Gå til innhold

Fra pirat til storkjøper


Tandamram

Anbefalte innlegg

Helt enig med trådstarter. Føler det akkurat på samme måte. Synes Live-delen er så utrolig bra at jeg gladelig betaler for spill og abonnementet. Det ville vært forferdelig om jeg hadde moddet maskinen og mistet muligheten til å spille over Live :(

 

 

7793451[/snapback]

sitter her med kopiene mine og live jeg :) eid?

7793655[/snapback]

Er fullt klar over at Live foreløpig fungerer glimrende med piratkopier, men hva den dagen det ikke fungerer lenger, og serialen din er sperret på Xbox Live? Hva da? Er det fremdeles verdt det? Jeg mener absolutt ikke.

 

Men det går litt lenger enn som så for min del, det har litt med kvalitetsfølelsen å gjøre. Som jeg skrev i første posten, så var det ofte småpirk som skulle til for at jeg skrinla titler som jeg lastet ned til Xbox. Denne følelsen er nå borte, og jeg er ikke så kresen som før. Enten det eller så har jeg bare har hell med de fleste spillene jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enig i det som blir sagt. Kunne likevel ønske det fantes en mulighet for å laste ned spill direkte mot betaling. Så hadde vi sluppet disse formatkrigene hver generasjon. Tenk en X360 uten DVD-drev.. Fred og ro....

 

Dessuten lager de jo hull i ozonlaget med alle disse cd og dvd-platene og cover.

Men vi mennesker er vel ikke til å stole på :devil:

Lenke til kommentar
Har kopiert spill siden 1985, og kjøpt spill like lenge. Tror ikke akkurat spillindustrien har tapt penger på meg på den tiden. Synes ingen av delene er noe problematisk. Samvittighet bør fokuseres på viktige ting, ikke ett så teit og absurd konsept som intellektuell eiendom.

7793642[/snapback]

 

Jeg er selv system-og programutvikler, så når jeg leser det du skriver der blir jeg litt provosert. Å sitte og jobbe med utviklingen av en applikasjon i flere måneder føles ikke så veldig absurd og teit, særlig når man får betalt for det. Hva som derimot hadde vært absurd og teit var hvis applikasjonen ble gitt bort gratis og jeg ikke hadde fått betalt for det.

 

Når jeg har brukt lang tid på lage en applikasjon som andre har stor nytte av eller glede av, så vil jeg selvfølgelig ha betalt for det. For det er jeg som har laget det og lagt ned mye ressurser i det. Er det konseptet så veldig vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Jeg er selv system-og programutvikler, så når jeg leser det du skriver der blir jeg litt provosert. Å sitte og jobbe med utviklingen av en applikasjon i flere måneder føles ikke så veldig absurd og teit, særlig når man får betalt for det. Hva som derimot hadde vært absurd og teit var hvis applikasjonen ble gitt bort gratis og jeg ikke hadde fått betalt for det.

 

Når jeg har brukt lang tid på lage en applikasjon som andre har stor nytte av eller glede av, så vil jeg selvfølgelig ha betalt for det. For det er jeg som har laget det og lagt ned mye ressurser i det. Er det konseptet så veldig vanskelig å forstå?

7794060[/snapback]

Lever selv av å tegne, noe som også er beskyttet av intellektuell eiendomsrett. Når jeg selger en tegning eller en tegneserie til et forlag, så gir jeg dem retten til å bruke den X ganger. Så jeg er absolutt avhengig av det for å overleve.

 

Men hvis man gidder å se litt dypere enn sin egen hunger etter penger, og undersøker de underliggende faktorer og de bredere konsekvenser, så er hele idèen om intellektuell eiendom totalt absurd. Og i tilleg er den skadelig. Ikke så veldig med tegning, musikk, og dataspill, men det er viktigere ting som også er beskyttet under lovene, og som skader hele samfunnet og menneskets utvikling.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Artig lesning! Kjenner meg godt igjen i den "driv"-delen du beskriver....man fullfører spillene mye lettere når de er kjøpt og betalt for!

