Gå til innhold

Kollektivtrafikken, bakgrunnsdata oog andre spørs.


Anbefalte innlegg

Jeg skal skrive en oppgave om kollektivtrafikken i anvendt mikro. Dessverre har jeg problemer med å komme i kontakt med de riktige personene, derfor spørr jeg her.

 

er det noen som har bakgrunnsinformasjon for hvorfor vi fikk kollektivtrafikk i feks Akershus og Oslo. Hvem som var først og hvordan utviklingen var?

 

Så er det neste spørsmål:

 

Er det noen som har kjennskap til hvorfor nettbuss som er et statlig firma som regel har rutene der markedspotensialet er minst, men det er som regel private selskaper som har de mer lukrative rutene.

 

Eksempel:

 

Connex, nå Veolia transport har rutene 753,143 og 144. Dette er direkteruter fra Bærums verk til Oslo med store potensiale. Samme med 151 som er Norgesbuss sin.

 

Når en så ser på de mindre rutene, nesøya med 705 (nettbuss) og 121 (sandvika - oslo), så er statlig firma som har ansvaret.

 

Har dette en sammenheng med potensialet i markedet, og at staten må trå til med et minimumstilbud der de private finner kostnadene for store i forhold til verdien prosjektet har?

 

 

håper noen kan svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

den er ca samme som sporveiene har på sine sider, så den har jeg :)

takk uansett :)

 

men det spiste spørsmålet med statlige/kommunale kontra private, det er den jeg lurer mest på, fordi mye av oppgaven baserer seg på sammenhengen der.

 

Forsåvidt er ikke sammenhengen der så urimelig, da det som hovedregel er å finne stalige eller kommunale firmaer på mindre lukrative selskaper rundt i Akershus, mens de private fungerer i stor grad på de større linjene mhp. trafikk osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...