Gå til innhold

Mediers syn på spill og spillavhengighet.

Anbefalte innlegg

Hei, vil først bare si at dette ikke er enda "omg, alle som gamer wow er avhengige nerder" flame tråd. Selv om wow blir brukt som eksempel.

Jeg vil først at dere skal se på disse to videone som representerer to sider av saken:

og

Addicted to [EPIX]Foredrag holdt på et universitet i USA. Ja den er lang, men anbefaler dere virkelig å se hele.

Så hva synes dere, er det som regel han som sitter bak tastaturet sin skyld at han er "avhengig" eller er det spillet?

Sier igjen at jeg ikke vil at dette skal bli en flame tråd men med saklige innlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er sant. Men målet til alle som selger noe (de fleste ihvertfall) er å selge mest mulig av en ting og at brukeren skal bruke det mest mulig. Poenget mitt er (vet ikke om du har sett de to videone? ) at det som regel er brukeren sin skyld og ikke produsenten, at den personen blir avhengig.

Og at medier ofte legger skylden på alt fra massemord til selvmord, på spill. Alle har muligheten til å velge selv, du har alltid et valg så sant det ikke er noe kjemisk inni bildet (narkotika osv) inne i bildet. Og medier bruker spill ( og alt mulig annet) og særlig MMORPG's som syndebukker.

Endret av Zenzen
Lenke til kommentar

Å si at alle kan velge selv blir vel feil. Noen har lettere enn andre for å bli avhengig av spill enn andre, mens noen blir spillegale av å spille på spilleautomat to ganger. Jeg f. eks har ingen interesse av å stå og trykke vekk pengene mine, men kan lett bruke flere timer på nettet.

Men at mediene bruker spill som syndebukker, det er jeg enig i.. allikevel, det er jo en del spill som får folk farlig avhengige, så. Det er nok nok i det at spill har skyld i en del ting.

Lenke til kommentar

Ja, det ble feil av meg å si alle. Det jeg mente var vel de fleste. Og det er lett å kalle noen avhengig. Er du avhengig så har du ikke noe valg, velger du å gjøre det så er du ikke avhengig, mener jeg.

Men, det kan også være en blanding av selv disiplin og hvor "svak" du er for gambling osv.

Når jeg tenker meg om så innser jeg vel at dette nesten var feil sted å lage en sånn tråd ettersom mesteparten her er enige at media blåser opp ting (tror jeg da).

Og poenget mitt er vel så enkelt at mennesker leter alltid etter en syndebukk når de selv har skylden.

Lenke til kommentar

7796316[/snapback]

sorry, men når jeg ser sånne "dokumentarer" blir jeg uendelig provosert. Når mora står der og griner og sier at hun ikke vil "leve slik mer", så kan du hun for svarte svingene gjøre noe med! hun er vel moren til ungen?

Alltid når sånne ting blir dratt fram i media virker det alltid som at utviklerne har hatt "make game addictive so that we can ruin lives" i design dokumentet. Alt som har med avhengighet å gjøre har med hver enkeltperson å gjøre, ikke nødvendigvis hva man blir avhengige av. Selv har jeg spillt wow i et og et halvt år nå, og har kun kommet til lvl50.

Lenke til kommentar

Zenzen, Dersom en har utviklet en sykelig avhengighet og vil slutte å spille må en skylde på seg selv for sin avhengighet.

Dersom en vil hindre spredning av nye avhengige må en legge skylden på spillet og begrense tilgang til det.

Selv syntes jeg det er bra media tar tak i dataavhengighet, men jeg skulle ønske de kunne ta mer tak i helheten og ikke bare en type spill. Det kan gi inntrykk av at det bare er denne typen spill som kan være farlige.

Forresten, opplever man en personlig krise (dødsfall i familien til eksempel, samlivsbrudd o.l.) er det ekstra stor sannsynlighet for å utvikle en avhengighet. Det være seg mat, alkohol, dataspill eller andre ting.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...