tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Ok, jeg må melde pass når det kommer til de mer tekniske spissfindighetene ved maskinen, så jeg håper på den florerende hardware.no ekspertisen. Saken er at mitt moderbord/cpu er relativt gammelt, muligens utgått fra markedet. Skulle gjerne ha oppgradert CPU'en da den nå er min mest merkbare flaskehals. Selvsagt burde jeg skiftet ut hele røkkelet, men la oss ikke gå der (penger, penger, penger). ----------------------------------------------- Her er statusen på moderbordet: Manufacturer: ASUSTeK Computer INC. Model: A7N8X2.0 Version: REV 1.xx Chipset Vendor: Nvidia Corp Chipset Model: nForce2 AGP Controller South Bridge: nForce2 ISA Bridge SMBus: Nvidia Corp nForce MCP-T SMBus Controller @5000h SMBus: Nvidia Corp nForce MCP-T SMBus Controller @B000h CPU: AMD Athlon XP Cpu Socket: Socket A Processor Upgrade: ZIF Socket Max CPU Speed: 3000 MHz System Slots: 5 PCI, 1 AGP Memory Summary Location System board or motherboard Maximum Capacity: 1536 MBytes Memory Slots: 3 Error Correction: None Use: System memory Maximum Memory Module Size: 1024 MBytes ---------------------------------- Og den nåværense CPUen: Number of CPU(s): One Physical Processor / One Core / One Logical Processor Vendor: AuthenticAMD CPU Full Name: AMD Athlon XP CPU Name: AMD Athlon CPU Code Name: Barton Technology: 0.13µ Platform Name: Socket A Type: Original OEM processor FSB Mode: DDR Type ID: 0 CPU Clock: 1094.15 System Bus Clock: 198.94 System Clock: 99.47 Multiplier: 11.00 Original Clock: 1833.33 Original Bus Clock: 333.33 Original System Clock: 166.67 Original Multiplier: 11.00 L2 Cache Speed: 1094.15 MHz L2 Cache Speed: Full CPU Family / Model / Stepping: 6 / A / 0 CPU Family Ex / Model Ex / Stepping Ex: 7 / A / 0 L1 I-Cache: 64 KB L1 D-Cache: 64 KB L2 Cache: 512 KB ------------------------------------------ Som dere forstår er ikke dette akkurat state of the art, men det tjener mine behov so far (med unntak av en litt for svak CPU kraft). Spørsmålene mine er like enkle som de logiske: 1) Er det mulig å få kjøpt (ny) en sterkere CPU som går til maskinen min? 2) Hvis det finnes flere, hvilke anbefales? (pris er en faktor) 3) Hvis bare brukt; hvilke anbefales? (pris er fortsatt en faktor) 4) Vil en oppgradering av BARE prosessoren virkelig gi noen merbare endringer? Satser på dere guruer og techno-geeker der ute. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
tristan71 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg mitt nek la denne inn i feil gruppe. Fint hvis en moderator sletter innlegget. Jeg legger det bare inn på nytt i prosessorgruppen. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 det smarteste av deg er og kjøpe nytt hk og cpu pga at den cpu har utgått socket A er vraket det er AM2 og 775 som er saken nå hva kan du bruke av penger? f.eks 500,- hk 800,- cpu, men det blir en P4 da Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Må vell også ha nytt minne hvis han skal ha nytt hk... satser på at du har DDR minne, mens DDR2 er standarden til dagens kort. snakker 3-4000 hvis du skal ha en oppgradering som faktisk hjelper Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Som de over meg sier, det beste er å oppgradere både hovedkort, ram, og cpu for å virkelig merke noen forskjell. Sokkel A er vel ikke i salg lenger. Endret 25. januar 2007 av Blind Lenke til kommentar
galdurah Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Får jo strengt tatt tak i en tel socket a cpuer på bruktmarkedet men skal du ha nevneverdig ytelse til det siste av programmer / spill så er nytt hk, cpu og ram veien å gå. Var for en mnd siden i samme bås som deg.. Hadde et gammelt system som sårt trengte en oppgradering.. kjøpte en barton 2500+ prosessor, men det viser seg at det ikke er nok. Er i samme kategori som deg. Vil ikke bruke altfor mange penger i dette og har derfor gjort følgende. Kjøpt følgende brukt: socket 939 hovedkort brukt. (350 kr) Er på utkikk etter: Minne: 1024 mb ddr minne (500 - 800 kr) Cpu med 2 kjerner og bra driv: (Rundt 1200) Mye som skal selges på bruktmarked.no. Ta deg en kikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå