sinnadyr Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Tenker å kjøre innpå med Ubuntu på stasjonæren min, problemet er bare at jeg har en del programmer jeg bruker til enkoding/ripping og generelt videoting: Laget en liten liste over programmer jeg vil ha gode erstatninger for i Linux. Noen som har noen ideer? camstasia studio imgburn (greit å kunne sette eget layerbrake for xbox-spill) media center easy cover print (dvd-cover) Foxit Reader Limewire/DC++ Ripping/videomaking: !Viktig MeGui MKVmerge GUI Gordian knot DVD-lab PRO ConvertXtoDVD SimpleDivX ASFTools dvd - decrypter (demuxing osv) Håper noen kan skrive ned noe. I verste fall får jeg kjøre virtuell windows når jeg skal gjøre det der, men vil helst unngå det. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Driver ikke så mye med videoeditering, så mye av disse programene har jeg ikke peil på men; * media center kan muligens erstattes med mythtv * for cover printing har jeg erfart at for både windows og linux er den beste løsningen å lage egene maler i et tegneprogram. Jeg bruker gimp som ligger i grunnsinstallasjonene av Ubuntu. * pdf readere finnes det et utall av i apt brønnene brøv flere og finn den/de som passer deg. Ligger allerede en inne når du har installert Ubuntu. * Limewire/DC finnes det også alternativer for til linux. La google lede deg (eventuelt søk i apt brønnenen først for enkel installasjon. Jeg bruker ikke disse så mye så jeg kan ikke hjelpe deg med spesifikke alternativer. * Dvd decrypter går fint å kjøre under Wine sammen med en hel bråte andre programmer for win man ikke klarer å gi slipp på For DVD decrypter pass på å sette wine til å emulere Win NT 4.0 for at den skal klare å finne drevet. Håper det hjalp deg litt på vei. Eneste grunnen til at jeg fortsatt har en maskin med dualboot er at jeg en gang i mellom har behov for å bruke et klenodium av en Mustek parallellport scanner som ikke støttes av SANE. Kanskje på tide å kjøpe nyy scanner og bli kvitt Win for godt. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Limewire og DC++ finnes også for Linux. 'winecfg' konfigurerer Wine. Endret 25. januar 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Frostwire er vel linuxerstatter for Limewire. Det programmet, samt DC-klient og mye mer av verktøyene du trenger er inkludert i Automatix Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Limewire finnes også for linux , Frostwire vill jeg si er en limewire clone med et annet theme rett og slett Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Selv bruker jeg Gtk-Gnutella istedenfor Lime/Frostwire, hopplever hastigheten som bedre samt at pakken ligger i arkivet til Ubuntu. Lenke til kommentar
krigun Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Kan du ikke forklare hva de forskjellige programmene gjør og/eller beskrive de konkrete problemene du ønsker å løse? (F.eks: Jeg vil rippe en DVD til xvid). For jeg aner ikke hva noen av de programmene du nevner gjør.. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Som krigun sier, hva gjør programmene? camstasia studio - aner ikke hva det er. imgburn (greit å kunne sette eget layerbrake for xbox-spill) - Brenne ut bildefiler? Bruk nautilus og høyreklikk, velg burn image. Trenger du hjelp med xbox-relevante ting i linux så er xbox-scene et godt sted å starte. media center - om det er en htpc løsning du tenker på så er vel mythTV det beste. Ellers finnes den en skog av medieavspillere som enten bruker gstreamer (directshow eqvivalent for linux) eller xine eller mplayer som backend. easy cover print (dvd-cover) - Sjekk at printeren din er støttet. Jeg vet ikke hvordan du skriver ut labels på dvd-plater (om det er det dette programmet gjør da). Hvis det er cover du skal skrive ut så er det bare å bruke GIMP og sette størrelsen på bildet lik bredden og høyden på coveret du skal skrive ut (i millimeter eller tommer). Foxit Reader - Hva er dette? Limewire/DC++ - Både Limewire og DC++ kjører i native mode på linux. Ripping/videomaking: !Viktig Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor MeGuiMKVmerge GUI Gordian knot DVD-lab PRO ConvertXtoDVD SimpleDivX ASFTools dvd - decrypter (demuxing osv) Her også finnes den en skog av programmer. Som det blir nevnt over DVD-Decrypter, DVD Shrink og DVDfab kan kjøres via wine i Linux. Men det finnes også linux eqvivalenter som xDVDshrink og forskjellige frontends til mencoder som kan konvertere mellom ekstremt mange formater. Kino er vel en slags linux eqvivalent til virtualdub. Men jeg har ikke så alt for stor innsikt i disse programmene... Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Tenker å Wine en del, men problemet er at f.eks Gordian Knot bruker mange programmer under prosessen, er det slit å wine slik at gk får tilgang til resten? Foxit Reader - Hva er dette? PDF-leser... Kan du ikke forklare hva de forskjellige programmene gjør og/eller beskrive de konkrete problemene du ønsker å løse? (F.eks: Jeg vil rippe en DVD til xvid). For jeg aner ikke hva noen av de programmene du nevner gjør.. Camstasia : Tar opp film av skjermen, og en del fiksfakseri med redigering i ettertid. Imgburn: Brenner image-filer ja, men kan sette eget layerbrake (til brenning av dual layer, siden xbox 360-spill krever en spesifikk lb) MeGUI: Inneholder forskjellige kvalitetsprofiler ettersom hva jeg vil rippe. Lager et prosjekt i Gordian Knot (.avs) som jeg skriver om så MeGUI kan kjøre det. MeGUI ripper da filmen til x264 f.eks. MKVmerge: Smelter sammen lyd og bilde. Simpledivx: Enkelt dvd - divx/xvid/x264 program. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 media center - diverse easy cover print (dvd-cover) - er sikker på at det finnes, har selv brukt det en gang. Foxit Reader - finnes plenty av PDF-lesere for Linux. et lite utvalg: http://www.gnomefiles.org/search.php?search=. Følger og med et program i den standard Ubuntu-installasjonen som kan lese PDF (og andre formater). Limewire/DC++ - LinuxDCPP, BitTorrent, LimeWire finnes vel i en Linux-nativ versjon Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) enker å Wine en del, men problemet er at f.eks Gordian Knot bruker mange programmer under prosessen, er det slit å wine slik at gk får tilgang til resten?Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Foxit Reader - Hva er dette? PDF-leser... Kan du ikke forklare hva de forskjellige programmene gjør og/eller beskrive de konkrete problemene du ønsker å løse? (F.eks: Jeg vil rippe en DVD til xvid). For jeg aner ikke hva noen av de programmene du nevner gjør.. Camstasia : Tar opp film av skjermen, og en del fiksfakseri med redigering i ettertid. Imgburn: Brenner image-filer ja, men kan sette eget layerbrake (til brenning av dual layer, siden xbox 360-spill krever en spesifikk lb) MeGUI: Inneholder forskjellige kvalitetsprofiler ettersom hva jeg vil rippe. Lager et prosjekt i Gordian Knot (.avs) som jeg skriver om så MeGUI kan kjøre det. MeGUI ripper da filmen til x264 f.eks. MKVmerge: Smelter sammen lyd og bilde. Simpledivx: Enkelt dvd - divx/xvid/x264 program. 7799108[/snapback] Anbefaler deg å prøve å unngå å wine mest mulig. Ting som bruker directshow eller acm fungerer som regel ikke så godt i wine. Men det finnes fullgode native alternativer til alle disse mediakonverteringsprogrammene. Programmer som tar opp film i realtime fra det du gjør på desktopen finnes det mange av, men jeg kommer ikke på hva de heter i øyeblikket siden jeg aldri bruker sånne selv. Endret 25. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Grei den, leter jeg nok så finner jeg sikkert Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Camtasia Studio --> recordmydesktop Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Foxitreader er genial.... Synd det ikke er noe alternativ i linux. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Foxitreader er genial.... Synd det ikke er noe alternativ i linux. 7806724[/snapback] Joda, de har gitt ut en beta-versjon. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 hva gjør foxitreader som andre pdf readere ikke gjør? Som sagt, det finnes mange alternativer til Linux så du kan jo ha flaks. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Xell Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Akkurat det jeg tenkte. At den er raskere og mindere enn Acrobat er ikke noen grunn til å bruke den i linux De fleste readere jeg har testet i linux er raskere enn Acrobat Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 28. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2007 Tenkte meg at det fantes gode erstatninger til Adobe sin PDF-leser ja Er nok bare konverteringsprogrammen jeg får litt slit med. Ser at det finnes guider og forumtråder rundt om kring som forklarer det meste, men dette blir enda alt for avansert for meg. Takker for svar, flere er enda meget velkomne Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå