Gå til innhold

Ny AMD Athlon 64 for støyende vifte?


el_torro

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny AMD Athlon 64 X2 med 65W vifte fra komplett (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323807&view=detailed). BIOS rapporterer at denne ligger på ca 32 graders snitttemperatur med en CPU fan speed på ca 2900. System Temperatur er rapportert til å være 30 grader. Viften durer konstant.

 

Mine to spørsmål:

 

1. Hva kan gjøres for å få redusert viftestøyen?

2. Bør ikke System Temperatur ligge på samme verdi som komponent med høyest temperatur (i dette tilfellet CPU på 32 grader)?

 

edit: staveleif

Endret av el_torro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hva kan gjøres for å få redusert viftestøyen?

7793169[/snapback]

 

Hvis du aktiverer AMD cool & quite kan det bli litt stillere, men det beste hadde vært å bruke et medfølgende program til hovedkortet for å stille ned RPM, men, hvis tempen er på 31 grader ville jeg ikke annbefalt det. Kjøp heller en ny CPU vifte som går stillere. Enten Tt Big Typhoon, eller en tilsvarende Zalman vifte.

 

2. Bør ikke System Temperatur ligge på samme verdi som komponent med høyest temperatur (i dette tilfellet CPU på 32 grader)?

 

Kort sagt, nei, CPU tempen er en seperat temp måler ifra System temp som måles på hovedkortet. System temp pleier å være temperaturen i kabinettet ditt. CPU'en er derimot litt høyere fordi den pleier å kjøre varmere enn HK.

Lenke til kommentar
Hvis du aktiverer AMD cool & quite kan det bli litt stillere, men det beste hadde vært å bruke et medfølgende program til hovedkortet for å stille ned RPM, men, hvis tempen er på 31 grader ville jeg ikke annbefalt det.

 

Takk for tilbakemelding! Hvor kan jeg få AMD Cool'n'Quiet for 32-bit WINXP? Jeg har kun sett for NT og Linux-plattformer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvis du aktiverer AMD cool & quite kan det bli litt stillere, men det beste hadde vært å bruke et medfølgende program til hovedkortet for å stille ned RPM, men, hvis tempen er på 31 grader ville jeg ikke annbefalt det.

 

Takk for tilbakemelding! Hvor kan jeg få AMD Cool'n'Quiet for 32-bit WINXP? Jeg har kun sett for NT og Linux-plattformer.

7797039[/snapback]

 

Søk etter det på Hardware.no, for jeg var ikke kar om å finne det på AMD sine sider. Jeg fant derimot en link i en artikkel om nettopp cool'n'quiet hos HW, og fikk lastet ned. Fungerte knall :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...