OnetroM Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) PC'n min er koblet på en router som igjen er koblet mot modemet fra Start.no Er det noe muligheter for å kunne logge på modemet så lenge jeg er koblet via routeren? Jeg skulle gjerne konfigurert litt på modemet uten å måtte fysisk koble nettverkskablene om. Edit: Jeg nekter å tro at ingen har noe svar på dette. For å bli litt mere konkret: Modemet fra Start.no kan jeg nå via 192.168.1.1 under forutsetning av at jeg har koblet nettkabelen direkte mellom PC og modem. Modem har også en fireporters router og et lettvindt grensesnitt for å konfigurere. Jeg har imidlertid kjøpt en D-link router (DGL-4300) og den står mellom modem og pc. Taster jeg inn 192.168.0.1 kommer jeg selvsagt inn på D-link'en. Er det noen mulighet for å kunne koble seg opp mot modemet så lenge routeren står som en barriære mellom? Eller må jeg koble om kablene slik at jeg hopper over hele D-link'en hvis jeg skal gjøre endringer i modem? Det er praktisk for meg med router på begge steder da jeg har en filserver som kan stå under trappa sammen med modemet. D-link routeren står i et annet rom med fri utsikt til nabo som jeg deler linje med. EDIT2: Det funka selvsagt som ei kule. Forrige router hadde samme IP som modemet og jeg tenkte ikke på at det var der problemet lå. Fikk tilgang til bege deler, og satt helelr opp modemet i bridge-mode så det ble litt neklere med åpning av porter etc. Takk for hjelpen. Endret 26. januar 2007 av Mozze Lenke til kommentar
Joggster Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Slå av alt som har med routing og gjøre i d-linken to routere på samme nettverk fungerer dårlig! Lenke til kommentar
MSc Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Skulle gå greit å gå igjennom D-linken, så lenge LAN-siden på D-linken ligger i ett annet subnett enn LAN-siden på Start.no modemet. Så det er jo korrekt hos deg: Start : 192.168.1.X og D-link : 192.168.0.X. I tillegg så må det i routingtabellen på Start-modemet stå at for å nå en 192.168.0.X adresse så må dataene sendes til D-link modemet (D-link antar jeg at default gateway = 192.168.1.1 siden du kommer deg ut på internett). Kjenner dessverre ikke til Start.no sin modem/router/switch, så hvordan du setter det opp kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men der det står noe med routing i configen bør du ha noe lignende dette netverksadresse: 192.168.0.0 nettmaske : 255.255.255.0 destination : 192.168.1.### (### er adressen på WAN interfacet på D-link) Håper dette er til hjelp. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Takk for svar så langt, jeg skal kikke på dette ikveld. Hvis løsningen er så enkel er dette nesten flaut, men det er vel sånn man lærer seg dette sakte men sikkert. Modem/router fra Start.no er forøvrig en "Speedtouch 546i" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå