Gå til innhold

Nforce2 dual ddr ytelse spørsmål..

Raz

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe A7N8X fra Asus. Er det noen som vet hvor mye større ytelse man får ved å kjøre dual ddr? Og forresten, er det noen som vet om en webshop som selger ddr400 cl2? Har bare funnet cl2.5...

Takk for svar!

-Raz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kunne merke ganske stor forskjell i I/O-intensive programmer med dual-ddr i forhold til single-ddr og da spesielt om du bruker det innebygde skjermkortet på nFORCE2'n.

I andre programmer er det ikke sikkert du merker såå stor forskjell. Men uansett, så trenger du ikke DDR400 ram. Utallige tester har vist at det ikke er noe å hente å kjøre FSB/Minne asynkront på AMD. Da er det like greit å kjøre FSB=Minne og spare en del kroner. CPU'en merker ikke noe til den ekstra båndbredden uansett, siden den blir sinka av 133Mhz (DDR) eller 166Mhz (DDR) front side bus'en. Uansett hvor mye ram du trykker på, så får du ikke pressa over mer data enn det FSB'n klarer å skylfe. Og selv når FSB'b blir makset, bruker du bare halvparten av den totale minnebåndbredden likevel. Du har 2,1GB/s (2,7GB/s om har AMD XP med 166Mhz bus) igjen til alt annet. Og som en bonus slipper du all ustabiliteten som DDR400 "standarden" ennå har :wink:

Mitt råd: kjøp GODE PC2700-brikker og bruk penga du sparer på en god fyll eller mer PC2700-ram :wink:

Lenke til kommentar

Du vil få en sinnsyk ytelses forskjell fra "vanlig" DDR til Dual-DDR. Det de har gjort med den brikken er at de har dobblet båndbreden i Dual systemet hvor man da igjen får en hastighet i teorien opptil 6,4GB. Halvparten da på de "vanlige" DDR-brikkene. Du kan igjen se bort ifra at minnebrikkene er flaskehalsen i systemet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 22:59, skrev milamber:

Du vil få en sinnsyk ytelses forskjell fra "vanlig" DDR til Dual-DDR. Det de har gjort med den brikken er at de har dobblet båndbreden i Dual systemet hvor man da igjen får en hastighet i teorien opptil 6,4GB. Halvparten da på de "vanlige" DDR-brikkene. Du kan igjen se bort ifra at minnebrikkene er flaskehalsen i systemet.

er ikke helt enig,sjekk gb benchmarkene ytelseforskjelen fra dual til enkel er usle små poeng

Lenke til kommentar

Som sagt så er det teoretisk jeg nevnte. Har lest litt om det og dobbling av båndbredden kan være reint teoretisk akkurat som ATA100 skal overføre teoretisk 100MB pr sek, men som egentlig overfører ca 30MB.

Så sånn teoretisk sett, så burde det bli en vesentlig ytelses forskjell og det kommer jo ann på hvilket system man kjører dette på. Dual-DDR sammen med et TNT2 skjermkort eksploderer vel ikke akkurat tallene på benchmarken.

Det eneste jeg kan si som ikke er teoretisk er at de har doblet båndbredden :grin:

Milamber

http://www.ultimamagic.com

[ Denne Melding var redigert av: milamber på 2002-11-29 23:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-29 22:32, skrev ufo:

Mitt råd: kjøp GODE PC2700-brikker og bruk penga du sparer på en god fyll eller mer PC2700-ram :wink:

Det finnes noen her som kjører høyere fsb enn det som er standard for prosessoren. Med pc3200 minne og en ulåst prosessor så kjører et nForce2 hovedkort 200Mhz fsb uten problem. Ergo så ser jeg så absolutt nytten av å handle pc3200 minne ja.

Kombinert med en Tbred Athlon XP (som er mer eller mindre ulåst fra fabrikk) så har jeg sett flere steder at folk kjører >200mhz fsb på det ASUS nForce hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...