Gå til innhold

Sigma 70-300 vs Nikon 55-200G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte anskaffe en billig tele mens jeg venter på at 18-70mm objektivet til Nikon kommer inn på lager. Skal være til Nikon D80.

Hvis du skal kjøpe Nikon 18-70 løst, har Preuspro dette inne, ganske billig også!

De har forøvrig ganske god pris på Sigma 70-300 APO også, du bør sjekke ut det. Jeg ville mye heller valgt det enn 55-200 (som de forøvrig også har på tilbud).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hei

Du har ikke linket til 70-300 APO macro, kun vanlig 70-300. APO er mye bedre, men koster kr.2.150,-. Forresten har Preus Pro jubileumstilbud nå, så du bør absolutt sjekke prisene der (masse optikk på tilbud).

7795311[/snapback]

Sjekket Preus nå, og de har Sigma 70-300 APO til 1.495,- Er vel vanskelig å få noe tele billigere enn det? Selv om jeg ikke kjenner kvaliteten på dette...........

Lenke til kommentar
Sjekket Preus nå, og de har Sigma 70-300 APO til 1.495,- Er vel vanskelig å få noe tele billigere enn det? Selv om jeg ikke kjenner kvaliteten på dette...........

Kvaliteten skal være bra, prisen tatt i betraktning...

7795554[/snapback]

Og så billig vurderer jeg nesten dette selv, selvom zoom ikke er noe som helt passer meg.

Lenke til kommentar
Men den Sigma 70-300mm virker ikke som er Super Macro II versjonen, men det gjør kanskje ikke så mye?

Tror det er det, selv om PreusPro har utelatt det i modellbetegnelsen. Macro-forholdet er i hvert fall 1:2 på begge, både med og uten "Super Macro II".

Det er forøvrig ikke et ekte macro-objektiv (med forstørrelse 1:1), men du vil nok likevel få ganske brukbare resultater med dette.

Lenke til kommentar
Jeg linket faktisk feil, var på preus jeg så tilbudene. Virket som gode tilbud der nå, så blir nok bestilling derfra.

Men den Sigma 70-300mm virker ikke som er Super Macro II versjonen, men det gjør kanskje ikke så mye?

7795562[/snapback]

Den "viktige" forskjellen er om det er DG eller ikke. DG-varianten er oppdatert med antireflekscoating på bakerste linseelement for å redusere faren for ghosting fra bildebrikken (som reflekterer mye mer lys enn film gjorde).

70-300 APO er sylskarp i 70-200 området (konkurrerer lett med mye, mye dyrere glass)når den er litt nedblendet, og ganske brukbar oppover til 300 (den taper seg synlig ifht. kortere brennvidder, men er brukbar).

Det som gjør at dette objektivet fortsatt er billig, på tross av utmerket skarphet, er en ganske lusen fargegjengivelse. Fargene blir litt "døde". Mao. er det definitivt amatørglass, selv om det på enkelte områder matcher objektiver til 5-sifrede beløp.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat et 70-300mm APO i posten, fikk det brukt til en meget billig penge. Jeg er i alle fall kjempe fornøyd med det.

Det eneste du må være klar over er at f/5.6 på 300mm på en overskyet dag kan bli litt for dårlig lysstyrke, men ellers fungerer det meget bra.

Topp på 200mm.

Lenke til kommentar

Gikk for sigmaen jeg også, blir sendt i dag. Men jeg begynte også å kikke på 17-70mm (Sigma 17-70/2,8-4,5 DC) til 2095,- hos preus pro. Par hundrelapper billigere enn Nikon sin 18-70 (dette har selvsagt ingen betydning for vurderingen).

Men sigmaen har 2.8 blender, er den noe å vurdere opp mot og istedet for Nikon sin?

Lenke til kommentar
Gikk for sigmaen jeg også, blir sendt i dag. Men jeg begynte også å kikke på 17-70mm (Sigma 17-70/2,8-4,5 DC) til 2095,- hos preus pro. Par hundrelapper billigere enn Nikon sin 18-70 (dette har selvsagt ingen betydning for vurderingen).

Men sigmaen har 2.8 blender, er den noe å vurdere opp mot og istedet for Nikon sin?

Det har du bare på 17mm, og der er det visstnok så mye fortegning på Sigmaen at du ikke vil bruke den mye likevel. Til Nikon, ville jeg valgt Nikon sin variant. Til andre merker, kunne jeg vurdert Sigma sin. Først og fremst fordi Nikon har mye mer stabil kvalitet på 18-70 enn Sigma har på sine objektiver, slik at sjansen for at du får et dårlig objektiv i serien er mindre med Nikon. Dessuten ser det jo penere ut da, med Nikon-kamera og Nikkor-optikk... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...