstatus på varene sine, dermed er det litt vanskelig å avgjøre hvorvidt de har slike inne.

Om jeg har ikke har den i posten i morgen, så får jeg sende de en mail og høre hvor det blir av varene mine :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg og. Så nermere på Thermaltright og så at de testet den uten vifte. Dårlig gjort, siden dette ikke var en passiv kjøler test elns. Tror Thermalright kansje er like god, eller litt bedre enn Noctua.

7803704[/snapback]

Så en annen test HER som yter Thermalright rettferdighet. Da er det vel bare å vente til den kommer i handel :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...