Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pensjonere xbmc, trenger veiledning

Anbefalte innlegg

Hei

I flere år har jeg brukt en xbox med xbmc/mp, og har vært storfornøyd. Har brukt xboxen både til musikk, film og spill. Men i den siste tiden, og spesielt etter jeg kjøpte meg en flatskjerm, har interessen for HD-materiale steget. Og her sliter xboxen. Derfor er jeg på utkikk etter noe som kan erstatte xboxen og dens multimedia mulighet. Og trenger dermed litt veiledning og svar på noen spørsmål.

1. Kan en stuepc bli en fullverdig erstatter for XBMC?

2. Hva finnes av mediecenter(fra nå av MC) programvare, og er de like altspisende som XBMC?

3. Og hvordan blir det med fjernkontrollstyring?

4. Støtter dagens MC 5.1 lyd og bedre?

5. Hvordan er støtten for "pirat" formater som XVID o.l.?

6. Hvordan er lydnivået på en HTPC?

7. Nettverkstøtte, streaming?

8. Skalering av bilde? Tipper jeg vil kjøre DVI inn på tven. Eller er HDMI å fortrekke?

9. Avspilling av dvd og kommende Blue-Ray og HD DVD er mulig?

10. Ren maskinkraft, hva kreves? CPU, minne, harddisk, skjermkort.

11. Brukevennlighet? Stabilitet? Her har XBMC vært tilnærmet feilfri.

Håper det er noen ildsjeler der ute som kan guide meg litt. Har begynte å surfe/søke, men vil helst ha en bestemt retning å gå etter.

mvh.

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke altfor lenge siden, befant jeg meg i samme situasjon som deg. Den gamle "sliteren" av en Xbox var utdatert i forhold til HD.

Skal prøve å svare deg enklest mulig på spørsmålene utfra de erfaringer jeg har gjort sålangt ;)

1. Enkelt og greit ja! Begrensningene og mulighetene her avhenger av software og hardware som blir valgt.

2. Microsoft MediaCenter Edition 2005 og MediaPortal. Har ikke prøvd noen av dem, så hvor altspisende de er vet jeg ikke. Men også her avhenger det av software/codecs som man bruker. Jeg bruker for tiden selv Windows XP/Power DVD 7.0.2/MediaPlayer 11. Nye Vista Home Premium/Ultimate vil også inneholde ett MediaCenter.

3. Har selv bestilt en iMon RF fjernkontroll som støtter det meste av applikasjoner. Venter enda på levering..

4. Det kommer an på hardware. De fleste hovedkort kommer med integrerte lydkort som støtter 5.1 og 7.1

5. Kommer igjen an på software/codecs

6. Lydnivået kan bli veldig bra, spesielt om man går for ett passivt kjølt skjermkort. Selv synes jeg mitt 7600GT kort båker litt mye :dontgetit:

7. Fleste hovedkort har integrert nettverkskort og såvidt meg bekjent, støttes steaming av de fleste software/mediacentere også.

8. Det er forsåvidt det samme om du bruker HDMI eller DVI. Eneste forskjell er at HDMI overfører bilde + lyd. Bruker selv HDMI for bilde, mens jeg kjører lyden fra PC til forsterker.

9. DVD avspilling fungerer som det skal. Når det gjelder HD-DVD, kjøpte jeg nylig en HD-DVD spiller (Xbox addon) som jeg kobla til PC-en via USB. Dette fungerer meget bra. Det man må tenke på da er at man har ett skjermkort med støtte for HDCP. Har selv Asus GF 7600GT HDCP HDMI. Avhenger også her at man har en programvare som støtter avspilling av HD.

10. Alltid ett godt spørsmål ;) Usikker på hva som er minimum for å kunne spille av HD. Bruker selv en C2D E6400, 2 GB RAM, 7600GT og det fungerer glimrende for visninger i 1080i som er maks for min TV.

11. Her kan jeg kun svare for WinXP sp2 og det er dønn stabilt :)

Man kan sikkert legge ut i det vide og brede om både HTPC og HD, men håper du fikk noen utgangspunkt å gå etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...