Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe - kostnader?

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe varmepumpe i et rekkehus. Tenker først på hvilke kostnader jeg må regne med? Vurderer nok borti mot rimeligste løsning her, både når det gjelder pumpa og monteringen (er det elektriker som gjør det?).

Dernest hvor lurt det egentlig er? Hovedalternativet vårt er vedfyring, som jo er mye jobb. Dette er et rekkehus over to etasjer, til sammen litt over 80 kvm. Vedfyringa gir stort sett bare god varme i stua, lite ellers selv om det er en helt ny Jøtul ovn som skal gi svært god effekt. Hvordan blir økte strømkostnader på en varmepumpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke akkurat mye om kostnadene, men jeg jobbet paa et lager som sender ut varmepumper til butikker saa jeg kan nok komme med noen raad.

Installasjon maa gjores av et varme/kulde firma, og dem er det mange aa velge fra. Det maa lages hull i veggen og trekkes kabel-tunneler mellom utedel og innedel(ene), og dette overstiger hva en elektrikker kan gjore for deg.

Med et rekkehus over to etasjer kan det lonne seg med to innedeler, en oppe og en nede. En gulvmodell er aa foretrekke, men disse er innimellom vanskelige aa faa tak i i Norge. Varm luft stiger, saa en veggmodell vil la all luft stige opp til taket og ikke varme opp gulv og andre flater. En gulvmodell er ogsaa lettere aa kamuflere som et "stuemobel"enn en klump paa veggen.

Multi-utedel, kan takle to innedeler

Gulvmodell innedel Daikin

Utover dette vet jeg ikke stort om effekt og okte utgifter, men jeg vet at billigste losning ikke vil holde maal for 80 kvadratmeter over to plan.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...