Gå til innhold

klarar ikke mer enn 2,6 på en 2,4 P4, hva er galt?

*T*

Anbefalte innlegg

Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke klarer å få mer ut av min P4. Den kjører helt stabilt på 2,4@2,592 (18x144), men alt over det vil den ikke starte. Henger akkurat i det den skal laste windows. Forslag?

Tror ikke det er tempen, da den på 2592Mhz holder 33gr idle og 39gr etter å ha kjørt 3dmark2001se.

HW:

Asus P4PE m/bios ver 1002

P4 2,4 PC533 (boxed kjøler)

512mb Twinmos PC333/2700 CL2,5

Gainward TI4200 64mb

2x 80mm kabinettvifter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er HD... Har en WD 80gb (Primary master ata100), Maxtor Diamond 80Gb (Primary slave ata100), IBM 45Gb (Sec. slave ata33) og Memorex cdrw (Sec. master ata 33)

Vcore står nå på 1,616V, men det gir ingen endring. Har testet på opptil 1,8V uten at det hjalp.

Kjører 4x AGP, og kan ikke se noe om noen AGP/PCI lock... så jeg tviler at den er på.

Lenke til kommentar

Du har et problem med kjølingen av prosessor, enkelt og greit. Boxed viften er allerede helt på grensen til hva den tåler.

Klippet fra denne tråden :

- 60°C på prosessoren er ikke unormalt på en 2.4GHz med boxed vifte når den belastes. Arbeidstemperatur på disse prosessorene ligger normalt mellom 50-60°C på disse prosessorene med den medfølgende kjøleribben.

- De som rapporterer en temperatur med belastet prosessor på under 45°C med standardkjøleren i kombinasjon med asushovedkort, bør snarest laste ned siste asusprobe og/eller oppgradere bios. Det er faktisk ikke mulig med denne temperaturen dersom maskinen står i et rom med normal romtemperatur.

- Idletemperatur/hviletemperatur er fullstendig uinteressant i denne sammenheng.(Og i alle andre for den saks skyld) Det som betyr noe er temperatur etter lang tids belstning av prosessor, f.eks. med å kjøre Prime95 i flere timer.

Altså: Oppdater Asusproben så får du nok et sjokk på temperaturen. Kjøp ny kjøleribbe dersom du fortsatt ønsker høyere hastighet.

Sist men ikke minst. Resultatet av overklokking varierer mye fra prosessor til prosessor.

Lenke til kommentar

Hmmm.... Oppdaterte til den versjonen av Asus probe, som jeg fant på nettsidene deres, versjon 2.18.08.

Men tempen er omtrent som tidligere.... Litt høyere, og kanskje mer korrekt? Idle 35gr, etter 3dmark2001se 46gr.

Åpna kabinettet og kjente på kjøleribba, den var ikke lunken engang, så jeg tror at tempen er nogen lunde rett (men hva vet jeg :smile: . Da min elskede T-bird brukte å holde 55-60gr, så kjente man at ribba var veldig varm i allefall.

Jeg kan jo teste å disable det onboard lydkortet, for å se om det funker.

Lenke til kommentar

Lot Prime 95 kjøre toture test i 24 minutter (sikkert ikke nok, men bør gi en pekepin på hvor det bærer hen) og da lå tempen på 48 gr, med cpu vifte på full fetlig (nord-norsk for max hastighet :razz: ). Like etterpå falt tempen til 35gr igjen...

EDIT; Skrev litt mer :smile:

Prøvde å disable lydkortet da kom jeg noe høyere opp, fikk (18x148) 2664Mhz, uten at tempen ble forandret... Eneste var at jeg fikk opp en feilmld; " BIOS initialisation error" eller no sånt, samt en error tall kode, som jeg ikke fikk med meg før maskina gikk inn i bios automatisk. :sad:

[ Denne Melding var redigert av: lur? på 2002-11-30 01:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 15:14, skrev siDDIs:

kjør prime95 tortur testen i 2 timer så får du sjå om cpu holder

men minst 12 timer er anbefalt

Har testa over natta + en arbeidsdag (ca 17-18 timer), og da lå den på 53gr. Har lånt meg et lite måleinstrument fra jobb, som kan måle tempen.

Fant ut at Asus probe viser feil, med ca 1-2gr for lite.

Tror problemet ligger hos hovedkortet, tror ikke det takler høyere fsb enn 146-8

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 23:36, skrev siDDIs:

du tar tortur testen ikkje sant?

du trykker på torture knappen

Ja, [Options] => [Torture Test], så har den stått å gått i 17-18 timer (som tidligere nevnt). Sku jeg ikke det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...