Gå til innhold

TEST: Åtte prosessorkjølere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette bekrefter forsåvidt at forskjellige ribber er best til forskjellige ting, Scythe Ninja med blader med stort mellomrom er jo typisk en ribbe som egner seg for den som vil ha passe kjøling med lavest mulig lydnivå, mens andre er bedre for de som vil ha best mulig kjøling, men som er villig til å betale med støy for å bruke en kraftigere vifte.

 

AtW

7799070[/snapback]

Gir menig også, tette ribber vil tilsvare en større kjøleflate, men du må presse mer luft gjennom dem. En annen fordel med stort mellomrom er at de nok er mindre følsome for støv.

Lenke til kommentar
Jeg og. Så nermere på Thermaltright og så at de testet den uten vifte. Dårlig gjort, siden dette ikke var en passiv kjøler test elns. Tror Thermalright kansje er like god, eller litt bedre enn Noctua.

7803704[/snapback]

Da må du lese bedre neste gang ;)

 

Det i grafene er pga det litt teite graf-systemet vårt, skal se om jeg kan fikse på det når jeg etterhvert kommer meg hjemover.

 

ThermalRight Ultra 120 & Noctua NH-U12 ble utrustet med en Cooler Master 120 mm-vifte (AAF-B12-E1).
Lenke til kommentar

I går kveld bygde jeg min nye pc med bl.a. følgende oppsett:

 

C2D 6300

ThermalTake BigTyphoon 120 VX (på laveste vifteinnstilling)

Mist 500W

 

I et kabinett med en 120 mm vifte som går på 5v.

 

Resultat= Nesten lydløst ! Du må sette øre omtrent inntil kabinett for å merke noe viftestøy som helst ! Knitringen fra de to harddiskene høres nesten ut som kirketårn nå.

Lenke til kommentar
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Big Typhoon, mne nå ble jeg usikker. Jeg vil gjerne ha en kjøler som er veldig stille. Hvilken bør jeg kjøpe?

7815054[/snapback]

 

Hadde fått muligheten for å se en BigTyphoon i action så hadde du sikkert vært fornøyd med lydnivået på viftestøyen :)

Lenke til kommentar
Med Noctua har du en vifte på 8db og du kan feste på enda en. På Big Typhoon har du en på 16db og du kan ikke feste på enda en. Noctua er bedre i tester også.

 

Valget er vel klart da?

7815424[/snapback]

 

Noctua er ikke tilpasset kabinetter med cpu brønn. Varmen må da komme ut et annet sted enn med en BigTyphoon.

Lenke til kommentar
Med Noctua har du en vifte på 8db og du kan feste på enda en. På Big Typhoon har du en på 16db og du kan ikke feste på enda en. Noctua er bedre i tester også.

 

Valget er vel klart da?

7815424[/snapback]

 

Hva snakker du om? For det første strider det imot enhver fornuft at Noctua har en vifte på 8 db, for det andre vil to vifter på 8 db generere 11 db.

 

Den vanligste viften blant "stille-gjengen" er vel scythe Ninja, men de aller fleste bytter vifta.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Big Typhoon, mne nå ble jeg usikker. Jeg vil gjerne ha en kjøler som er veldig stille. Hvilken bør jeg kjøpe?

7815054[/snapback]

 

Hadde fått muligheten for å se en BigTyphoon i action så hadde du sikkert vært fornøyd med lydnivået på viftestøyen :)

7815178[/snapback]

jeg kjører en typhoon med en 16,5db mist vifte. skal jobbe for å høre denne også. ved normal romtemp så er ikke cpu over 40 grader load.

 

cpu = opteron 146 @ 2850mhz.

 

men så har jeg god kjøling i kassa også. det står bl.a 2 mist vifter til i sidedøra og de blåser rett på typhoonen.

Lenke til kommentar

At TT Typhoon er stille/"lydløs" mener jeg absolutt ikke stemmer. Jeg satt sammen en maskin før sommerferien i fjor for en kamerat og pga mye ros her på forumet og lite utvalg i forhåndsvalgt webshop landet valget på den gamle typen. Når maskinen startet opp begynte jeg rett og slett å le da kjøleren bråker ganske så mye. Regelen for TT produkter er vel at du legger til 10 dB for å kunne sammenligne med andre produkter, og er i de fleste tilfeller et dårlig valg om støy eller ytelse/støy er din prioritet.

 

Et spørsmål jeg og sikkert flere ønsker å få svar på: Hvilken kjøler gir best ytelse med en 120mm vifte på 500 RPM? Er det fortsatt UH12, yter Infinity godt med så lite airflow eller er det den urestriktive Ninja som passer best med en slik vifte?

Lenke til kommentar
At TT Typhoon er stille/"lydløs" mener jeg absolutt ikke stemmer. Jeg satt sammen en maskin før sommerferien i fjor for en kamerat og pga mye ros her på forumet og lite utvalg i forhåndsvalgt webshop landet valget på den gamle typen. Når maskinen startet opp begynte jeg rett og slett å le da kjøleren bråker ganske så mye. Regelen for TT produkter er vel at du legger til 10 dB for å kunne sammenligne med andre produkter, og er i de fleste tilfeller et dårlig valg om støy eller ytelse/støy er din prioritet.

 

Prøv VX først.

Lenke til kommentar
Den gamle Typhoon går på 1300 RPM mens VX går på 1300 og høyere, så den bråker nok akkurat like mye og blir vanskeligere å få roligere.

7829345[/snapback]

 

Jepp. Det er jeg helt enig i. Min gamle Big Typhoon ligger i kjelleren. Monterte i steden en Scytje Ninja+, som kommer til å bli passivt kjølt når jeg får mitt Lian Li PC6277 kabinett.

 

Ikke det at den forrige vifta bråket, for all del, bare litt dumt å ha en sånn vifte når jeg ikke kunne gi den frisk luft fra siden av kabinettet uten å ha døra åpen. Ekke alle viftene som er blod godt gjennomtenkt.

 

EDIT:

At enkeltmennesker har slike holdninger som JohnDoe, og har den kunnskapene han viser han har, ser jeg ikke noe galt i. For vanlige mennesker, er nok ikke den holdningen den smarteste...

Hehe, knallbra...

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Den gamle Typhoon går på 1300 RPM mens VX går på 1300 og høyere, så den bråker nok akkurat like mye og blir vanskeligere å få roligere.

7829345[/snapback]

 

Slutt å tull ! Den bråker ikke på 1318 omdreininger med mindre du har permanent øresus etter å ha hørt på ipod på full guffe hele dagen :nei:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Den gamle Typhoon går på 1300 RPM mens VX går på 1300 og høyere, så den bråker nok akkurat like mye og blir vanskeligere å få roligere.

7829345[/snapback]

 

Slutt å tull ! Den bråker ikke på 1318 omdreininger med mindre du har permanent øresus etter å ha hørt på ipod på full guffe hele dagen :nei:

7834040[/snapback]

 

Det er personlig smak hva som er "bråk", 1300 omdreinger er tydlig hørbart. At du ikke bryr deg så mye om støy betyr ikke at andre ikke gjør det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...