Gå til innhold

Valg av redigeringsprogram (ny D80 =)

Anbefalte innlegg

Ny D80 og har lastet ned RAWshooter og har fra før Photoshop 7.0. Har tenkt på å kjøpe Elements, men vet ikke helt.

Kan RAWshooter ta seg av all redigering av RAW-filer? Kan jeg "endre" blender/lukkerhastighet med dette programmet? Hvilken rolle har Photoshop i forhold til RAWshooter? Er mitt Photoshop så håløst gammelt at jeg bør kjøpe meg Photoshop Elements (gidder ikke bruke 6-8 k)?

Vet at dette er nybegynnerspørsmål, men men...

Thanx

Endret av Achilles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke på noen måte endre lukker eller blender selv om man skyter i raw format.

man kan endre hvitbalanse, eksponering, skarphet, fargemetning og det meste annet, men lukkertid og blenderåpningen er mekanisk og kan derfor ikke endres.

Du kan kjøpe en oppgradering (hvis du har lovlig PS7) som er mye billigere enn å kjøpe en "vanlig" utgave.

Eller laste ned Adobe Lightroom beta (eller PS3 beta som du kan få til å ikke gå ut på dato ganske lett) begge finner du på Adobe Labs sine sider (google etter adobe labs så finner du det)

Lenke til kommentar
Man kan ikke på noen måte endre lukker eller blender selv om man skyter i raw format.

7793116[/snapback]

Vet at blender og lukkertid er mekaniske parametre, men har hørt at man kan etterligne endringer av dette på RAW-filer (kan hende er det bare eksponeringeendringer...)

Har du noen hint til hvordan man får datoen til aldri å gå ut... ;-)

Som nybegynner lurer jeg også på hva dere bruker RAWshooter til og hva dere bruker PS til =)

Endret av Achilles
Lenke til kommentar
Som nybegynner lurer jeg også på hva dere bruker RAWshooter til og hva dere bruker PS til =)

7793388[/snapback]

Jeg bruker Rawshooter til omtrent alle bildene, dog Premium og der tar jeg evt eksponeringskompensasjon, hvitbalanse, fill light og grovjustering av kurver (som ikke finnes på Elements)

I PS gjør jeg resten, som kan være mye eller ikke noe, men avsluttes med en crop til riktig størrelse og unsharp mask. Har laget noen action i PS som lager lagene jeg trenger, så dette går ganske fort.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...