Achilles Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Ny D80 og har lastet ned RAWshooter og har fra før Photoshop 7.0. Har tenkt på å kjøpe Elements, men vet ikke helt. Kan RAWshooter ta seg av all redigering av RAW-filer? Kan jeg "endre" blender/lukkerhastighet med dette programmet? Hvilken rolle har Photoshop i forhold til RAWshooter? Er mitt Photoshop så håløst gammelt at jeg bør kjøpe meg Photoshop Elements (gidder ikke bruke 6-8 k)? Vet at dette er nybegynnerspørsmål, men men... Thanx Endret 24. januar 2007 av Achilles Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Man kan ikke på noen måte endre lukker eller blender selv om man skyter i raw format. man kan endre hvitbalanse, eksponering, skarphet, fargemetning og det meste annet, men lukkertid og blenderåpningen er mekanisk og kan derfor ikke endres. Du kan kjøpe en oppgradering (hvis du har lovlig PS7) som er mye billigere enn å kjøpe en "vanlig" utgave. Eller laste ned Adobe Lightroom beta (eller PS3 beta som du kan få til å ikke gå ut på dato ganske lett) begge finner du på Adobe Labs sine sider (google etter adobe labs så finner du det) Lenke til kommentar
Achilles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Man kan ikke på noen måte endre lukker eller blender selv om man skyter i raw format. 7793116[/snapback] Vet at blender og lukkertid er mekaniske parametre, men har hørt at man kan etterligne endringer av dette på RAW-filer (kan hende er det bare eksponeringeendringer...) Har du noen hint til hvordan man får datoen til aldri å gå ut... ;-) Som nybegynner lurer jeg også på hva dere bruker RAWshooter til og hva dere bruker PS til =) Endret 24. januar 2007 av Achilles Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Finn fila Application.sif i C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS3\AMT og endre namnet til Application.xx (kjelde). Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Som nybegynner lurer jeg også på hva dere bruker RAWshooter til og hva dere bruker PS til =) 7793388[/snapback] Jeg bruker Rawshooter til omtrent alle bildene, dog Premium og der tar jeg evt eksponeringskompensasjon, hvitbalanse, fill light og grovjustering av kurver (som ikke finnes på Elements) I PS gjør jeg resten, som kan være mye eller ikke noe, men avsluttes med en crop til riktig størrelse og unsharp mask. Har laget noen action i PS som lager lagene jeg trenger, så dette går ganske fort. Endret 24. januar 2007 av dhjerp Lenke til kommentar
Achilles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Hva er enkleste måten å lære seg Photoshop på (foruten prøv og feil metoden)? Finnes det noen gode bøker/websider? Endret 24. januar 2007 av Achilles Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg har hatt PS i mange år, men brukt det aktivt kun i 3-4 år. Det er et program som du hele tiden oppdager noe nytt med, men jeg har brukt både Good tutorials og programvareskolen en del. Det finnes utallige andre steder også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå