Aetius Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Olympus har lansert et pent knippe nye kompaktkameraer i det siste, og ett av dem, FE-250, tilbyr en øvre ISO på 10 000. Les mer Lenke til kommentar
m3 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ISO 10 000 på en kompakt kamera!! Det høres ikke bra ut Med mindre man skal bruke det i kunstrisk øyemed! Lenke til kommentar
jammi Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Huff og huff! Høres grusomt ut! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ISO 10 000 på en kompakt kamera!! Det høres ikke bra ut Med mindre man skal bruke det i kunstrisk øyemed! Men, det er tross alt bedre at de tilbyr det, så kan man velge å ikke bruke det. Aldri hatt noe i mot valgfrihet... Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Oppløsningen reduseres jo..., så det kan jo være at det blir litt brukenes.... om ikke akkurat ISO 10000 er det, så vil jeg tro at å "slå sammen" noen pixler for å kunne øke lysfølsomheten er en funksjon som har vært savnet hos noen. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Olympus viser nok en gang at de er den mest innovative kameraprodusenten. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 bruker de fortsatt kun xD kort? Fuji har iallefall skjønt at man bør tilby SD port på sine kameraer. står heller ingenting om manuelle muligheter på disse kameraene. Finnes det noen manuelle muligheter på disse? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 FE-serien er laget for å være rimelige og lette å bruke for nybegynnere, så jeg tviler på om det er noe særlig manuelle muligheter, men jeg vet det ikke sikkert. Vi har bare fått begrenset med info fra Olympus ennå. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 bruker de fortsatt kun xD kort? Fuji har iallefall skjønt at man bør tilby SD port på sine kameraer. står heller ingenting om manuelle muligheter på disse kameraene. Finnes det noen manuelle muligheter på disse? 7794818[/snapback] Det er jo lansert høyhastighets xd kort og da... "Type H". Og prisen er ikke så verst. Mitt E-500 har kortplass for både CF og xD, noe jeg er MEGET fornøyd med.. Bruker stort sett bare CF kort, men har xD'n som reserve hvis jeg skulle fulle opp CF'en... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Det er jo lansert høyhastighets xd kort og da... "Type H". Og prisen er ikke så verst. Mitt E-500 har kortplass for både CF og xD, noe jeg er MEGET fornøyd med.. Bruker stort sett bare CF kort, men har xD'n som reserve hvis jeg skulle fulle opp CF'en... Uansett bare tull... xD vil aldri utkonkurrere SD-card, og siden det er "markedsstandard" burde de heller følge etter. Hvor mange ville kjøpe en ny PC i dag som ikke støtter SATA-harddisker? Lenke til kommentar
G3 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg har også en ekstra GB (Xd kort) i mitt Oly E500 siden det er plass til det likevel. Sånn i tilfelle CF kortet skal klikke. Og jada, jeg har ekstra CF kort også. Koster ikke all verden, og er en ok backup. At det skal "konkurrere ut" noen andre kort, er det ikke snakk om. Nye kort lanseres uansett stadig vekk. Men tilbake til topic ; Jeg synes det er topp at det ikke er bare Nikon og Canon som regjerer helt alene når det gjelder kameraer og nyvinninger. Synes jeg ser denne tråden om det var en av de 2 nevnte som kom med dagens pressemeldinger. Velkommen både Panasonic, Sony, Pentax, Fuji, Leica, Kodak, og alle de andre. Takk for mangfoldet, og la nå ikke denne tråden også få en smak av at "mitt er bedre enn ditt". DET har vi nok av. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Takk for mangfoldet, og la nå ikke denne tråden også få en smak av at "mitt er bedre enn ditt". DET har vi nok av. 7795528[/snapback] mulig at jeg misforstår deg, men jeg er iallefall av den oppfatning at dersom mitt kamera tar kvelden ønsker jeg å anskaffe et kamera som bruker samme kortene som jeg allerede har. Dersom Olympus ønsker å kapre kunder som bytter kamera, ikke førstegangskjøperne, så bør de kunne tilby en SD leser i kameraene sine. (sony er verstingen her med produsenteide formater så langt hukommelsen strekker seg ) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 At det skal "konkurrere ut" noen andre kort, er det ikke snakk om. Nye kort lanseres uansett stadig vekk. Skal ikke dvele så mye mer med dette, men det at nye kort lanseres stadig vekk er jo nettopp det som er problemet. At produsentene ikke har en standard som de vil følge (slik det er på PC-markedet og harddisker), men på død og liv skal lage sin egen. Siden de fleste produsentene nå kjører SD-card på kompaktkameraene sine (med unntak av bl.a. Olympus, Sony og Fujifilm (som riktignok har lansert F40 med støtte for SD-card også)) burde de siste forstå at løpet er kjørt. Jeg kommer ikke til å kjøpe kompaktkamera som ikke støtter SD-card, før det har blitt en ny "markedsstandard", fordi de aldri vil klare å konkurrere verken på pris eller ytelse, og jeg har faktisk en mistanke om at jeg ikke er alene. Sony forstod dette da de lanserte Alpha A100 (DSLR) og hadde først og fremst støtte for CF (MemoryStick var bare støttet med adapter), Fujifilm har forstått dette med sin F40... Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 ISO 10 000? For å sitere DPReview: "Now we may be jumping the gun here, but we suspect there may be some sacrifice in quality involved." Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) ISO 10 000? For å sitere DPReview: "Now we may be jumping the gun here, but we suspect there may be some sacrifice in quality involved." 7795758[/snapback] og videre, for fe-240 "Thanks to its 1/2.5 inch sensor this one 'only' manages ISO 1000." , dette blir OT, men lenger ned på samme side: "Sharp Japan has announced a new 1/2.5" CCD, now packing a frankly shocking eight million pixels into an area measuring just 5.8 x 4.3 mm it has a pixel pitch of just 1.75 µm which Sharp are proud to announce is the smallest in its class. Is this a good thing? I think probably not, as we will see manufacturers cramming this sensor into existing designs with average quality lenses and then claiming to deliver high sensitivities such as ISO 1600. Progress marches on, at least the marketing department will be happy" Endret 25. januar 2007 av mandela Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Sikkert glimrende for de som vil kombinere ekte bilder med hvit støy for å lage spesialeffekter. De vil sikkert spare et trinn i redigeringa. F.eks de som lagde dette coveret: Men ellers så kan det sikkert være nyttig hvis man reduserer oppløsninga kraftig og vil ta action-bilder når det er relativt mørkt uten å få bevegelsesuskarphet. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg spørr om noe jeg ikke har greie på, men hva skal man med så høy ISO i heletatt? Hva skal man med høy ISO? Fordelen er? Lenke til kommentar
PuseOdd Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg spørr om noe jeg ikke har greie på, men hva skal man med så høy ISO i heletatt? Hva skal man med høy ISO? Fordelen er? 7796040[/snapback] Å slippe lang lukkertid, hvis du f.eks. vil ta "actionbilder" i mørke settinger uten å bruke flash. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg spørr om noe jeg ikke har greie på, men hva skal man med så høy ISO i heletatt? Hva skal man med høy ISO? Fordelen er? 7796040[/snapback] Fordeler (med høy ISO): - høy lysfølsomhet -> mulig å bruke kortere lukkertider, evt mindre blenderåpning. nyttig i dårlig belysning og med motiv i bevegelse, evt kombinasjon av disse Ulemper (med høy ISO): - mye støy - dårlig dynamisk omfang (blir lett utbrent eller gjengrodd i deler av bildet) - mindre farger Lenke til kommentar
riktig Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg kan slenge på noen flere ulemper med høy iso: Støy, støy og støy. Med mindre det skjer noe virkelig revolusjonerende, vil jeg absolutt ikke ha et kamera med iso høyere enn 1600 (evt 3200, som faktisk er akseptabelt på de dyreste fullformatene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg