Gå til innhold

Viktig å plassere musikken i båser?

Aldrack

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at svært mange er opptatt av å plassere musikken de hører på i båser. Det jeg tenker spesielt på da er de mindre undergruppene man ofte finner innen de ulike sjangrene.

Metall (for å ta et tilfeldig valg) deles opp i svært mange undergrupper; death-metal, black-metal, melodisk svartmetall, trash metal, brutal/technical death metal, melodic power metal, avant-garde extreme metal, heavy metal, symphonic/progressive extreme metal, melodiøs death metal, funk metal for å nevne noen.

Hva kommer det av at folk (tilsynelatende) har behov for å snevre inn musikksmaken sin til det ugjenkjennelige. Tilfredsstiller det et identitetsbehov hos oss eller er det kun fordi det er praktisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av det har noe med det praktiske å gjøre, men jeg tror det også de obskure sjangerne på en måte legitimerer musikken og kanskje vekker oppmerksomhet og nysgjerrighet hos lytteren, uten at bandet nødvendigvis skiller seg veldig ut fra mengden. Sjangre skaper også en motsatt effekt. Får et band emo- eller nü-metalstemplet så er bandet automatisk dritt. Image i klesstill hos artistene spiller også en viktig rolle her, i tillegg til profilering på fjernsyn og media. Med en gang et band blir spilt på Svisj så er det veldig ofte blant metalfansen ikke et alternativ å like bandet lenger.

På en annen side syns jeg det er viktig å skille mellom eksempelvis black metal og thrash metal. Selv for meg som ikke er særskilt glad i all metal er forskjellen stor, og det er mye mer presist å si at man er fan av black metal enn å si at man liker metal generelt, uten å gå inn på sjangre.

Ja til grovinndeling, men nah til slik inndeling som Svelvikgrindcore

Lenke til kommentar

Jeg klassifiserer og setter musikk i bås (og setter pris på at andre gjør det) fordi det forenkler leting etter nye band. At folk er fordømmende er kanskje et problem for disse dette berører, men dette skyldes ikke at musikken blir satt i bås. At vi har for mange sjangere er kanskje en mer aktuell problemstilling, enkelte går ganske langt og skaper egne sjanger-navn nettopp for å unngå disse "båsene".

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri skjønt vitsen med å absolutt skulle like en spesiell sjanger eller type musikk. Så ignorant og snevert.

Hvorfor er det så vanskelig for mange å være åpne i musikkveien. Man har ingenting å tape på det, og man får et langt rikere musikkliv.

Det har vel mye med hvor sikker man er på seg selv.

Lenke til kommentar

Det er kjempeviktig for meg å plassere musikken i båser. Det hadde vært ødeleggende for imaget om jeg hadde kommet i skade for å høre noe som ikke er i båsen "pop".

Neida. Det er ikke nødvendig, og jeg liker god musikk samme hvilken sjanger den tilhører, men det kan være praktisk som NorthWave sier.

Lenke til kommentar

Er det like mange undersjangrer i andre hovudsjangrer? Eg har inntrykk av at Metal har greiner i det vide og breie, men med unntak av Trance/Techno/House osv... er det mykje den same sjangeren som blir brukt.

Metal er metal, men du kan finne dramatisk store forskjellar på metalband, så det er ganske greit å dele det såpass opp. Informerer du nokon om at du høyrer på metal kan ikkje vedkommande vite om det er Metallica eller Burzum det er snakk om.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...