Telcontar Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Trenger en billig cpu, men vil at den skal kreve minimalt med kjøling også. Hva bør jeg gå for? Har foreløpig vurdert C2D 6300, AMD X2 3800+ (den strømeffektive saken). Dual core er ikke must, har bare ikke peil på hvor strømgjerrige andre cpu'er er. Telcontar Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Vil bare nevne at de fleste cpuer kjører på standardhastughet selv om du skrur ned spenninga litt (lest om en fyr som kjører Opteron s939 på 1,10v - 0,25v under standarden). Burde vel være mulig å undervolte E6300 en del. Men åssen kjøling er det du tenkte på? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg kjøpte en helt standard X2 3800+, for så å undervolte den fra standarden som er på 1,35v, og kjører nå på 1,04v, tilsvarende det den 35W versjonen du har sett på gjør. Er ingen garanti at den går så langt ned seff, men jeg "sparte", hvis du kan kalle det det, nesten 2000 kroner på å gjøre det. Cpu'en holder nå 30 grader ved normal bruk (surfing, torrents, osv), med viften såvidt i gang (og da mener jeg virkelig såvidt, kjenner nesten ikke luftstrøm fra viften), i en shuttle. Så noe mer strømvennlig tror jeg du skal se lenge etter. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Høres ut som gode forslag fra dere begge, å kjøre lavere volt altså. Selve kjølinga har jeg ikke tenkt på egentlig, burde kanskje se etter noe som ikke bråker så mye. Skal inn i en filserver dette her, vet at dual core er overkill, men synes prisnivået er akseptabelt lavt. Målet er vel å sette opp en boks som krever et minimum av vifter, 120mm foran og bak, men som sagt, cpu kjøling har jeg ikke vurdert enda. Om det blir x2 3800 eller 6300, vet jeg ikke enda. Men 30 grader på amd'en høres absolutt ut som en løsning for meg. Update: bare så i prisguiden at EE versjonen av X2 3800+ kosta bare femtilapp ekstra i forhold til standard hos Netshop, da er vel verdt prisforskjellen? Telcontar Endret 25. januar 2007 av Telcontar Lenke til kommentar
peiper Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Høres ut som gode forslag fra dere begge, å kjøre lavere volt altså. Selve kjølinga har jeg ikke tenkt på egentlig, burde kanskje se etter noe som ikke bråker så mye. Skal inn i en filserver dette her, vet at dual core er overkill, men synes prisnivået er akseptabelt lavt. Målet er vel å sette opp en boks som krever et minimum av vifter, 120mm foran og bak, men som sagt, cpu kjøling har jeg ikke vurdert enda. Om det blir x2 3800 eller 6300, vet jeg ikke enda. Men 30 grader på amd'en høres absolutt ut som en løsning for meg. Update: bare så i prisguiden at EE versjonen av X2 3800+ kosta bare femtilapp ekstra i forhold til standard hos Netshop, da er vel verdt prisforskjellen? Telcontar 7799202[/snapback] Jeg kan godt anbefale DISSE viftene. De er det nærmeste du kommer lydløs, selv på max hastighet. Det er forøvrig ingen vits i å montere noe viftestyring på disse, de blir ikke stillere. Hvis du går for C2D, vil jeg anbefale DENNE kjøleren hvis du har plass. Jeg kjører en E6600 med denne kjøleren og ei mist vifte som over. 29 grader idle. Jeg sjekket ikke med last. Ved OC til 3.0GHz ligger den på 40 grader idle og 44 grader med load. Har ikke økt spenningen. En E6300 bør du lett få ned under 30 grader med vifte, og antagelig også uten cpu vifte. En annen ting, skal du ha noe billigere CPU, er det å gå på en Celeron eller sempron CPU, men jeg vet ikke om de bruker særlig mindre strøm enn en C2D. Tviler egentlig. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Update: bare så i prisguiden at EE versjonen av X2 3800+ kosta bare femtilapp ekstra i forhold til standard hos Netshop, da er vel verdt prisforskjellen? 7799202[/snapback] Nå skal det bemerkes at EE kjører på 65W (standard versjonen er 89W), mens det er EE SFF som kjører 35W. Når det er sagt ville jeg absolutt lagt i en ekstra femtilapp på en EE versjon, for så prøve å undervolte den ned til EE SFF-spenning. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg kan godt anbefale DISSE viftene. De er det nærmeste du kommer lydløs, selv på max hastighet. Det er forøvrig ingen vits i å montere noe viftestyring på disse, de blir ikke stillere. Hvis du går for C2D, vil jeg anbefale DENNE kjøleren hvis du har plass. Jeg kjører en E6600 med denne kjøleren og ei mist vifte som over. 29 grader idle. Jeg sjekket ikke med last. Ved OC til 3.0GHz ligger den på 40 grader idle og 44 grader med load. Har ikke økt spenningen. En E6300 bør du lett få ned under 30 grader med vifte, og antagelig også uten cpu vifte. En annen ting, skal du ha noe billigere CPU, er det å gå på en Celeron eller sempron CPU, men jeg vet ikke om de bruker særlig mindre strøm enn en C2D. Tviler egentlig. Den kjøleren du linker til, hvordan monteres vifte på denne? Stod at en kunne bruke 120mm vifte på den også. Er det noen form for festeanordning på denne? Takker for alle tips hittils, visste faktisk ikke at det fantes en EE SFF versjon av x2 3800+. Har noen eldre maskiner jeg må bli kvitt først, så blir det penger til filserver . Telcontar Lenke til kommentar
