Gå til innhold

Hva er galt med brød?

Plecto

Anbefalte innlegg

Sikkert flere som har fulgt med på denne lille matdebatten som har foregått den siste uka. Det som ble sagt i den siste debatten jeg så nå var at alle typer brød er galt å spise, ikke bare fint brød. Det jeg lurer på er hva som er galt med brød som ikke inneholder hvitt mel (menes det her hvetemel?)? F.eks. lindbergbrød, hvorfor skal man foretrekke annen mat til f.eks. frokost enn lindbergbrød?

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på slanking er ikke brød optimalt (hverfall ganske få sorter er bra å spise) siden det inneholder en del karbohydrater.

Brød gir ofte lite av andre næringsstoffer også, men det fungerer greit til å fylle opp magen.

7796263[/snapback]

Må ha karbohydrater også, selv om man er på slanking.

Lenke til kommentar

Man må ikke ha karbohydrater bare man får nok protein. På denne matdebatten jeg snakket om var det en som hadde prøvd en utall med slankekurer og fant løsningen i å kutte ut alt av karbohydrater (altså, ikke lav-glykemisk, men ikke-glykemisk :p) og spise seg god og mett på alt mulig annet. Nå gjelder jo ikke dette for alle, men fungerte tydeligvis for han ;)

Hvilke karbohydrater er det i lindbergbrød? Stivelse? Hvetemel inneholder et stoff som heter lekin (har jeg lest) som visst nok skal ha noe av samme effekten som insulin i blodet, men inget hvetemel, inget lektin... Men så hva er galt med karbohydrater så lenge det er lavglykemisk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Brødskive med smør, hvitost, agurk og paprika er jo noe av det beste man kan spise til frokost eller kveldsmat da :D Får aldri nok jeg! Spiller heller ingen rolle hvilket brød det er.

Lenke til kommentar

7796284[/snapback]

Nei. Eventuelt hvorfor, mener du?

Brødskive med smør, hvitost, agurk og paprika er jo noe av det beste man kan spise til frokost eller kveldsmat da :D Får aldri nok jeg! Spiller heller ingen rolle hvilket brød det er.

7796915[/snapback]

"Beste" må tolkes: Dersom du mener smaksmessig er dette selvfølgelig en smakssak, men dersom du mener ernæringsmessig (som jeg forstår det som at tråden handler om) så er det langt fra det beste.

hah! kjør en blings gjennom en toast maskin og du har mat som banker det fleste middager laaaangt ned i støvlene.

7796933[/snapback]

Jeg tipper at du ikke har smakt så veldig mye god middagsmat, det er dessverre mange som lager "husmannskost" alt for ofte :p

Strimlet (lett krydret og stekt) indrefilet og salat i pitabrød, strimlet kyllingfilet med ris, valgfri (jeg velger tandoori) saus og salat er to eksempler på ting jeg spiser til ganske mange middager, og jeg tror veldig mange av de jeg snakker med er enige i at det er bedre enn toast ;)

Lenke til kommentar
Med tanke på slanking er ikke brød optimalt (hverfall ganske få sorter er bra å spise) siden det inneholder en del karbohydrater.

Brød gir ofte lite av andre næringsstoffer også, men det fungerer greit til å fylle opp magen.

7796263[/snapback]

7796284[/snapback]

Edit ble litt tull. :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

7796915[/snapback]

åja det er så godt. Brødskvie med banan er også godt. Har ikke problemer med å slenge ned 8-10 brødskier da gitt, mmmmmm. :) Skjønner ikke hvorfor brød skal være usundt plutselig. Jeg tar alle disse debattene med en klype salt siden de ofte overdriver. Var ikke lenge siden kaffe var farlig osv.

Lenke til kommentar

Hva er galt med brød:

Brød er kjedeli

Må ha bra pålegg

Smaker ikke bra uten pålegg

Brød er godt når det er nybakt

Evt. Som toast

Ligger det ute for lenge smaker det HeltNils :!:

Brød er vel for det meste kjedelig, spess med ost :roll:

Så ta debattene med en spade salt

Endret av MaSo
Lenke til kommentar

Jo grovere brød, jo sunnere mage. Spis regelmessig, godt grovt brød. Hjelper kjempe på en ustabil og løs mage.

Samt at brød er kjempegodt. Ingen frokost uten skikkelig grovbrød. Derfor jeg ikke helt liker hotell frokoster, serverer jo bare "grov" loff på frokosten der.

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser dere ikke brødet? Da er det bare å ta opp noen skiver når som helst og tine de i ca 25-35min. Da er de alltid like ferske og gode. :)

7802609[/snapback]

#1 Om jeg har speltbrød synes jeg at dette smaker like godt opptil flere dager etter at man tok det opp. Når vi har kneipp derimot fryser jeg ned mer.

#2 Et brød går fort å spise, så jeg fryser ofte ned noen hele brød.

Lenke til kommentar
Hvorfor fryser dere ikke brødet? Da er det bare å ta opp noen skiver når som helst og tine de i ca 25-35min. Da er de alltid like ferske og gode. :)

7802609[/snapback]

Fungerer ikke sånn at man kan bare ta opp et ferskt brød når man har lyst på det, iallfall ikke om man er i en familie med mer enn 1-2 stk

Lenke til kommentar

Ja, men for f.... Jeg var kanskje litt uklar i den første posten, men jeg mener i en ernæring sammenheng! Jeg lurer på hvorfor personer som skal slanke seg burde holde deg unna brød, og hva slags karbohydrater er det i grovt brød og hva er galt med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...