7793208[/snapback]

Til trådstartar: Eg og du er i akkurat same båt. Til xbox1 kjøpte eg eit spel. DOA3. That's it. Eg lasta ned spel til krampen tok meg, og hadde kje dårlig samvittighet ein plass. No idag, sit eg med 360 - 100% orginal, storkosar meg med Live! og 10 orginale spel. Det er nesten 5000 kroner i berre spel - heilt sjukt å tenkje på. Men, når eg i retrospekt ser tilbake, følar eg meg betre, og så har eg jo hatt utruleg mykje god underhaldning.

 

 

Dere som har gått over fra pirat til å betale, har det sammenheng med at dere har begynt å tjene penger? Altså er ferdig med skole og er nå ute i yrkeslivet.

7794104[/snapback]

Eg trur det er MANGE som kjem inn under akkurat det der. Eg er flau over å seie det - men eg har alltid hatt råd til spel. Men når det var så ufatteleg enkelt som det var på XBOX1 - så blei det rett og slett for freistande.
Lenke til kommentar
Dere som har gått over fra pirat til å betale, har det sammenheng med at dere har begynt å tjene penger? Altså er ferdig med skole og er nå ute i yrkeslivet.

7794104[/snapback]

 

Både og vil jeg si. Når jeg var student og ikke eide en eneste konsoll dro jeg ned så og si alt fra nettet pga pengemangel. Når jeg kjøpte min Xbox så var egentlig klar for å chippe og laste ned til den også...so far so bad. Jeg oppdaget imidlertid at en chippet Xbox vil hindre meg i komme på Live! og den største grunnen til mitt Xbox kjøp var å få spillt PES4 over Live!. Så istedenfor, og ettersom jeg hadde kommet meg i arbeid, begynte jeg å kjøpe et par spill til Xboxen og oppdaget plutselig en stor forandring i mitt eget spillemønster. Vanskelig å forklare nøyaktig, men jeg fikk et mye større ønske om å fullføre spillene jeg faktisk hadde kjøpt.

 

I tiden da jeg lastet ned over en lav sko fullførte jeg svært sjelden spill fordi det var rett og slett for mange spill og for lite kvalitet. Nå kjøper jeg med omhu og fullfører spill jeg mer eller mindre på forhånd vet er god. Siden jeg gikk til innkjøp av min 360 har jeg kun lastet ned Americas Army og Trackmania Nations, men det er jo fullt lovlig:-) Mine piratdager har vært over en god stund og jeg kommer nok aldri til å angre på det!

 

Så du kan godt si at pengene fikk meg til å begynne å kjøpe spill, mens mitt nyervervede spillemønster gjør at jeg forsatt kommer til å kjøpe fremfor å piratkopiere:-)

Lenke til kommentar

Så sant så sant! Kanskje det er dette som gjør at attachment raten til x360 er såpass høy? Kanskje vi ikke er alene om å finne tilbake til lommeboka? Er dette en trend med xbox360 og LIVE? Jeg er også en av de som ville ha LIVE denne gangen og derfor ikke chippet konsollen.. men nå som jeg ser at de som har chippet/flashet ikke blir bannet (ENDA), føler jeg fremdeles ingen som helst trang til å gå tilbake til Xbox dagene hvor jeg lastet ned spillene så fort de ble sluppet, for så å starte spillet, spille et "mission" og aldri spille det igjen, fordi dagen etter kommer det et nytt spill som jeg laster ned spiller i 10 min og aldri igjen..

 

Har nå hatt 360en siden sommern og ikke engang vurdert å flashe DVDromen, selv om jeg er sikker på at jeg lett ville kunne gjort det selv.. Xboxen varte i 3 dager.. Følelsen av å eie og ville spille de få spillene mine (6 + en mengde arcade) overgår følelsen av å ha 100 spill jeg aldri ville fullført! Punktum finale.

Lenke til kommentar
Dere som har gått over fra pirat til å betale, har det sammenheng med at dere har begynt å tjene penger? Altså er ferdig med skole og er nå ute i yrkeslivet.

7794104[/snapback]

 

*host*host*

 

Jeg kommer nok i den kategorien der... Ikke det at jeg ikke hadde råd til å kjøpe noen spill før, men nå er plutselig 500kr for ett spill flisespikkeri i forhold til morroa det gir.. For ikke å tenke på 399kr for Gears of War.. De pengene har gitt mange timer morro de. Er nå på 4-5måneden med 360 og har 6spill tror jeg. Eneste negativet er at jeg fanden med nesten ikke har noe sosialt liv lenger :blush:

 

Jeg lastet ned "alt" som fantes før til PC og etter hvert samme suppa til Xbox, men det var sjelden jeg virkelig koste meg med ett spill.

 

Nå plutselig kjenner jeg en merkelig følelse av stolthet over faktisk å kjøpe spill. Det hadde jeg aldri trodd skulle skje meg :innocent:

 

Hadde det ikke vært for Live så hadde jeg nok ikke vært i samme situasjon. Live er rett og slett vidunderlig morro :w00t:

Lenke til kommentar
Dere som har gått over fra pirat til å betale, har det sammenheng med at dere har begynt å tjene penger? Altså er ferdig med skole og er nå ute i yrkeslivet.

7794104[/snapback]

 

Dette er tilfellet for meg. Kjøpte noen spill mens jeg var student, men det meste var lastet ned "gratis". Nå har jeg ikke X360 og er ikke så interessert i live spilling, men betaler likevel for spillene. Lastet ned en piratversjon av FF XII, men det var bare fordi den kom ut på nettet en måned før den kom i butikkene i USA. Hadde da forhåndsbestilt en versjon.

Lenke til kommentar
Dere som har gått over fra pirat til å betale, har det sammenheng med at dere har begynt å tjene penger? Altså er ferdig med skole og er nå ute i yrkeslivet.

7794104[/snapback]

Den økomiske situasjonen har forandret seg ganske kraftig for meg det siste året, men det hadde ingen sammenheng med at jeg lastet ned spill. Jeg hadde penger til overs da også, men valgte å bruke dem på andre ting. Nedlasting så jeg på som en luksus, og ble også "avhengig" av å laste ned spill. Moroa var å laste ned spillene og teste dem, så var det over.

 

Én ting er sikkert, jeg har ihvertfall fått valuta for pengene for 26 mbit linja jeg hadde :D Får bare 20 i den nye leiligheten :( *curse@lyse*

Lenke til kommentar
Jeg er selv system-og programutvikler, så når jeg leser det du skriver der blir jeg litt provosert. Å sitte og jobbe med utviklingen av en applikasjon i flere måneder føles ikke så veldig absurd og teit, særlig når man får betalt for det. Hva som derimot hadde vært absurd og teit var hvis applikasjonen ble gitt bort gratis og jeg ikke hadde fått betalt for det.

 

Når jeg har brukt lang tid på lage en applikasjon som andre har stor nytte av eller glede av, så vil jeg selvfølgelig ha betalt for det. For det er jeg som har laget det og lagt ned mye ressurser i det. Er det konseptet så veldig vanskelig å forstå?

7794060[/snapback]

Lever selv av å tegne, noe som også er beskyttet av intellektuell eiendomsrett. Når jeg selger en tegning eller en tegneserie til et forlag, så gir jeg dem retten til å bruke den X ganger. Så jeg er absolutt avhengig av det for å overleve.

 

Men hvis man gidder å se litt dypere enn sin egen hunger etter penger, og undersøker de underliggende faktorer og de bredere konsekvenser, så er hele idèen om intellektuell eiendom totalt absurd. Og i tilleg er den skadelig. Ikke så veldig med tegning, musikk, og dataspill, men det er viktigere ting som også er beskyttet under lovene, og som skader hele samfunnet og menneskets utvikling.

7794123[/snapback]

 

Dette skjønner jeg ikke så veldig mye av, Niskivara. "Se litt dypere enn sin egen hunger etter penger?" For mange mindre utviklere dreier det å få inn penger for det man lager, rett og slett om å sørge for at virksomheten går rundt - du er jo selv inne på det i det første avsnittet av innlegget ditt. Mulig at det for noen kan virke forlokkende med en verden uten immaterialrettigheter, men realiteten i det ville bli at færre utviklere ville tatt sjansen på å sette igang kostnadskrevende utviklingsprosjekter, og det villle bli produsert langt færre gode spill. Personlig har jeg null tro på at jeg ville bli underholdt i samme grad av spill som ble laget av f.eks. et eller annet slags idealistisk spillkollektiv et eller annet sted.

 

Dessuten: jeg har store problemer med å se at man skal ha "rett" til fritt å benytte det andre mennesker har brukt tid og krefter på å lage. For mange ansatte hos spillprodusenter er arbeidsplassene deres avhengige av om et spill gjør det bra eller ikke. Dette dreier seg ikke bare om gutta som kjører rundt i Ferrarier.

Lenke til kommentar

Både kjøper og piratkopierer jeg, men jeg tviler på at film/spill-industrien har tapt noe penger på meg. Hvis jeg laster ned noe er det fordi jeg uansett ikke hadde kjøpt det om jeg ikke hadde lastet det ned. Opplever heller at jeg kjøper spillet i butikken hvis jeg liker det jeg laster ned, spesielt for å få multiplayer

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at når man kjøper spill, så kjøper man jo helst gode spill. Hvis man laster ned/kopierer så vil jeg tro at grensen på hva man skaffer seg er mye lavere siden det er gratis. Og da sitter man der da, og kaster bort tiden på å spille møkkaspill.

Lenke til kommentar

Med mine smått 1k "ikke helt lovlige spill" stuvet bort i en pappeske av uber dimensjoner, har jeg og "konvertert" til helligdommen og investerer heller i spill. Vel 65 titler er kjøpt på PC til nå (fra 2003 ca), pluss en del til konsoller.

 

Koser meg mer med spillene når jeg vet at de kosta meg litt grunter. Mye koseligere, og inspirerende, til å fullføre :)

Lenke til kommentar
Poenget med denne posten er denne forunderlige transformasjonen fra pirat til storkjøper. Jeg skulle trodd at jeg var mer misfornøyd med å bla ut lapper i hytt og pine, men jeg gleder meg som et barn hver gang jeg skal handle nytt spill. Så sånn kan det gå. Det er vel godt for markedet at det kan gå andre veien også, at det ikke bare er en negativ trend.

7793142[/snapback]

 

Det er noe ved å kjøpe et spill. Det varmer på en måte. Ofte har jeg ikke tid til å spille etter å ha kjøpt et, så da blir det litt manual lesing og slikt. Det får man ikke gjort ellers. Kommer aldri til å modde min X360 :)

Lenke til kommentar

Er i samme båt som deg trådstarter! Har nå brukt så mye penger på spill, at jeg nesten ikke kjenner meg selv igjen :D

 

Men dere sier at nå bruker dere mere tid på hvert enkelt spill! Jeg gjør nok det selv også, bare at jeg bruker mesteparten av tiden på live mot andre.. Har nesten ikke spilt singelplayer delen på noen av spillene, utenom fightnight3... Gjorde det også litt på GeoW, men gikk fort over til live delen.. Den funksjonen er jo rett og slett fantastisk.... Hver gang jeg prøver å starte å spille for meg selv, ender jeg opp med bøttevis av invites og joiner det istedet... :) :)

 

Men har ikke og kommer ikke til å modde denne fantastiske konsollen som ms har laget! Eneste jeg håper er at de kommer med en version som ikke bråker så mye, og gjør de det så bytter jeg på dagen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...