Gå til innhold

Nikon D80 - hvilket objektiv skal jeg velge ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er totalt ny når det gjelder digital speilrefleks, eller vanlig speilrefleks for den saks skyld... Flere venner har kjøpt D80, og jeg virker å ha landet på det selv. Nå har imidlertid Elkjøp dette kameraet til salgs m 2 forskjellige objektiver.

AF-S DX 18-135 mm f/3,5-5,6G IF-ED

AF-S DX Zoom Nikkor 18-70 mm f/ 3,5-4,5G IF-ED

Prisen er omtrent den samme - 10 495 for 18-135 og 10 995 for 18-70mm.

Jeg kommer primært til å bruke kameraet "normalt". Bilder av barna, feriebilder, litt landskap hvis det er en flott solnedgang/oppgang.

Spørsmålet blir derfor - hvilket av disse objektivene/pakkene bør jeg velge, eller bør jeg kjøpe kun kamerahus og et helt annet objektiv til min bruk ??

Imøteser alle svar !

Endre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde kjøpt det med 18-70 objektivet. Dette har jeg selv og det kan nesten måle seg med Nikon sine faste objektiver innenfor samme brennvidder.

18-135 har jeg enda ikke sett en bra test av, selv om jeg ikke har brukt dette selv. Utifra tester ser det ikke ut til at 18-135 objektivet yter D80 rettferdighet.

Forøvrig, gratulerer med et topp valg av kamera.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg er totalt ny når det gjelder digital speilrefleks, eller vanlig speilrefleks for den saks skyld... Flere venner har kjøpt D80, og jeg virker å ha landet på det selv. Nå har imidlertid Elkjøp dette kameraet til salgs m 2 forskjellige objektiver.

AF-S DX 18-135 mm f/3,5-5,6G IF-ED

AF-S DX Zoom Nikkor 18-70 mm f/ 3,5-4,5G IF-ED

Prisen er omtrent den samme - 10 495 for 18-135 og 10 995 for 18-70mm.

Jeg kommer primært til å bruke kameraet "normalt". Bilder av barna, feriebilder, litt landskap hvis det er en flott solnedgang/oppgang.

Spørsmålet blir derfor - hvilket av disse objektivene/pakkene bør jeg velge, eller bør jeg kjøpe kun kamerahus og et helt annet objektiv til min bruk ??

Imøteser alle svar !

Endre

7793877[/snapback]

Nikon 18-70mm som kit- og dette rådet tipper jeg er gitt til de 30 andre "jegharkjøptnikonD80oglurerpåhvadetbesteobjektivetiverdenertilmittnyekamera"trådene på Akam. Nye forumdeltakere bes å lese regelverket for posting på forumet.

Forøvrig kan du vurdere kjapt å supplere med en SB600 blits for å kunne letter jobbe med lys som ikke skyter rett i ansiktet på dine små, og om du virkelig skulle slå deg løs, et nikkor 50mm 1.8 AF-D objektiv for lettere å oppnå bilder i tilgjengelig lys.

Legg merke til hvordan jeg svinget denne tråden fra å være en skjennepreken til en konstruktiv kommentar ;)

Til lykke med et utmerket kamera, og skrekk og gru for din fremtidige økonomi.

Lenke til kommentar

18-70. Har dette selv til mitt D70s. Veldig godt objektiv. Er i grunn enig med Svein Gunnar, har heller ikke sett en test som skryter av 18-135 objektivet du referer til. Jeg har også tenkt på å kjøpe en SB600 blits for innebruk, noe som kan være veldig greit hvis du skal ta bilder av familie osv. og trenger å være forberedt på enhver situasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...