tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Ok, jeg må melde pass når det kommer til de mer tekniske spissfindighetene ved maskinen, så jeg håper på den florerende hardware.no ekspertisen. Saken er at mitt moderbord/cpu er relativt gammelt, muligens utgått fra markedet. Skulle gjerne ha oppgradert CPU'en da den nå er min mest merkbare flaskehals. Selvsagt burde jeg skiftet ut hele røkkelet, men la oss ikke gå der (penger, penger, penger). ----------------------------------------------- Her er statusen på moderbordet: Manufacturer: ASUSTeK Computer INC. Model: A7N8X2.0 Version: REV 1.xx Chipset Vendor: Nvidia Corp Chipset Model: nForce2 AGP Controller South Bridge: nForce2 ISA Bridge SMBus: Nvidia Corp nForce MCP-T SMBus Controller @5000h SMBus: Nvidia Corp nForce MCP-T SMBus Controller @B000h CPU: AMD Athlon XP Cpu Socket: Socket A Processor Upgrade: ZIF Socket Max CPU Speed: 3000 MHz System Slots: 5 PCI, 1 AGP Memory Summary Location System board or motherboard Maximum Capacity: 1536 MBytes Memory Slots: 3 Error Correction: None Use: System memory Maximum Memory Module Size: 1024 MBytes ---------------------------------- Og den nåværense CPUen: Number of CPU(s): One Physical Processor / One Core / One Logical Processor Vendor: AuthenticAMD CPU Full Name: AMD Athlon XP CPU Name: AMD Athlon™ CPU Code Name: Barton Technology: 0.13µ Platform Name: Socket A Type: Original OEM processor FSB Mode: DDR Type ID: 0 CPU Clock: 1094.15 System Bus Clock: 198.94 System Clock: 99.47 Multiplier: 11.00 Original Clock: 1833.33 Original Bus Clock: 333.33 Original System Clock: 166.67 Original Multiplier: 11.00 L2 Cache Speed: 1094.15 MHz L2 Cache Speed: Full CPU Family / Model / Stepping: 6 / A / 0 CPU Family Ex / Model Ex / Stepping Ex: 7 / A / 0 L1 I-Cache: 64 KB L1 D-Cache: 64 KB L2 Cache: 512 KB ------------------------------------------ Som dere forstår er ikke dette akkurat state of the art, men det tjener mine behov so far (med unntak av en litt for svak CPU kraft). Spørsmålene mine er like enkle som de logiske: 1) Er det mulig å få kjøpt (ny) en sterkere CPU som går til maskinen min? 2) Hvis det finnes flere, hvilke anbefales? (pris er en faktor) 3) Hvis bare brukt; hvilke anbefales? (pris er fortsatt en faktor) 4) Vil en oppgradering av BARE prosessoren virkelig gi noen merbare endringer? Satser på dere guruer og techno-geeker der ute. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Ser ut som det er en xp2500+ du har der. Socket A er , som du gjettet, utgått fra markedet for lenge siden. Dvs du må se etter noe brukt. Raskeste cpu som ble produsert til socket A var Xp3200+, som kjørte på 2,2Ghz. Du kan se deg om etter en slik, men ville mye heller prøvd å klokke opp den nåværende cpu'en. Hadde selv en xp2500+ før, og denne klokket lett til 3200+ hastigheter. Hvis du vil ha noe raskere enn det må du nok skifte ut hovedkortet også, billgste alternativ er nok i et 939-kort med AGP-spor, så slipper du å bytte noe mer enn cpu og hk. Når det er sagt spørs det veldig hvilken ytelsesforskjell du vil merke om du kjøper/klokker cpu slik at du får en 3200+. Jeg merket hvertfall ikke store forskjellen på min da jeg klokket den til både 2,2 og 2,4 Ghz, så ville seriøst vurdert et billig 939-kort og en brukt 939-cpu, gjerne dobbeltkjerne hvis budsjettet ditt tillater det. Da vil du får en merkbar økning i ytelse. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 du kan i allefall begynne med å klokke den opp til normal klokk.. din cpu er i øyeblikket UNDERklokket med 700mhz... den går på 99*11, mens den SKULLE gått på 166*11. (pga DDR er din nå satt til 199*5.5, mens den skulle vært 333*5.5). Det som har skjedd her er helt normalt for den CPU/hovedkortet. De vil normalt gå på den instillingen du har der når bios er resatt eller delene blir satt sammen for første gang. Har selv opplevd det der, og skal love deg at jeg merket forskjell på 1100mhz og 2000mhz Hvis du går inn og øker FSB clocken til 333mhz så vil den gå på den hastigheten som prosessoren er laget for. Selv har jeg også en sånn (nylig pensjonert) og den har gått på 400mhz (200*11) i flere år. Tror du bare skal gi opp å oppgradere kun CPU til det hovedkortet, for du får ikke tak i noe som er bedre selv brukt. Lenke til kommentar
tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Takker så mycket for gjennomtenkt svar. Jeg tror den allerede er klokket fra 500 mhz til 1 ghz (ikke mitt verk, kjøpte den brukt), men hvis det er mulig å øke den ytterligere kan jo det være en ide. På den annen side hefter det usikkerhet ved klokking, særlig fordi jeg behøver hjelp fra mer kyndige kompiser, og jeg er nesten like reservert mot å la dem behandle kritiske operasjoner på min PC som jeg ville vært ved å overlate damen min i deres hender :-D Men hvis det eksisterer 2,2 ghz prosessorer for denne modellen er jo det en revolusjon for min PC, for det må betyr en merkbar økning av kapasiteten (opp til neste flaskehals). Jeg er altså fornøyd med 2 ghz uansett om det er klokking eller utskifting. Denne tredje løsningen din lyder interessant. Sier du at jeg vil kunne benytte alle mine øvrige nåværende komponenter med et 939-kort med AGP-spor? Dette ville være greit med tanke på at jeg nettopp kjøpte ny rambrikke. Grunnen til at jeg tror jeg vil merke forskjell er at alle mine overvåkingsverktøy viser til cpu'en som den store bremseklokken i alle krevende, konsumerende og paralelle prosesser. Det pleide å være rammen, men den ble som sagt oppgradert og dermed var det slutt på protester fra den fronten. Det lille jeg har lest om dobbeltkjerne virker absolutt fristende. Men som du påpeker koker det alltid ned til budsjett. Har du (eller noen andre) noen ca priser å slenge i bordet for de ulike alternativene? Snakker vi tusenlapper? Lenke til kommentar
tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 LOL! Der fikk jeg eselørene påsatt ja. Hadde faktisk en mistanke om dette, fordi biosen min hadde en tendens til å re-sette seg selv for en tid tilbake da jeg slet med OSet mitt (microsoft så klart). Og i noe jeg avskrev som paranoia virket den litt treg i ettertid. Kanskje jeg skal bruke pengene på flatskjerm i stedenfor, hehe. Dette må jeg i alle fall forsøke. Jeg vil altså ikke overklokke den ved å endre instillingene til 333mhz? du kan i allefall begynne med å klokke den opp til normal klokk.. din cpu er i øyeblikket UNDERklokket med 700mhz... den går på 99*11, mens den SKULLE gått på 166*11. (pga DDR er din nå satt til 199*5.5, mens den skulle vært 333*5.5). Det som har skjedd her er helt normalt for den CPU/hovedkortet. De vil normalt gå på den instillingen du har der når bios er resatt eller delene blir satt sammen for første gang. Har selv opplevd det der, og skal love deg at jeg merket forskjell på 1100mhz og 2000mhz Hvis du går inn og øker FSB clocken til 333mhz så vil den gå på den hastigheten som prosessoren er laget for. Selv har jeg også en sånn (nylig pensjonert) og den har gått på 400mhz (200*11) i flere år. Tror du bare skal gi opp å oppgradere kun CPU til det hovedkortet, for du får ikke tak i noe som er bedre selv brukt. 7794227[/snapback] Lenke til kommentar
Musty Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 nei, den vil ikke overklokkes dersom du setter den til 333mhz Lenke til kommentar
tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Ok, en liten oppdatering fra i går kveld. Har lest alle hardware guidene om klokking, men lærte faktisk SVÆRT lite konkret (dog kjekt å vite om alle alternativene til bråkete vifter), har trålet forumeme også uten hell, så den mest nyttige opplysningen hittil er da dette om å stille fsb til 333. Imidlertid var den eneste settingen med fsb i navnet sitt som jeg kunne finne i biosen, disabled, og jeg er ikke sikker på at det var den rette anyway. Jeg endret alle funksjoner fra auto til manuel, men ikke pokker om den lot seg avgråe. Imidlertid gjorde jeg andre grep der inne. Første var å endre auto valgene fra optimal til aggresive. Det funket fint så klart, men jeg tjente LATTERLIG lite på det... den gikk fra 99.11 til 101 Men dette oppmuntret meg til å bli grådig, så jeg rebootet på ny for å få enda mer hastighet. Så jeg rotet rundt på egen hånd (mer drevet av hunch enn viten) men fikk økt noen settinger effektivt, external cpu freqency plus en annen cpu frequency, begge satt jeg til 166. Til sammen økte da den totale mhz'en til nesten 300. Jeg beholdt multiplikasjonsdefaulten som er 11. Save and exit, og vente lenge, ingen reboot bare svart skjerm. Tilbake i biosen med frykt i skinnet, resette alle instillinger til auto - men fortsatt aggressive, rebooting, og vips, den ble litt raskere enn første gang jeg satte den til aggresiv. Nå lar jeg den gå på dette til jeg har funnet en detaljert guide om hvordan tweake amd athlon xp gjennom bios settingene. Her er de nye detaljene. Som du ser, den er ikke i nærheten av å gå på den hastigheten du mente. FSB Mode: DDR Type ID: 0 CPU Clock: 1470.01 System Bus Clock: 267.27 System Clock: 133.64 Multiplier: 11.00 Original Clock: 1833.33 Original Bus Clock: 333.33 Original System Clock: 166.67 Original Multiplier: 11.00 L2 Cache Speed: 1470.01 MHz L2 Cache Speed: Full L1 I-Cache: 64 KB L1 D-Cache: 64 KB L2 Cache: 512 KB RDMSR: 00031008 00000000 00000000 00000000 MMX: Yes MMX+: Yes SSE: Yes SSE2: No SSE3: No SSSE3: No 3DNow!: Yes 3DNow!+: Yes DualCore: No HyperThreading: No IA-64: No AMD64: No Intel 64 (EM64T): No NX: No VT: No SpeedStep: No PowerNow!: No LongHaul: No LongRun: No Architecture: x86 Endret 25. januar 2007 av tristan71 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Det kan være at minnet ditt er av den litt trege typen, PC2100. Det vil si at før du kan få hevet external cpu freq til sine originale 166MHz, må du senke minnehastigheten. Vet ikke hva akkurat din bios kaller denne, men enten settes den i hht formatet memory freq = 133 eller som memory divider = 3/5 Lenke til kommentar
tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Jo, bios terminologien min operer med memory frequency. Så vidt jeg erindrer HEVET jeg denne til 133. Biosinfo: BIOS versjon: Ver 1.65 Phoenix - AwardBIOS v6.00PG BIOS dato: 05/14/03 Versjon: ASUS A7N8X2.0 Deluxe ACPI BIOS Rev 1005 sluppet: 05/14/2003 BIOS Size: 512 KB Karakteristikker: - Støtter starting fra ATAPI ZIP stasjon - Støtter starting fra LS-120 - Støtter AGP - Støtter legacy USB - Støtter ACPI - Multi prosessor støttet av BIOS - Støtter INT 10 CGA/Mono video