peiper Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg kan godt anbefale DISSE viftene. De er det nærmeste du kommer lydløs, selv på max hastighet. Det er forøvrig ingen vits i å montere noe viftestyring på disse, de blir ikke stillere. Hvis du går for C2D, vil jeg anbefale DENNE kjøleren hvis du har plass. Jeg kjører en E6600 med denne kjøleren og ei mist vifte som over. 29 grader idle. Jeg sjekket ikke med last. Ved OC til 3.0GHz ligger den på 40 grader idle og 44 grader med load. Har ikke økt spenningen. En E6300 bør du lett få ned under 30 grader med vifte, og antagelig også uten cpu vifte. En annen ting, skal du ha noe billigere CPU, er det å gå på en Celeron eller sempron CPU, men jeg vet ikke om de bruker særlig mindre strøm enn en C2D. Tviler egentlig. Den kjøleren du linker til, hvordan monteres vifte på denne? Stod at en kunne bruke 120mm vifte på den også. Er det noen form for festeanordning på denne? Takker for alle tips hittils, visste faktisk ikke at det fantes en EE SFF versjon av x2 3800+. Har noen eldre maskiner jeg må bli kvitt først, så blir det penger til filserver . Telcontar 7801968[/snapback] Viften festes med ståltrådlignende sak. Meget lett, den er med i pakka til kjøleren. Veldig greit å kunne velge vifte selv. Da får man det man vil ha. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Kan i grunn "varmt" anbefale gode gammle pentium-m cpu'er til filserver bruk. Har kjøpt en god del sånne cpu'er det siste året, på eBay, til htpc, barebones, servere etc og 1 av 15 har vel vært deffekt - men når de koster under $30, så ble det ikkje noe stor retursak av det.. Og PCExpress selger et genialt priset hovedkort; http://pcexpress.no/PartDetail.aspx?q=c:36...1677;b:104;pl:1 Har selv 4 stk, med P-M 1.5Ghz 2MB cache og 400Mhz bus - kjører linux og software raid med 2.5" disker. Med 4 disker i raid 5 får eg 69MB/s lese ytelse og 29MB/s skrive ytelse om eg ikkje husker helt feil. Med "speedstep" for linux kjører cpu'ene stort sett på 100Mhz og vifta står helt i ro pga smart-control i BIOS. Billigt og bruker definitvt lite strøm - og det det skulle være nok kraft til de fleste hjemmeservere tenker eg..? ed: la til at cpu'er ble kjøpt på eBay Endret 26. januar 2007 av bjorn.e Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Til cpu vil jeg nok anbefale en E6300, den kan undervoltes veldig på stock speed, har kjørt den stabil på 0.7v og hatt den helt nede i 0.67v (laveste jeg fikk satt i bios) delvis stabil. Det er heller ikke noe vits i å kjøpe en stor luftkjøler om du skal kjøre på stock speed og undervolte. Endret 26. januar 2007 av Hellemyr Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Pentium M forslaget er veldig godt og billig. Jeg sjekket litt på ebay, billigste Dothan cpu på 1.6Ghz lå på 69 dollar (buy now) pluss 15 dollar i frakt. Drøye 500kr altså, pluss HK til ca. 500kr. Sparer vel et sted mellom 1000-1500kr. Eneste negative er vel at det er utdatert HK og cpu. Har vel mest lyst til å satse på noe av nyere dato. Får se hva budsjettet tillater, foreløpig oppsett med C2D 6300 havner på ca. 4200kr. Min handlekurv så langt, LINK. Pris hos multicom er jo uten psu, så da må jeg finne en ok en hos dem. Valgte å ta med en antec vifte, da det følger med en slik med kabinettet også. Disse kan visst reguleres i 3 foreskjellige hastigheter. Får vurdere kjøleren som ble forslått hvis støyen blir for plagsom fra stock kjøler. Er foreløpig usikker på HK, synes det er vanskeligst å velge. Kriteriene er at det må ha minimum 4 sata kontakter (gjerne med raid støtte), integrert skjermkort og støtter C2D. Telcontar Endret 27. januar 2007 av Telcontar Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Pentium M forslaget er veldig godt og billig. Jeg sjekket litt på ebay, billigste Dothan cpu på 1.6Ghz lå på 69 dollar (buy now) pluss 15 dollar i frakt. Drøye 500kr altså, pluss HK til ca. 500kr. Sparer vel et sted mellom 1000-1500kr. http://search.ebay.com/search/search.dll?f...0&satitle=sl89u CPU $24 - frakt $16. Har handlet hos samme selger før, gikk helt fint. Eneste negative er vel at det er utdatert HK og cpu. Har vel mest lyst til å satse på noe av nyere dato. Får se hva budsjettet tillater, foreløpig oppsett med C2D 6300 havner på ca. 4200kr. And you say it like its a bad thing? Eg var litt skeptisk til å gå for såpass 'nye' komponenter til server bruk (selv om det er på 'hobby'basis). Selv med i915 chipset så var det litt klur med SATA drivere og grafikk (under linux) - men kjører du windows så blir vel leksa en annen.. (Overstående post tar forbehold om et manglende objektivt syn når det kommer til datamaskiner og støy) Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 29. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2007 (endret) Takker for alle svar. Er det interessant for noen kan jeg poste hva det ble til slutt. Foreløpig har jeg ikke bestemt meg. Bjorn.e sin løsning frister, for da sparer jeg en del peng, som kan bruker til disker. Pluss at cpu delen ikke vil bidra til støy ihvertfall. Ser ut til at jeg greier få tak i en Pentium M 1.8GHz, gratis :-D. Da blir nok løsningen til Bjørn.e foretrukket når jeg sparer nesten 2 lapper på det. Telcontar Endret 29. januar 2007 av Telcontar Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 1. februar 2007 Del Skrevet 1. februar 2007 (endret) Edit: Glem det -- slett inlegget Endret 1. februar 2007 av Jahve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå