Gå til innhold

hjelp med valg av hdtv..

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg har nå klart å få meg en jobb.. :love:

Har tenkt til å spare en stund og kjøpe en skikkelig hdtv.. ca 7k til 10k..

Det jeg lurer på.. er det best å vente litt sånn at 1080i tver bli billigere..

Eller er det ikke særlig stor forskjell på 720 og 1080??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skikkelig HDTV er 1080 oppløsning. Så skal du ha skikkelig...så må den støtte 1080!!

Du må ut med rundt 17 000 for en nå. De kommer nok ikke ned i 10 000 kr klassen før om 12 til 18 mnd.

Forskjellen er nok merkbar om du har HD Materiale...feks blueray eller HD-DVD avspiller...men for vanlig TV bruk og DVD og spill...tror jeg ikke forskjellen er så stor.

AKIRA

Lenke til kommentar

eneste materialet som kommer med 1080p (regner med at det er det du mener) er blu-ray, hd-dvd og spill. på en så liten tv som du ser etter vil du ikke se forskjell på 1080p og 720p, så det er bortkastede penger. kjøp heller en skikkelig 720p tv i stedet for en dårlig 1080p.

Lenke til kommentar

Er nok alltid lurt å vente slik at prisen går ned, men iom. at du bare skal ha en 32tommer så kommer du langt med en vanlig 720p skjerm, og prisene er relativt ok i dette segmentet nå. Bare pass på at skjermpanelet har minimum 1280x720 oppløsning.(De fleste plasmaskjermer oppfyller ikke dette.)

Lenke til kommentar
Er nok alltid lurt å vente slik at prisen går ned, men iom. at du bare skal ha en 32tommer så kommer du langt med en vanlig 720p skjerm, og prisene er relativt ok i dette segmentet nå. Bare pass på at skjermpanelet har minimum 1280x720 oppløsning.(De fleste plasmaskjermer oppfyller ikke dette.)

7795087[/snapback]

ok.. så da er ikke nok med at det står hd-ready??

kan du gi meg noen ting og tang jeg må se etter når jeg kjøper..

Som oppløsning,hz ol.

Lenke til kommentar

"HD-Ready" er greit å ha men man bør samtidig sjekke specs'ene for selve panelet, (dvs. oppløsning) da "HD-Ready" i seg selv ikke gir noen garanti for at TV har minstekravet for HDTV oppløsning som er 1280x720.

Kjøper du en LCD TV er du som regel sikret ekte 720p siden flertallet har 1366x768 som paneloppløsning, men på en plasmaskjerm må du være oppmerksom.

Hva hz angår er det ikke store forskjeller. Alle støtter 50/60hz som er standarden for TV. Om TV'n i tillegg støtter enten 24/48/72hz er det et pluss men ingen nødvendighet og pr. idag støtter svært få (om noen?) skjermer dette.

Men først og fremst er det viktig at du tar skjermen i øyesyn og får demonstert diverse signaler for å se om du liker bildet. Det kan være meget stor forskjell på vanlige analoge TVsignaler(som de aller fleste har idag) kontra digitale HDTV signaler, så be om å få se begge typer dersom du er i en butikk. Kikk litt rundt på andre skjermer og legg merke til forskjellen i bildet mhp. skarphet,bevegelser,farger og "grums i bildet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...