tjenester - Støtter INT 17 Skriver tjenester - Støtter INT 14 serial tjenester - Støtter INT 09 og 8042 tastatur tjenester - Støtter INT 05 skriv-ut-skjerm - Støtter INT 13 3.5-tommers/2.88m floppy tjenester - Støtter INT 13 3.5-tommers/720k floppy tjenester - Støtter INT 13 5.25-tommers/1.2m floppy tjenester - Støtter INT 13 5.25-tommers/320k floppy tjenester - Støtter Effektiviseredd disk stasjon spesifikasjon - BIOS ROM er portet - Støtter valgbar oppstart - Støtter oppstart fra CD - Tillater BIOS skygging - Oppgraderingsmulig (flash) BIOS - Støtter APM - Støtter Plug-and-play - Støtter PCI DMI versjon: 2.2 @000F0BE0 Det kan være at minnet ditt er av den litt trege typen, PC2100. Det vil si at før du kan få hevet external cpu freq til sine originale 166MHz, må du senke minnehastigheten.Vet ikke hva akkurat din bios kaller denne, men enten settes den i hht formatet memory freq = 133 eller som memory divider = 3/5 7797595[/snapback] Endret 25. januar 2007 av tristan71 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Begynner å bli lenge siden jeg hadde Asus socket a bios, men mener å huske at memory frequency hadde valgene angitt i prosent av CPU ext. frequency ? Om det er tilfellet, og du har PC2100 RAM, kan du sette CPU ext freq til 166 og memory til 80% (133MHz). Om du så overklokker CPU ext freq til 200, må du sette memory til 66% (133MHz) For å sjekke minnet ditt kan du benytte feks http://www.cpuid.com/cpuz.php Lenke til kommentar
tristan71 Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Du har rett. Disse kommandoene forstod og adlød den. Dvs, jeg satt den til 166, mens minne står på agressive (istedenfor user derfined). Nå har jeg faktisk klart å overklokke den med 0.23 prosent. Hehe. Skal bli interessant å se om jeg merker ytelsesendring. Mange takk. Takk også til dere andre som har svart. Jeg har en del vifter i maskinen, så jeg kjører på med dette uten å oppgradere prosessor. Så får jeg heller kjøpe moderbordet+cpu som ble anbefalt lengre oppe i tråden, når tiden er inne. By the way, dette er rammen jeg har: Sted: System board or motherboard Maksimum kapasitet: 1536 MBytes Minne porter: 3 Feil retting: Ingen Bruk: System memory Maksimum minne modul størrelse: 1024 MBytes Enhets lokaliserer: Slot 1 Fabrikant: Corsair Del nummer: VS512MB400 Kapasitet: 512 MBytes Minne type: SDRAM DDR Hastighet: PC3200 (200 MHz) Data bredde: 64 bits Volt: SSTL 2.5V Feil retting: Ingen Oppdater: Reduced (.5x)...7.8 µs EPP SPD støtte: Nei Enhets lokaliserer: Slot 2 Kapasitet: 256 MBytes Minne type: SDRAM DDR Hastighet: PC3200 (200 MHz) Data bredde: 64 bits Volt: SSTL 2.5V Feil retting: Ingen Oppdater: Reduced (.5x)...7.8 µs EPP SPD støtte: Nei Enhets lokaliserer: Slot 3 Kapasitet: 256 MBytes Minne type: SDRAM DDR Hastighet: PC3200 (200 MHz) Data bredde: 64 bits Volt: SSTL 2.5V Feil retting: Ingen Oppdater: Reduced (.5x)...7.8 µs EPP SPD støtte: Nei Advarsel! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed Begynner å bli lenge siden jeg hadde Asus socket a bios, men mener å huske at memory frequency hadde valgene angitt i prosent av CPU ext. frequency ? Om det er tilfellet, og du har PC2100 RAM, kan du sette CPU ext freq til 166 og memory til 80% (133MHz). Om du så overklokker CPU ext freq til 200, må du sette memory til 66% (133MHz) For å sjekke minnet ditt kan du benytte feks http://www.cpuid.com/cpuz.php 7798712[/snapback] Endret 26. januar 2007 av tristan71 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå