Gå til innhold

P133, 16Mb, 1Gb, Linux???

arenei

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Pentium 133Mhz maskin med 16 MB og en HD på 1GB. Jeg lurte på om noen hadde en linux distribusjon som passet denne maskinen. Jeg vil gjerne kjøre en distribusjon som er enkel(?) og bruke og har en eller annen form for windows, gnome eller kde utseende.

Link gjerne til sider jeg laste ned distribusjonene:)

Mvh, arenei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være bli litt kronglete å få satt opp når du bare har 16M RAM, men det burde gå.

både KDE og gnome krever relativt mye ressurser. Jeg har (for tiden) en 350MHz med 256M RAM og synes KDE er for treg :smile:

Dersom du ikke er redd for å lese man sider og howto og sette opp menyer selv kan jeg anbefale icewm http://www.icewm.org/ Den er lite ressurskrevende og starter raskt. Det finnes program for å editere menyen (icme er det "beste") som virker tålelig bra.

Lenke til kommentar

Det kan være bli litt kronglete å få satt opp når du bare har 16M RAM, men det burde gå.

både KDE og gnome krever relativt mye ressurser. Jeg har (for tiden) en 350MHz med 256M RAM og synes KDE er for treg :smile:

Dersom du ikke er redd for å lese man sider og howto og sette opp menyer selv kan jeg anbefale icewm http://www.icewm.org/ Den er lite ressurskrevende og starter raskt. Det finnes program for å editere menyen (icme er det "beste") som virker tålelig bra.

Lenke til kommentar

Gler meg til linuxfolkene kommer lenger med prelinking. Når dette blir implementert som standard vil de fleste ting starte på godt under halve tiden av det de gjør nå. Noen tall:

Quote:

openoffice really takes off :

time DISPLAY= LD_LIBRARY_PATH=. LD_BIND_NOW=1 ooffice

with prelinking |without prelinking (and after reboot)

real 0m0.364s |real 0m2.462s

user 0m0.330s |user 0m0.350

sys 0m0.030s |sys 0m0.000s

Or Phoenix: it does not show, but it starts like a rocket

time DISPLAY= LD_LIBRARY_PATH=. LD_BIND_NOW=1 phoenix

with prelinking |without prelinking

real 0m0.151s |real 0m1.760s

user 0m0.120s |user 0m0.130s

sys 0m0.020s |sys 0m0.010s

[without prelink]

LD_DEBUG=statistics tar

09152:

09152: runtime linker statistics:

09152: total startup time in dynamic loader: 815171 clock cycles

09152: time needed for relocation: 389953 clock cycles (47.8%)

09152: number of relocations: 139

09152: number of relocations from cache: 8

09152: time needed to load objects: 314093 clock cycles (38.5%)

[with prelink]

LD_DEBUG=statistics tar

09154:

09154: runtime linker statistics:

09154: total startup time in dynamic loader: 416912 clock cycles

09154: time needed for relocation: 4061 clock cycles (.9%)

09154: number of relocations: 0

09154: number of relocations from cache: 71

09154: time needed to load objects: 301529 clock cycles (72.3%)

Konqueror starts in a blink of an eye (well maybe two), compared to about two seconds before.

Det er visst en del pes å implementere, men redhat skal ha en rpm. Aner ikke hvordan denne virker da. Om du vil bruk gnome eller kde, må du nok forberede deg på å bruke eldre versjoner...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 19:56, skrev drall:

Gler meg til linuxfolkene kommer lenger med prelinking. Når dette blir implementert som standard vil de fleste ting starte på godt under halve tiden av det de gjør nå. Noen tall:

Det er visst en del pes å implementere, men redhat skal ha en rpm. Aner ikke hvordan denne virker da. Om du vil bruk gnome eller kde, må du nok forberede deg på å bruke eldre versjoner...

Med fare for å vise min egen inkompetanse, hva er egentlig prelinking ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 21:58, skrev arenei:

Jeg har en gammel Pentium 133Mhz maskin med 16 MB og en HD på 1GB. Jeg lurte på om noen hadde en linux distribusjon som passet denne maskinen. Jeg vil gjerne kjøre en distribusjon som er enkel(?) og bruke og har en eller annen form for windows, gnome eller kde utseende.

Link gjerne til sider jeg laste ned distribusjonene:)

Mvh, arenei.

RedHat 8.0 med windowmaker? Windowmaker følger med RH8.0, og jeg mener å huske at det fungerte greit med 32MB minne i gamle dager... Men 16MB er __lite__ for å kjøre X-windows, uansett ....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-30 22:15, skrev m3gSe|v:

Hva med en 66mhz 64mb ram 10gig hd og 2 mb videoram, er det psykisk, fysisk, teoretisk eller teknisk mulig å få sparka inn noen form for linux på den?

Det fine med Linux, er at man kan velge hva man vil innstallere og ikke. Dermed kan du teoretisk sett strippe ned greiene til det absolutt mest nødvendige. Som en ytterste konsekvens av dette, kan du vel i teorien kjøre Linux på hvasomhelst (klokker, kassaapparater, Game Boy, etc).

Det er vel stort sett bare kunnskapene som setter grensene :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-01 18:20, skrev m3gSe|v:

hva er egentlig X?

Nå har ikke jeg såpass peiling at jeg kan gi et veldig utfyllende svar på dette, men X (eller X-serveren) er "programmet" som håndterer vindussystemet.

Altså: istedet for å sitte og knote med kommandolinje hele tiden, kan du kjøre et vindussystem som gjør ting litt enklere for deg; du får et grafisk brukergrensesnitt.

Det er stort sett samma greia som med Windows og Mac, men i Linux kan du velge om du vil innstallere dette eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...